Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In verband met een APK op komst dit weekeinde aan beide kanten de fuseekogels vervangen, lekker bezig geweest dus.
Heb vandaag gezien dat de rechter harmonicahoes van het stuurhuis kapot is.
Dit is aan de kant waar de stuurcilinder vastzit.
Wie heeft ervaring met de vervanging van deze hoes?
Lukt dat met het stuurhuis gemonteerd of moet ie er compleet uit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Stuurkogel loskoppelen, stuurstang uitdraaien, stuurhoes flink invetten, dan de hoes over uitstekende bout drukken/trekken. De kraag van de hoes vervolgens vastzetten.Succes met deze klus.
Als het een klein scheurtje is kan je nog overwegen om de boel dicht te plakken met vloeibare pakking. Als het daarna dicht is, is het geen afkeur voor de apk. Niet echt een definitieve oplossing maar wel voor nu.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Helaas geen klein scheurtje, de hoes is op een plooi voor de helft door.
Vervangen dus.
Heb vanavond op het voorsubframe van m’n donor, waar het stuurhuis nog op gemonteerd zit, even geoefend of de hoes te de- en monteren is zonder het complete stuurhuis te demonteren.
Volgens mij moet het wel lukken.
Helemaal naar links sturen, zodat rechts zoveel mogelijk naar buiten komt.
Inderdaad de complete rechter spoorstang demonteren, dan moet de zuigerstang van de bekrachtigingscilinder aan de rechter kant los, deze krijg je alleen van het draadeinde af, als ook de linkerbevestigingsbout van de cilinder een paar slagen gelost wordt.
Deze bout heeft een inwendige Torx-kop, alleen bezit ik nog geen Torx-stift in deze maat.
Weet iemand welke maat het is, zodat ik de juiste kan kopen?
De oude hoes kan gewoon los geknipt worden, de nieuwe zal met enig vet over de kop getrokken/geduwd moeten worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Van de zomer links vervangen van de XM multimedia. maar dat was makkelijker inderdaad.
Goed opmeten hoe de spoorstang nu is afgesteld. Ik heb gewoon tussen twee punten gemeten met de schuifmaat.
Weet je zeker dat je de juiste sporing hebt na de klus.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De bekrachtigingscilinder zit aan de vaste kant gemonteerd met een bout met een Torx-kop.
Weet iemand welke Torx-maat dit is, ik moet de dop hiervoor nog aanschaffen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Part 4043.30
BOUT DIAM 12X150-55
Torx 55 dus.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Helaas dus niet, M12x150-55 staat voor M12 met een spoed van 1,5 mm en een lengte van 55 mm.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De maat weet ik niet, ik weet wel dat ik toentertijd die bout heb losgedraaid met een platte schroevendraaier. Het is zo’n grote maat torx, dat je niet bang hoeft te zijn dat je de kop van die bout molt met een schroevendraaier. En als ik het me goed herinner, zat die bout ook niet heel erg vast.
Normaal gesproken ben ik niet van dit geklooi, en gebruik ik het juiste gereedschap, maar dit ging prima, en om zo’n dop te kopen voor die ene keer dat ik hem nodig had vond ik wat overdreven.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Torx 55 dus.
Dat “dus” moet weg, gewoon 55 is het.
Die bout wil blijkbaar wel eens afbreken. (Duitse Fora) Ik heb hem echter daarom nooit vervangen.
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb vanavond een poging gedaan, maar ben tot de conclusie dat deze klus alleen gedaan kan worden met een uitgebouwd stuurhuis.
Maar eens een hele zaterdag voor prikken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb ik vorig jaar gedaan, zie hier voor hoe ik dat ding er uit heb gekregen, het was nog een heel gepuzzel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik het goed begrijp, heb je eerst de bekrachtigingscilinder moeten demonteren, voordat de rest van het stuurhuis eruit kan?
Om de harmonicahoes te kunnen vervangen hoeft alleen maar de cilinder van zijn plek.
Deze moet namelijk rechts van het draadeinde af, anders krijg je de hoes niet over de kop aan de rechterkant van de tandheugel.
En rechts eraf houdt in links los.
Alleen kan je niet zonder de voorste hydractiefklep en -bol te demonteren knap bij de linker bevestigingsbout, die met de Torx-kop.
Gister hiervoor de juiste dop gescoord, van Stahlwille, en op m’n donorsubframe geoefend.
Die bout zat behoorlijk vast en kwam met een grote knak los.
Met deze ervaring het onder de wagen geprobeerd, maar je krijgt gewoon de dop niet recht voor de Torx-bout.
Jouw schroevendraaiertruc werkt bij mij helaas niet, zit de boel te vast voor.
M.a.w. je hebt gewoon mazzel gehad!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik weet niet meer precies hoe ik he toen gedaan heb. Het staat me niet meer zo helder voor de geest.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gister de klus maar eens opgepakt.
Kon kiezen tussen twee opties:
1. demontage van compleet stuurhuis
2. proberen de bekrachtigingscilinder te demonteren om zo ruimte te krijgen de hoes te vervangen
Heb gekozen voor optie 2.
Om de linker bout met Torx 55-kop van de cilinder los te krijgen, moet de voorste hydractiefklep van z’n plek, dus bol eraf, de dikke leiding aan de voorzijde en de dunne leiding aan de rechterkant los.
Drie boutjes los en je kan dan het geheel iets naar links en naar boven drukken.
Linker bout zo ver mogelijk los, ik beging de fout om ‘m er helemaal uit te draaien en moest ontzettend pielen om ‘m later er weer in te krijgen.
Tussen de cilinder en het stuurhuis zit namelijk ook nog een ring,, die je bijna niet terug op z’n plek krijgt.
Toen rechts het oog van de cilinder van het draadeinde getrokken, na demontage van de rechter spoorstang.
Oude hoes los geknipt, nieuwe hoes in warm water en de kop van het stuurhuis ingevet.
Hoes over kop getrokken en dan wacht de volgende uitdaging, de hoes aan beide zijden over de rand krijgen.
De originele hoes heeft aan de uiteinden aan de binnenzijde een rand, die in een groef valt en zit zonder klemmen vast.
De nieuwe hoes heeft dit in veel mindere mate, er worden dan ook 2 stalen trekbandjes à la Ligarex meegeleverd.
Vanwege de beperkte ruimte heb ik Tyraps gebruikt, hoop maar dat ik deze voldoende strak heb aan kunnen trekken.
Om er redelijk bij te kunnen moet het hitteschild zo ver mogelijk weggedrukt worden.
In omgekeerde volgorde alles weer gemonteerd.
Bezit geen brug, heb het gedaan met de voorzijde zo hoog mogelijk op assteunen.
Het is te doen, maar ‘t blijft een kloteklus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986