Ik ga zo op pad, misschien kan ik zo ook wel een rij-ervaring hier neer zetten…..
Laatste voor wat betreft de turbo van de 1.6, ik heb inderdaad ook verschillende artikelen gelezen over deze turbo en dat deze schijnbaar niet erg sterk is. Ik denk dat deze turbo prima is, waar je naar moet kijken is het onderhoud dat gepleegd wordt (of niet natuurlijk)!!! Bij deze motor is het zeker noodzakelijk de onderhoudstermijnen precies op te volgen misschien nog wel iets te verkorten en dan zul je zeker probleemloos veel km kunnen rijden.
Leon75, wij zijn gek op uitgebreide rijimpressies, en we zijn natuurlijk een beetje jaloers op jou maar dat laten we niet weten.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Hmhmmm, helaas geen e-HDI gereden maar een 1.6 benzine, de So-Chic uitvoering oftewel 120pk. Deze versie dus met 16” lichtmetalen wielen. Mijn ervaring is natuurlijk met andere auto’s die ik rijd (gereden heb) als referentiekader.
Ik zal mijn ervaring over de auto posten, ik zal niet op de motor ingaan. De auto is natuurlijk allemaal gelijk, nou ja, je kunt natuurlijk twisten over iets meer gewicht voorin….
Zitpositie is na ff zoeken wel te vinden, ik kom altijd in de knoei met de verhouding lengte armen en benen. Niet dat ik nu een afwijkende maat armen of benen heb… Ik vergelijk dan ook met 2 BMW’s die ik gehad heb. Daar kan ik lekker mijn benen strekken en het stuur dichtbij halen. In de DS3 is de verhouding dus niet helemaal goed voor mij. Mijn benen blijven gewoon een beetje geknikt en het stuur kan ik net niet ver genoeg naar mij toe halen. Is trouwens ook zo in mijn eigen Mazda en de Honda die ik als 2de auto rijd.
Over het rijden zelf kan ik alleen maar positief zijn (en ik ben dus redelijk verwend met BMW’s en een Mazda die bekend staat om zijn goede stuureigenschappen). De DS3 ligt echt goed stabiel op de weg, hij is stevig afgeveerd en helt ook weinig over in de bochten. Sturen is gelijk aan mijn auto nu, gewoon goed. Remmen is perfect, hij is erg agressief op het pedaal, dat vergt gewoon wat gewenning. De ruimte bij de pedalen is wel wat karig, geen grote grove schoenen aandoen dus! En ik heb maar maatje 40 in schoenen…. De bak is niet zo precies als van mijn Mazda. Dat merk ik vooral als je de pook beweegt als ie in de versnelling staat.
Ik reed een versie met het hifi-systeem en dat is naar mijn mening helemaal t geld waard. Goede sound voor een standaard afgemonteerd systeem. De woofer trilt een beetje, gewoon een kwestie van wat opvulmiddel (schuim) gebruiken. Wat mij opvalt is de antraciethemel in de auto, helemaal geweldig vergeleken met de vaak gebruikte grijze hemel. Overal kwaliteit is goed te noemen, de stengels aan het stuur mogen misschien iets vaster aanvoelen.
Een ding over de motor, deze had pas 100km gereden maar miste gewoon de turbo die diesel altijd lekker op gang brengt. Ik geloof dan ook dat de diesel leuker rijdt dan de 120 1.6 benzine.
Dat was t wel zo’n beetje. Nu hopen dat ik een goede deal kan maken, de dealer waar ik vandaag was zal t niet worden helaas
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Hemeltje kan ik staven, dat vind ik echt geweldig zo in het zwart
Bedankt Leon voor je rijimpressie, altijd goed
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Poekoek schreef:Leon75 schreef:Dat afkoelen van turbo’s is voornamelijk voor benzineturbo’s!! Die draaien en meer toeren en worden heter. Bij een diesel en normaal NL gebruik is dat helemaal niet nodig. Hele volksstammen die de boel niet laten afkoelen en wat gebeurt er: niets. T wordt een ander verhaal als je 3 uur lang op de autobahn bijvoorbeeld 170 - 180 gereden hebt. Dan is het misschien raadzaam om de motor ff te laten draaien.
Door die verhalen hier ga ik twijfelen of ik wel sportstoelen moet nemen of niet. Dat wordt dan toch een goede zitproef bij de dealer doen….
Toch staan de Turbo’s die op HDI’s zitten niet bekend als erg duurzaam. Naar mijn idee is het dus best verstandig van goldlion om de auto even ‘af te laten koelen’ na een flinke rit. Hoe je dat doet? Gewoon even stationair laten draaien bij aankomst.
Duidelijk bedankt
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
Even over de turbo’s. Het probleem zijn niet de turbo’s maar de onderhoudsinterval, deze worden steeds langer en dat betekend dat er meer verontreiniging in de olie komt voordat hij ververst wordt. Bij diesels is dit vooral roet wat ook weer afhankelijk is van de kwaliteit brandstof en je rijgedrag en of je veel korte of lange stukken rij. en deze roet deeltjes koeken aan het draaiende gedeelte/lagers van je turbo en dan gaat hij fluiten en uiteindelijk stuk.
