alle relais klapperen
keith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-2011

Gepost: 13 maart 2011 05:03 PM

Hallo,
Ik heb een Berlingo Diesel 2001 met 85000km.
Als ik de wagen wil starten klappert de gloeirelais+een relais in het midden onderaan de motor.
Met klepperen bedoel ik dat je hem enkele keren per seconde hoort schakelen.
De startmotor werkt niet. Dit duurt ongeveer 1 minuut tot de batterij leeg is.
Als ik de startrelais wegneem hoor je de relais onderaan in het midden schakelen maar trager.
Als ik de batterij terug oplaad raakt deze blijkbaar niet geladen dus moet er een verlies zijn.
(lader blijft op 5 en zakt niet)
Heeft iemand dit al meegemaakt?
Dank u

Profiel  
 
kuuper
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 13-01-2008

- Berlingo 2.0HDI 600
Gepost: 13 maart 2011 06:57 PM
  [ # 1 ]

Hoe laad je deze accu op?
Met de accu klemmen van de auto aangesloten? Zo ja de accu opladen met afgekoppelde klemmen.
Klemmen ook ff controken op scheuren e.d.
Als de accu dan nog niet vol laden wil, denk ik dat de accu overleden is.

Het klapperen van de relais, kan veroorzaakt worden door een te lage spanning.

Profiel  
 
keith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-2011

Gepost: 13 maart 2011 07:33 PM
  [ # 2 ]

Ik laad de batterij met een licht ladertje; deze heeft een wijzerplaat van 0 tot 7 Ampéres.
Bij een platte batterij staat deze eerst op +-5 om daarna te zakken tot 1,5 als de batterij vol is.
Nu blijft deze tussen 4 en 5 staan.

Ik zou ook eens kunnen testen met startkabels met de batterij v/e andere wagen.
Ga dit morgen doen (het regent nu)
Thanks

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 13 maart 2011 08:59 PM
  [ # 3 ]

Zal de accu zijn als je het met een losse accu en laden nog hebt. Met startkabels zal het dan wel werken. Vervang de accu dan wel direct, want de energie die je erin stopt moet ergens blijven. In dit geval zal het knalgas worden….

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
keith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-2011

Gepost: 14 maart 2011 01:53 PM
  [ # 4 ]

Probleem opgelost.
Start onmiddelijk met startkabels, nieuwe batterij gaan halen en alles werkt.
Ik wist niet dat een kapotte batterij die relais kon doen zot schakelen.
Hartelijk bedankt voor de tips.
Groeten

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 14 maart 2011 02:42 PM
  [ # 5 ]

Het relais trekt aan, je gloeiers trekken zoveel stroom dat de spanning zover valt dat het relais afvalt. Dan stijgt de spanning direct weer en trekt het relais weer aan. En voila, tikke tikke tik!
Meet ook nog ff de laadspanning, als je dynamo gaar is sta je na een half uurtje weer stil…

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
rafferty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 12 januari 2012 09:54 PM
  [ # 6 ]

kortsluiting in de batterij.
batterij vervangen is de enige optie.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook