polyester hars laat niet zomaar los zoals plamuur
wat doet het wel? het sluit de plaat volledig af met de lucht
ooit had m’n broer een audi 80 en die had roest op de achterste stijl, roest-omvormer erop gedaan (oranje bus maar ben de naam even kwijt), wou niet helpen, na enkele maanden kwam het er weer door
nogmaals blank gezet en terug roestomvormer zoals het hoort in een paar lagen, dan innenin de stijl aangepakt door enkele gaten in de binnenste plaat te boren en van daaruit met spuitbus roestomvormer heel de boel ingespoten
je raad het al, enkele maanden later terug roest hoe is dat mogelijk : geen idee en best welzonde voor een wagen die verder 100% was
dan ben ik op het idee gekomen van de polyester hars, hier wel samen met de glasvezel aangezien het best wel een grote plek was
resultaat? mijn broer heeft nog 6 jaar met die wagen gereden zonder 1 plekje roest
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
roest gaat onder de polyester gewoon verder, net als bij plamuur…
als het al vanbinnen aan het rotten is helpt niks meer, behalve nieuwe delen in lassen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hupsie
flex erin ....
las apparaat erop
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
als het niet door de plaat heen is, goed uit stralen !!!
en dan tot je geen donkere puntjes meer ziet. dat kan je dan met INOX spray behandelen, plamuren, primer, grondverf en dan spuiten
das zo’n beetje de beste manier. maar zit het tot onder de ruit, dan moet het anders. wat ik denk, die ruit is ooit een keer vervangen, en met het eruit halen is er in de lak gekrast en metaal bloot komen te liggen. dat is gan roesten en zo helemaal uitgegroeid tot de plek die je nu ziet.
als dat zo is, moet de ruit er toch uit.
veel succes met het hertsel ervan
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Re: gti gekocht, roestprobleempje (foto)
Douwe schreef:Wat ik jammer vind is het roestplek links boven het raam. Wat kan ik hier tegen doen, hoe los ik het op, laat ik het niet uitbreiden?
k dacht zelf aan beetje schuuren en lakstift?
Ik zou het zelf openkrabben en vervolgens goed in het vet zetten. Op dit plaatdeel zit zodanig veel beweging dat iedere poging dit te lakken vroeg of laat strandt. Maar als er lak op zit terwijl de roest niet 100% weg is dan racet deze harder voort dan ooit.
Ik heb dit invet-idee al vrij langdurig beproefd (een BX zo een jaar of 8 met deze roestplek op de weg gehouden); gewoon schoonkrabben en dan invetten met vaseline oid werkt het meest duurzaam.
Ich bin ein Breaker
Hoi Douwe,
Invetten kan, maar duurzamer (en minder bewerkelijk, vet moet je elke paar maand vervangen) is OWATROL. Ga maar eens te rade bij een goede eendgarage, dan zul je owatrol in de handen krijgen. Daar heeft men ook wat meer ervaring met roest. Ik heb nu consequent mijn bx ermee ingestreken (waar ik roest kon ontdekken) en dat helpt prima!
Goed drogen, ontvetten, losse roest wegkrabben (NIET tot op het blanke metaal) en dan over de roest de owatrol. De owatrol gebruikt de nog zittende roest om te kruipen en vormt dan op het blanke metaal onder de roestlaag een afdichtende taaie laag, waardoor het absoluut niet verderroest. Het mooie is dat het ook onder de glasplaat kruipt als daar roest zit. En doordat het taai is zal het niet knappen, zoals fertan wel doet.
Na behandeling kun je waar gewenst met een lakstift de lak bijwerken zodat het niet meer zichtbaar is, het is namelijk ook een goede grondlaag.
Het spul komt uit de scheepsvaart en is redelijk (goed dus) bestand tegen van alles en nogwat, ook tegen zout water e.d.
Echt, dit is de enige goede oplossing zonder dat de ruit eruit moet!
enig idee waar dat OWATROL zoal verkrijgbaar is (met gebruiksaanwijzing?) en wat dat me zoal gaat kosten?
Ik woon in friesland, Harkema (in de buurt van drachten)
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In Leeuwarden zit een gespecialiseerd bedrijf. Ze zitten naast de Boels-gereedschapverhuur in de buurt van de Gamma. Ik kan zo even niet op de naam komen.
(Leeuwarden richting Harlingen, zodra je Leeuwarden uit bent neem je de eerste afslag met stoplichten links. (gewoon de borden “Gamma” volgen) Je kan het bedrijf herkennen aan de vele Citroëns die er voor geparkeerd staan.)
Hoi Douwe,
Ik weet niet of dit voor jou in de buurt is? Anders kun je altijd vragen of ze wat op willen sturen, dan maakt het niet uit waarvandaan het moet komen.
http://dsroden.perronmedia.nl/pages/prijslijst.php
Of het moederbedrijf als je het toch op laat sturen:
http://www.duckservice.nl/retaindutch.html
Per liter dus 30 euro, een goede verfsoort voor de kozijnen buiten is duurder!
leeuwarden en roden zijn beiden voor mij prima te doen, ik zal beide adressen even opslaan, bedankt !
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Chinco schreef:Hoi Douwe,Invetten kan, maar duurzamer (en minder bewerkelijk, vet moet je elke paar maand vervangen) is OWATROL. Ga maar eens te rade bij een goede eendgarage, dan zul je owatrol in de handen krijgen.
Niet waar, ik heb dit een paar keer gedaan in al die jaren. Houdt echt veel langer dan je zou verwachten en je ziet er amper wat van.
Bewerkelijk is het al helemaal niet, zeker niet als je spuitvaseline pakt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Douwe, kijk evt. ook eens op hun website: . Misschien staan daar nog wat adressen op.
Overigens, de vaseline-oplossing van Karel is helemaal zo gek nog niet. Bij kleine plekjes binnenin toen ik het tapijt van mijn BX eruit had heb ik het ook zo gedaan. En ik gebruik het al jaren voor mijn fietsen, werkt prima. Wel spuitvaseline gebruiken, dat is redelijk dun en daardoor wat vloeibaarder. Vaseline uit een tube is simpelweg wat lastiger te verwerken.
bedankt voor het geven van de site, en vasaline lijkt me inderdaad ook geen slecht advies maar bij deze methode wordt de roest niet mooi weggewerkt. De owatrol kan je overschilderen dus geef ik toch hier de voorkeur aan.
Maar op die site staan 3 soorten owatrol, namenlijk: OLIE, CIP, ALS
Welke van de 3 soorten zou ik moeten gebruiken?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik dacht de olie, maar dat weet ik niet zeker. Ik ben tot nu toe ook voor de vaseline-oplossing gegaan, en een paar plekjes van buiten heb ik tot nu toe Corroless voor gebruikt.
hier op http://www.owachem.nl/index-metaal.htm vind je de beschrijving van de Olie,Cip,en Als.
Lijkt me een goed product, zit zelf ook de aanschaf te overwegen.
(geen aandelen owatrol )
1.4E 1985