Sohail,
Heel incidenteel gaf hij bij mij ook waarschuwing oliepeil, maar bij nameten klopte dat nooit, ik vulde ongeveer 3/4 liter per 10.000 km bij en per keer kwart liter. Pas op dat je niet teveel olie in je carter mikt, maar daar weet je natuurlijk alles van.
groet, Jaap
Jaap / XM V6 Exclusive autom. 2000 / Auris Full Hybrid 2011
Bedankt voor de info Jaap, de olie-peil meters in de Xantia liegen inderdaad weleens.
Er zit nu een klein beetje te veel in, gelukkig is het nog koud buiten dus de kans op zelfontbranding is klein, maar ik ga de olie toch verversen voordat ik de auto ga stallen.
Ik heb vandaag veel complimenten gehad op me werk, zelfs collega’s die bij VW en Opel zweren, waren onder de indruk van de auto en de erg stille, maar sterke motor.
Vandaag maar eens de afdekkappen eraf getrokken om naar het moois eronder te kijken.
Wat een plaatje van een motor zeg, en veel toegankelijker m.b.t. het olie-filter en de voorraadbol, daar kun je heel goed bij, in vergelijking bij een 1.9TD.
Meteen werk van gemaakt om de EGR buiten werking te stellen, het resultaat is goed merkbaar met wegrijden, hoezo werkt de EGR alleen bij deellast ??? De EGR klep heeft gelukkig geen sensor om de stand door te geven aan de ECU, er zijn 2 elektrokleppen en een doseerklep. Ik vermoed dat hiermee de EGR ook gedeeltelijk open gezet kan worden.
Wat heeft dat nu opgeleverd dan?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Meer kracht (onderin) bij het wegrijden, en op de lange termijn voorkomt het dat de inlaat dichtkoekt, en een schonere roetmeting.
De HDI is gisteren voorzien van nieuwe filters, olie en versnellingsbak-olie.
In vergelijking met de TD, kun je hier heel goed bij het filter, zowel van boven als onder.
Ook aan de onderkant mooi schoon en netjes, alleen een beetje zweten aan de achterkant bij de turbo, maar dat is normaal. Uiteraard nu wel goed opgelet bij het afvullen met olie, ging ongeveer 4,25L in, het peil staat nu netjes op 3/4 tussen de streepjes.
Meteen wat aan het stroef schakelen gedaan, schakelstangen losgenomen, schoongemaakt en ingevet, het schakelen gaat nu weer lekker soepel. Alleen (bovenste) het lange stangetje ziet er roestig en slecht uit bij het kogelgewricht, heb deze maar niet gedemonteerd, dat gaat niet goed. Straks een nieuwe halen bij de dealer en die erop zetten, dan is de HDI klaar om morgen een ritje naar Frankrijk te maken.
Totaal aantal Berichten: 8162
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mooi werk Sohail.
Ga jij van het weekend naar Reims?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ga naar Lille, daar in het centrum wat shoppen en op de terugweg wat kannetjes Shell HX7 inslaan bij de Carrefour.
Het lange stangetjes zit erop, wat een pestklus zeg, je kan er alleen van onder bij, het kogelgewricht zat vastgeroest op de bak, met veel pijn en moeite los gekregen. Gelukkig waren de korte stangetjes die erop zitten, al van het nieuwe type, daar zit een drukknop op om ze te demonteren.
Totaal aantal Berichten: 27929
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk weer een topic om te volgen
Gefeliciteerd met de HDi.
Dat wordt vast een leuke rit even naar Frankrijk.
Ik ben benieuwd wat het verbruik is
Totaal aantal Berichten: 7800
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Met 110 op de teller gemakkelijk 1 op 20.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb een verbruik gemeten van 1:17, dat is bij een snelheid van voornamelijk 120 a 125km/u, met 4 man in de auto en ongeveer 1/5 was stadskilometers of B-wegen, erg netjes gezien de snelheid en belading.
Wat een mooi motortje is dat toch de 90PK HDI, totaal geen moeite om met 4 man een helling op, als je even niet oplet rij je te hard. Nou heeft de TD er ook geen moeite mee om onder belasting een helling op te gaan, maar de HDI houd toch makkelijker zijn snelheid vast, zonder dat je er op moet letten. En dan hebben we nog de stilte, zelfs bij flink accelereren hoor je de motor niet in zijn toeren janken.
Nu nog een cruise-control erin, iemand enige idee of e.e.a. al voorbereid is?
Het gaspedaal is elektronisch, er loopt een kabel naar een kastje wat onder het LHM vat zit, op dit kastje zit een stekker aangesloten.
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Goed om te horen dat een HDI 90 makkelijk de hellingen op rijdt. Ga volgende maand namelijk voor het eerst met een HDI 90 richting Zwitserland met 4 man en bagage. De motor zit weliswaar ingepakt in een Berlingo maar toch een fijn gevoel dat een ongeveer even zware Xantia het ook makkelijk redt…
En idd. de HDI motoren zijn heerlijk stil en vlotter als ze doen vermoeden.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Sterker nog, als je het gaspedaal dieper intrapt, gaat de auto harder, heb het uitgeprobeerd gisteren bij de van Brienenoordbrug. Net of de motor je uitlacht, zo van mij krijg je niet klein
Binnenkort maar eens iets van waxen/poetsen, dan blijft de schijtzooi van vogels niet zo plakken.
Normaal gezien poets ik een auto 1x per 2 jaar, en 2x per jaar door de wasstraat, maar op de één of andere manier krijg ik bij deze auto poetskriebels.
Totaal aantal Berichten: 27929
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zilver mag ook gewoon mooi glimmen
Die Brienenoordbrug valt toch wel mee? Al hoewel ik ook wel mensen hoor die daar idd wat moeite mee hebben. Vannacht schoot ik er in elk geval zo overheen
Handgeschakelde Xantia`s zijn nooit voorbereid op cruise control.
Volgens mij zijn alleen de V6 exclusive automaat uitvoeringen standaard voorbereid.
Ik ben hier echter niet 100% zeker van.