Ik heb naar het dynamo gekeken, en hieraan zit de gele draad, en een dikke zwarte die naar iets liep wat de startmotor wel zal zijn geweest. Na een poging starten was deze warm namelijk.
Wat ik raar vind is dat ik na een goede poging starten, helemaal geen diesel ruik. Is dit raar?
Ik vond ook het wieltje wat Joost (break23m) ooit noemde. Bij mij heeft dat wieltje ook ooit problemen gehad.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Je hebt overigens wel een moderne dynamo met ingebouwde gelijkrichtdiodes.
Heb je dat starten met twee personen (met pompen op de pomp) al geprobeerd?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Nog niet. Vannacht de accu weer aan de lader en morgen een hulpje zoeken:)
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
@ Maurice:
alle c32/c35/242 hebben z.g. wisselstroomgeneratoren met ingebouwde diodebruggen om van de wisselstroom gelijkstroom te maken, deze worden in de volksmond nog steeds gewoon dynamo genoemd.
Discussie ging eerder over de locatie van de spanningsregelaar, deze bepaalt hoe sterk de elektromagneten op de rotor (veldspoelen) van de dynamo worden bekrachtigd, waarmee het opgewekte vermogen/spanning wordt geregeld.
Eerdere versies van de wisselstroomgenerator waren uitgerust met een spanningsregelaar die ergens apart werd geplaatst, b.v. in de accubak bij onze bussen of op een speciale klem op de accu zoals bij de 2cv4 en 6. Latere versies, de “modernere” waarover ik sprak hebben een spanningsregelaar die direct op de “dynamo” is gemonteerd. Dit heeft nogal wat invloed op hoe de bedrading is uitgevoerd en wat welk draadje doet.
Voor zover ik weet is er een extra aansluiting op deze modernere dynamo’s die via de controle lamp wordt bekrachtigd (waarbij het lampje ook gaat branden) en is deze schakeling noodzakelijk om de dynamo überhaubt te laten werken. Het lampje gaat uit zodra de dynamo zelf voldoende spanning opwekt.
Als het lampje niet is aangesloten of kapot is, zal de dynamo niet werken.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als je vermoedt dat brandstof het probleem is, of dat het toerental van de motor te laag blijft op echt op te pakken, kan je ook een beetje vals spelen door van WD40 in je inlaat te sprayen tijdens de start pogingen.
Even de rubberslang van de inlaat af trekken en dan kan je er direct bij.
Niet te kwistig sprayen, want als ie dan pakt, klimt de motor razendsnel in toeren.
WD40 heeft bij diesels ongeveer hetzelfde effect als remreiniger bij benzineauto’s heeft.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Het pompen werkte perfect! Hij startte vrijwel direct. De oorzaak zit dan waarschijnlijk in de brandstofleidingen?
Hoe is te zien wat de slechte leiding is?
Verder is mijn oliepijl erg laag. Kan ik er multigrade 15W40 olie in gooien?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je zult “gewoon” alle rubber slangen even langs moeten. Zijn er niet zoveel hoor. De twee belangrijkste die het meest te lijden hebben zijn de slangen van en naar het brandstof filter en de retour slang vanaf de pomp. Deze bewegen het meest en staan ook bloot aan de grootste temperatuur schommelingen (door invloed van de motor warmte).
15W40 moet goed kunnen qua viscositeit, let wel op de kwaliteit, ten minste een API CD (C.. is de kwaliteitsaanduiding van olie voor toepassing in dieselmotoren. Naarmater de specificaties beter worden wordt er een letter achter de C gepaatst die later in het alfabet zit.)
Ik kan me niet voorstellen dat er nog olie wordt verkocht die niet aan die eis voldoet hoor.
groet’n
waar rook is, is…
LHM only!
Het verloopt op een traag tempo, maar er gebeurt wel wat..
Alvorens de leidingen te vervangen, wilde ik eerst proberen de leidingen te ontluchten. Ik vond in het werkplaatshandboek Hand.BF.Di. 144-0 hoe je de brandstofpomp moet ontluchten. Precies daaronder stond hoe je het water uit het filter kon tappen. Dit was makkelijk, dus deed ik dit eerst. Na wat vocht eruit gepompt te hebben, kon ik ineens starten zonder hulpje! Zeer praktisch..
Als ik de leidingen nog ga vervangen, kan ik net zo goed de brandstoffilter meenemen, en evt de luchtfilter. Daarom even bij het luchtfilter gekeken. Er ligt olie onder in het vat, klopt dit? Ik las wel ergens wat over filters inoliën, maar dit lijkt daar helemaal niet op. Het filter zelf zag er nog goed uit, dus dat scheelt weer.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Olie onderin klopt, er moet geloof ik ongeveer 0,25 l olie in, het is namelijk een zogenaamd oliebad filter….
