Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Na wat wikken en wegen toch maar besloten om het echt goed aan te pakken: de motor van de super ligt eruit. De beruchte rubbers van de terugvoerpijpjes gaan vervangen worden. Dan meteen ook maar nieuwe distributieriemen, spanrollen, kleppen stellen, nieuwe ontsteking etc. Leuk klusje voor de komende wintermaanden! Daarna begin ik met het plaatwerk. Ik voel Citromobile 2006 al in mijn nek hijgen….
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
De laatste stand van zaken rond mijn Ami Super staat hier
De koppen zijn eraf, retourleidingen klaar om voorzien te worden van nieuwe Viton o-ringen. Dan koppen laten checken door revisiebedrijf en de boel weer monteren met nieuwe pakkingen en ringen.
Wordt vervolgd….
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Goed werk man!!!!
hmmm….ami super….!!!
mooi mooi
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Knap, zo moet het
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mooi, mooi, mooi… Zucht…
Ik heb genoten van al je foto’s, goed werk!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Even een update. De koppen zijn terug van het revisiebedrijf. Ze bleken nog erg goed. Alleen de kleppen zijn schoongemaakt en de zittingen opnieuw ingeslepen. Nu weer terugmonteren en de distributie doen, kleppen stellen, olie erin en .....
wordt vervolgd
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Xsara_Coupe schreef:Voor uitdeuken zonder spuiten moet je ook eens bij je eigen garage vragen. Mijn oom heeft een garagebedrijf, en die laat het voor 140 euro per plaatdeel doen. Dit is ongeacht het aantal deuken!
Xsara_Coupe
dat is dus maar €3.50 per deukje daar teken ik voor
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Te gek man, ik ben benieuwd. Het ziet er in ieder geval weer bling-bling uit.
Ik heb zo’n beetje de zelfde klus in het verschiet, komend voorjaar wil ik mijn GS blok voorzien van nieuwe O-ringen. De bekende olielekage wordt namelijk steeds een beetje erger.
Heb je nog tips?
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Zeker, maar bling-bling zegt niet alles hoor
Tips heb ik zeker: neem je tijd is de eerste tip. Als je het blok toch uit hebt, vervang dan meteen de distributie en spanrollen. Ook kun je eventueel je krukaskeerringen en nokkenaskeerringen vervangen als ie daar lekt. En natuurlijk je koppeling inspecteren en eventueel vervangen. Ik heb ook meteen de ontsteking vervangen en de benzinepomp schoongemaakt.
Wat betreft de O-ringen: koop niet zomaar O-ringen, maar O-ringen van Viton rubber. Dit is veel beter bestand tegen hoge temperaturen dan normaal rubber (dat Citroen ooit gebruikte). Op verschillende Franse fora lees ik er erg goeie verhalen over. Ik kreeg de tip van Jeroen Cats. Je kunt die ringen bij elke lager-boer halen. Ik betaalde 2 euro ps en je hebt er 4 per blok nodig.
Er schijnt ook een systeem te zijn wat dat hele gedoe met die o-ringen voor altijd oplost. Het is een systeem van Chevronics, de GS/a specialist in Engeland. Je plaatst dan een soort bussen in de kop die de retourpijp helemaal lekvrij afklemt. Ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden. Het is vrij prijzig geloof ik. Maar dan ben je er voor altijd vanaf.
Verder misschien je koppen laten checken, nieuwe pakkingringetjes monteren, je oliekoeler schoonmaken, nieuwe aansluitrubbertjes erop.
Het is mij door diverse mensen afgeraden de motor helemaal te demonteren en weer op te bouwen. Waarom precies weet ik niet. Missschien omdat sommige onderdelen niet meer te krijgen zijn. Missschien ga ik dat toch nog wel eens doen met een oud blokkie. Het is namelijk wel erg leuk werk, merk ik.
Ik laat wel weten hoe het verder gaat met mijn blok en of de lekkage helemaal verleden tijd is. Ik neem aan van wel…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Jahoor! gevonden. Dit is wat ik bedoel . Ziet er wel goed uit lijkt me.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb inderdaad de Viton ringen op GSNL ook voorbij zien komen.
Mijn voordeel is dat ik een reserve blok heb liggen, deze ga ik aanpakken en overzetten in mijn GS als hij klaar is. Daarna kan ik mijn huidige blok aanpakken. Ik kan dus blijven rijden en ik heb geen haast.
Het systeem van Chevronics linkt natuurlijk wel interresant, maar om er veel geld voor uit te geven… nee, dat zie ik niet zitten. De huidige )-ringen hebben het ook uitgehouden vanaf 1978, dus vaak hoeven ze niet vervangen te worden.
Vind je het goed als ik eens contact met je op neem als ik er aan begin?
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Jahoor, geen probleem. Mail me tzt even privé. Zo’n reserveblok zie ik ook wel zitten. Eens kijken of ik er in Frankrijk eentje kan scoren. Daar ga ik binnenkort weer heen.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik weet misschien nog eentje in België voor je liggen, al was dat volgens mij een 1220CC.
Ik heb mijn reserve blok + Cmatic-bak daar ook vandaan.
Maar je kan altijd even contact opnemen met Garage Troch te Mechelen. Ze hebben daar veel en zijn zeker niet duur.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Zo, de koppen zitten er weer op. Het revisiebedrijf had de nokkenas verkeerd in de rechter kop geplaatst waardoor de benzinepomp aan de onderkant gemonteerd zou zijn. Toch maar ff omgedraaid
Motor staat op de werkbank, dus ik kan overal goed bij. Alles met de momentsleutel op het juiste moment vast. Eindelijk die nieuwe distributieriemen en spanrollen erop gezet. Goed tellen van de tandjes, spannen. Erg makkelijk. Daarna kleppen stellen, ging ook goed.
Later nog het inlaatspruitstuk erop en jahoor, ik was er al voor gewaarschuwd: 3 van de 8 bouten pakken niet meer in het broze aluminium. Er zaten bij 2 gaten al helicoils in. Oplossing: gisteravond M8 erin getapt en nu zit het weer perfect. De M8 bouten passen gewoon door de gaten in het spruitstuk. Binnenkort foto’s…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)