En niet alleen Citroen maar ook Ford Fiat Peugeot enz enz hebben dit probleem.
Wat je kunt doen is je auto op verzwaard onderhoud zetten en met de juiste olie verversen dan heb je het minste kans dat hij stuk gaat.
ik heb vandaag ook een paar uur proef gereden met de eHDI en deze rijdt perfect, echter 1 ding vond ik wel erg jammer en storend, dat is namelijk de raambediening, als je deze omhoog of omlaag doet moet je de knop blijven vasthouden ipv 2 seconden ingedrukt houden en dat gaat ie vanzelf zeg maar. Zeer hinderlijk als je bv met open raam hebt gereden, je auto parkeerd, je moet je sleutel in het contact houden en de knop blijven inhouden totdat raam gesloten is.
zelfs in mijn oude Ctweetje kon je dit makkelijker doen.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Heb je al geprobeerd om bijvoorbeeld de ramen open te laten staan en dan pas af te sluiten door middel van de sluitknop op je afstandbediening je moet dan deze knop iets langer ingedrukt te houden, volgens mij moet je auto dan op slot gaan en moeten de ramen zich automatisch sluiten.
Gr Wim
Van BX via ZX, Xantia break, Xsara picasso, C3 sensodrive C4 coupe naar de C4 Picasso 5 zitter 1.8 Ligne business in de kleur Blanc Banquise rijdend sinds 19 juni 2007 en op naar een C3 eHDI full opties wederom in de kleur Blanc Banquise rijdend in week 13.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Aanvullend op deze vraag, is het in de DS3 ook mogelijk om je verlichting (dimlicht) in te laten schakelen op het moment dat je de auto met behulp van de afstandbediening ontgrendelt? Bijvoorbeeld door de knop lang ingedrukt te houden? Dit is volgens mij in een C4 wel mogelijk maar bij een DS3 niet…
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
snuffeltje schreef:ik heb vandaag ook een paar uur proef gereden met de eHDI en deze rijdt perfect, echter 1 ding vond ik wel erg jammer en storend, dat is namelijk de raambediening, als je deze omhoog of omlaag doet moet je de knop blijven vasthouden ipv 2 seconden ingedrukt houden en dat gaat ie vanzelf zeg maar. Zeer hinderlijk als je bv met open raam hebt gereden, je auto parkeerd, je moet je sleutel in het contact houden en de knop blijven inhouden totdat raam gesloten is.
zelfs in mijn oude Ctweetje kon je dit makkelijker doen.
Vreemd, want ik kan hem wel helemaal open of helemaal dicht laten gaan. Er zit namelijk een punt in waar je dan even doorheen moet drukken. En als het goed is kan je ze ook nog sluiten tot een aantal seconden na het afzetten van de motor, iets wat ook in de handleiding staat gespecificeerd. Tenzij het natuurlijk anders is voor de EHDi tov de VTi.
Wat ikzelf storender vindt is dat m’n radio direct uitgaat bij het afzetten van de motor. Waarom kan hij niet blijven spelen totdat ik de sleutel daadwerkelijk uit het contact haal? Wil je lekker muziek blijve luisteren moet je de motor laten draaien, daar is dus niet echt over nagedacht. Werkt dit bij jou hetzelfde?
@Deluxious Dit staat er in het instructieboekje van de DS3 over de follow me home verlichting. Hopelijk heb je hier iets aan.
” Koppeling met de automatische follow me home-verlichting. De koppeling van de automatische follow me home-verlichting aan de automatische verlichting biedt de volgende extra mogelijkheden:
- instellen van de duur van de follow me home-verlichting (15, 30 of 60 seconden) via het configuratiemenu van de auto op
het multifunctionele display (uitgezonderd monochroom display A waarbij de duur onveranderlijk is: 60 s),
- automatische inschakeling van de follow me home-verlichting als de automatische verlichting is ingeschakeld.”
Je kunt dit ook helemaal nalezen op service.citroen.com
Ja het follow me home verhaal was me al helemaal duidelijk (wel dank voor je uitleg trouwens!).
Waar het mij om ging, is juist de omgekeerde variant van follow me home. Ik zou het grappig vinden wanneer je de verlichting in kunt schakelen als je in het donker naar de auto toe loopt. Dus je drukt op ontgrendelen op je afstandbediening en de verlichting (dimlicht) springt aan. Kan dit ook?
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Misschien werkt het als je de auto opent en weer dicht doet? Ik weet wel dat als je op de knop sluiten drukt als ie gesloten is dat de knipperlichten flikkeren en de binnenverlichting gaat branden. Doet mijn Peugeot ook.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Op een heel aantal modellen (C4, C4P, C5) wordt een afstandsbediening met 3 knoppen bijgeleverd. Daarmee kan je door een druk op de middenste knop de verlichting aan en uitschakelen zonder te ontgrendelen. Wel makkelijk om je wagen even te zoeken op het parkeerterrein of op een donkere plek even wat verlichting te bieden.