Filter elementen uitspoelen met benzine, benzine-motorolie mengsel gebruiken om de elementen weer in te olien, goed uit laten dampen en geen WD 40 gebruiken!!! (zie start hulp voor diesels)
waar rook is, is…
LHM only!
Dank je, dat ook weer gedaan.
Nu wat minder leuks:
Zaterdag was ik op weg ergens naartoe, maar nog voordat ik mijn woonplaats uit was hoorde ik een vervelend geluid onder bij de motor. Het was toerental-afhankelijk. Ik heb direct de camper aan de kant gezet, en de motor viel al snel uit omdat hij niet meer stationair wilde lopen. Toen ik de kap opende bleek er nogal wat dampen onder te hangen, en bij opnieuw starten bleek dat een cilinder compressie verloor. Omdat ik geen licht had en niet door wilde rijden, heb ik toch de anwb maar gebeld.
De aardige anwb-er zag dat de verstuiver bij de 3e cilinder lekte. Het zou wel een versleten koperringetje zijn, en ik kon er wel mee naar huis rijden.
Vandaag dus de boel losgedraaid, en jawel. Nu heb ik inmiddels een nieuw ringetje. Moet deze nog ingevet worden, en op moment vastgedraaid worden? En wat voor de leidingen? Ik las voor de verstuiver 90 nm, maar zou dit graag bevestigd willen hebben.
Sorry, het stond wel in het werkplaatshandboek: 2.2 - 2.5 mkg
Er wordt echter wel een kartelring genoemd. Deze ben ik niet tegengekomen. Zit deze dan nog in de cilinder?
edit:
Geen kartelring te bekennen toch? Ook geen afdruk in de verstuiver..
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je bedoelt een zg. brandplaatje, deze houd de verbrandingsgassen uit de ruimte tussen de kop en de verstuiver en is absoluut essentieel. De koperring die je nu laat zien is eigenlijk de zitting waarop de verstuiver in de kop rust, het brandplaatje zorgt voor de afdichting.
Even langs een dieselspecialist, die hebben dit soort spul gewoon voor het grijpen liggen.
succes
(kijk wel even of de zitting en de boring niet zijn vervormd of anderszins zijn beschadigd, wat is er met de oude kopperring en het brandplaatje gebeurt, waar zijn de resten?)
waar rook is, is…
LHM only!
In het werkplaatshandboek wordt gesproken van een koperen pakkingring en een kartelring:
De koperring klemde nog op de verstuiver toen ik deze verwijderde, en is ook te zien op de voorgaande foto. Deze is duidelijk beschadigd. Van een brandplaatje is geen spoor te bekennen. Er zit nog wel wat troep in de boring, maar er zijn geen resten van een brandplaatje te zien. Hoe maak ik de boring schoon zonder de wervelkamer te vervuilen?
zijn al de 4 verstuiverhouders gelijk ?
ik zit zo” raar ” naar die foto van jouw te kijken, ik heb zulke verstuiver nog nooit gezien op een c35
ze spreken van een kartelring, waarschijnlijk een vrije vertaling van golfring
maar het is echt een zgn brand-plaatje
peuter maar met een priem of iets dergelijks in dat gaatje, want die oude zit er zo te zien nog wel
wanneer je een te dunne koper-pakkingring gebruikt,wordt het brandplaatje zo plat en vast aangedrukt,dat ie als het ware in het onderliggende materiaal wordt geperst
ook kan je het proberen met een lange spaanplaat schroef die net niet door het gaatje past
deze schroef je er vervolgen een eindje in en trekt dan de heleboel naar boven
dat schroeven doe je gewoon met de hand/vingers , dus niet met schroevendraaier
voorzichtigheid is geboden
succes
trouwens , wat is het motor nr
aan de foto’s te zien ,zitten er gloibougie’s in met een kleine kop
volgens mij betekent dat, een 2500 of de cyl kop is een keer vervangen door een van een 2500
Alle verstuiverhouders zijn gelijk.
Het is een b22/615 motor. Ik heb nog even snel een overzichtplaatje gemaakt, maar ik heb te weinig licht om nu dat kartelring/golfring/brandplaatje los te peuteren. Alle afdichtringen van de retourleidingen moeten zeker ook vervangen worden nu? Die zitten nu namelijk ook los (op de foto nog niet), om iets meer heilige ruimte te creëren.