Zijn al onze Dsen inmiddels in zo’n perfecte staat of vindt iedereen het te koud om te sleutelen? In een doofstommeninstituut wordt er meer geconverseerd!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
In dit instituut wordt (voor de winter) vooral geconserveerd!
Oké dan, als je denksport nodig hebt: Hoe kan het dat La Snoek langer ‘paraat’ blijft staan na het rijden terwijl alleen de voorste veerbollen op druk zijn gebracht? Vroeger zakte ze al na een halfuur in maar nu blijft ze zomaar drie uur op druk. Alle interne lekkages zijn bij mijn weten nog gewoon aanwezig…
Misschien zijn alle lagers droog gelopen ? Of er zit een verstopping in de leidingen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Lelijke Eend schreef:Misschien zijn alle lagers droog gelopen ?
Nee.
Lelijke Eend schreef:Of er zit een verstopping in de leidingen ?
Nee.
Nou ja, ik bedoel… dat zal wel heel toevallig zijn als dat plots in hetzelfde halfuurtje gebeurde als dat de veerbollen vervangen werden.
Ik heb fout gelezen geloof ik.
Op het moment dat er bollen op druk worden gebracht en er komt druk op het systeem, dan blijft die druk langer bestaan wanneer door het uitzettn van de motor de pomp niet meer werkt. Het gas in de bollen drukt dan het membraam naar beneden. Dus langer druk = langer omhoog.
Ik weet niet of ik het begrijpelijk uitgelegd heb hoor ...
Schijt aan originaliteit.
Dan had ie aardig platte bollen dus!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Kees-Jan Smit schreef:Hoe kan het dat La Snoek langer ‘paraat’ blijft staan na het rijden terwijl alleen de voorste veerbollen op druk zijn gebracht? Vroeger zakte ze al na een halfuur in maar nu blijft ze zomaar drie uur op druk. Alle interne lekkages zijn bij mijn weten nog gewoon aanwezig…
Het is toch zo dat de veerbollen in het gehele hydraulische systeem als drukhouders werken. In de veerbollen staat op de membranen gaszijdig hoge druk. Het volume van de gaskamers (?) is groot ten opzichte van het volume van het (niet comprimeerbare) vloeistofsysteem. Een beetje drukverlies door vloeistoflekkage kan dus makkelijk gecompenseerd worden vanuit deze drukhouders. Staan je veerbollen drukloos dan heb je geen reserve. Heeft niet alleen invloed op de inzaktijd, maar ook op de frequentie van “aanslaan” van de hogedrukpomp tijdens rijden,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Tijdens antwoorden ook nog bezig geweest met maken van surprise en ander klusje. Dan piepen er mensen voor natuurlijk,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Maar het was dus niet zo dat de bollen vóór het vullen helemaal plat waren. Stond nog best aardig druk op maar kon beter dus maar laten doen (we moesten immers wel maximaal comfortabel naar Parijs op en neer zweven).
Maar (correct me if I’m wrong) het op druk blijven van het hydr. systeem heeft toch niets met de druk van het gas in de bollen te maken? Lijkt me meer aan de oliekant van het membraan (mooi hè) te zitten, een kwestie van inwendige lekkages waardoor LHM wegloopt naar het voorraadvat (of op straat… ). Want ook al zou het gas in de bollen vreselijk hard zijn opgepompt, dan nog zou een snoek (laten we zeggen de mijne met mijn zompige stuurhuis…) inzakken, toch? En misschien dat onder die hoge druk zelfs de olie nog eerder weggedrukt wordt door de beschikbare spelingsruimte?
jullie horen het, giteravond was het laat met een calvadosje teveel en ik heb geen fromage gegeten van oleopneumatisme… maar ja, ik ben dan ook slechts een simpele boerelul en geen Paul Magès…
Op het moment dat er LHM weg lekt en er zou geen gas meer in de bollen zitten, dan is de druk er (theoretisch) in 1 druppel af. Wanneer er wel gas in de bollen zit, en er lekt LHM uit het systeem, dan zet het gas (wat met zo’n 50 bar in elkaar geperst is) uit. Hierdoor blijft er nog steeds druk op het systeem staan. De druk zal wel ietsje lager zijn, maar nog niet laag genoeg om de DS in te laten zakken.
Schijt aan originaliteit.
@ kees jan smit: Familie van Henk jan smit??
Test
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Of Jan Smit?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ja! Er zijn immers niet veel mensen die Jan Smit met hun achternaam heten…
:26
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gisteren het dashboard van mijn DS23 eruit gehaald: De lampjes achter de asbak/radio en sigarenaansteker werkte niet. Meteen heel de draadboom gecontroleerd. Mooi groen licht nu in het dashboard (ik heb er geen foto van: probeer maar eens in het donker zonder flits te knippen…).
Lekker gesleuteld dus
Citroen!