Zoals aangegeven wordt: een eHDi is een gunstiger alternatief als een gewone C3. Je krijgt er veel voordeel van, maar aan dat voordeel zitten een paar regels.. Als je met je 2e klas kaartje in de trein in de 1e klas gaat zitten dan KAN dat ook goed gaan. Maar het mag niet en als ze je pakken heb je een prent. Zo simpel is het.
Wil je tunen en andere dingen die officieel niet mogen, koop dan een gewone HDi. Niemand die je tegen gaat houden!
Ik zou zeggen: maak dankbaar gebruik van deze mogelijkheid die geboden wordt en ga het niet tot de limit pushen en verpesten.. Want we klagen allemaal dat de overheid ons autorijders uitknijpt, maar het blijkt ook dat als ze een voordeel bieden, zoals hier, dat we dat dan allemaal weer willen hebben, maar de regels die daaraan hangen zijn “niet voor ons”...
Een ander merk banden valt in de toekomst wellicht niet te voorkomen..
En waar doe je het voor? Voor die paar pk extra die je over twee maanden niet meer merkt? Het is niet bepaald zo dat een eHDi traag is of niet met het verkeer mee komt.. Ik heb lange tijd met een C5 V6 gereden met 215 pk. De eerste maanden is dat erg snel en leuk. Daarna is het “gewoon” en ben je er aan gewend…
Kan in ieder geval vertellen dat er een tuning lock op zit, en dat het niet mogelijk is via OBD (op dit moment met de huidige software) de ehdi te tunen. het kan wel direct op de EPROM (chip), maar dan moet je CPU unit open gemaakt worden. en bij een simpele controle is dit te zien.
Oftewel hij is gewoon origineel op de winterbanden na trouwens..
Nog een leuke voor deze discussie, wat moet je nou doen als je de 1op28 niet haalt? Omdat je bijvoorbeeld altijd 120km/h rijdt, of 140km/h of 130km/h op de afsluitdijk met tegenwind?? Haalt ie ook de norm niet..
Mijn getunede auto’s werden altijd zuiniger. Dit is ook wel grappig, stel dat je nou een 99gr auto hebt, en na tuning onder de 95gram komt? Krijg je dan van de overheid je BPM terug?
Ik heb zo mijn twijfels maar goed..
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
waterman schreef:goldlion schreef:Zo waren er ook ooit ramp verhalen over de biodiesel, gefilterde frituurvet in je dieselbak etc etc. Er zou toen streng gecontroleerd worden! Heeft iemand verhalen over boetes e.d.?
Ik kan je daar wel een paar leuke en vooral dure verhaaltjes over vertellen ja.
2 tot 3 maal gefilterd frituurvet/olie kun je in kleine hoeveelheden 1-2% gemakkelijk bijmengen met normale diesel. Net als zonnebloemolie, dat gaat ook goed tot een procent of 10.
De diesel verkleurt daardoor niet en je ruikt het niet aan je uitlaatgassen.
Oud frituurvet/olie inleveren bij de milieustraat is toch zonde als je er nog een paar kilometers mee kunt maken, zeker met de huidige absurd hoge brandstofprijzen. Een HDi blokje kan het wel hebben, de mijne heeft inmiddels ook zo’n 120.000 km gedraaid op een mengsel van diesel (90%), zonnebloemolie (8-10%) en frituurvet/olie (0-2%).
Inmiddels staat er 250.000 km op de teller en het motortje loopt nog prima.
Maar terugkomend op de discussie, ik zou in jou geval alleen de motor laten tunen als de tuner de volledige aansprakelijkheid/garantie overneemt. Een aantal Duitse tuners doen/deden dit ook zoals Irmscher, Alpina en Brabus.
Zij verkopen hun getunede producten onder eigen naam, op het kenteken staat dan ook de naam van de tuner als merk. Zo heb ik ooit eens met een Imrscher Kadett 2.0 GSI 16V gereden, om maar eens een voorbeeld aan te halen.
Als je pk’s of nm’s te kort komt, dan moet je geen e-HDi kopen, maar een DS3 racing o.i.d, met 200 pk (of liefst nog meer) op benzine.
Dan moet je ook niet lullig doen over een litertje benzine of diesel meer of minder.
Wellicht gaan overheden (of de EU) er bij autofabrikanten op aandringen dat er niet meer getuned kan worden, middels beveiligingen in de software o.i.d.
Als je toch gaat tunen met een auto waarop je een belastingvoordeel hebt gehad, dan zou de fiscus dit kunnen zien als belastingfraude. Op dit moment kunnen ze er nog niks tegen doen, omdat de wetgeving ontbreekt. Maar mocht er wetgeving ingevoerd worden, dan heb je grote kans dat de wetgeving betrekking heeft op alle voertuigen die sinds 1-2 jaar onder de belastingvrije regelingen vallen.
Of de regeling van de belasting vrije auto’s over 1,5 jaar afgeschaft wordt, is nog niks bekend.
Dit kabinet wil de regeling in takt houden tot en met 31 dec 2012. Daarna kunnen de emissie-eisen bijvoorbeeld strenger worden om nog voor de belastingvrijstelling in aanmerking te kunnen komen.
In 2013 of 2014 wordt ook de Euro-6 norm van kracht voor nieuwe auto’s
Wat een volgend kabinet uiteindelijk gaat doen met huidige regeling dat weet niemand.
Hard rijden en scheuren gaan nu eenmaal niet samen met een lage uitstoot van uitlaatgassen, en daar zul je dan ook (financieel) voor moeten boeten.
De vervuiler betaalt en fiscale wetgeving werkt nu eemaal vaak in het voordeel van instanties die deze wetten bedacht hehebben, deze uitvoeren en/of controleren.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jeroen-2cv schreef:
Als je toch gaat tunen met een auto waarop je een belastingvoordeel hebt gehad, dan zou de fiscus dit kunnen zien als belastingfraude. Op dit moment kunnen ze er nog niks tegen doen, omdat de wetgeving ontbreekt.
Die wetgeving is er al lang hoor: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210013/P120/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste