Bij een HDI is sowieso nooit fabrieks af de originele Hella CC geleverd. Dat kan ook bijna niet icm het elektronische gaspedaal. Als ik hoor op wat voor plek de potmeter voor het elektronisch gaspedaal zit lijkt mij dat de originele Hella vacuum doos daar niet echt lekker voor past.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Bij handgeschakelde modellen die rederlijkerwijs full-options zijn (Exclusive / Activa met b.v. Ergonomie-pack) kan het voorkomen dat een deel van de CC-bedrading is voorzien (vermoedelijk om het aantal verschillende draadbomen voor weinig verkochte versies te verminderen).
De mij bekende type 2 V6 Activa heeft zodoende de bedrading van de knop links naast het stuur en de stekker naar het (afwezige) Hella-kastje onder de middenconsole liggen. Verder niet uitgezocht wat er aan draden ligt onder de motorkap etc.
Bij de HDi is er een mogelijkheid om een ‘originele’ CC-pook + knop aan te sluiten op een in het motormanagement geïntegreerde snelheidsregelaar. Of die functie aanwezig is hangt af van het ECU nummer. Er zijn 2 verschillende versies, als het ECU-nummer eindigt op -251 (dacht ik) kan je via de Lexia een CC-functie activeren. Daarna moet je de bedrading leggen en knop & CC-hendel aansluiten.
Het schijnt dat bij Xantia-zusje 406 (de vroege pre-99’er facelift, zonder multiplex) die CC-mogelijkheid wel af fabriek werd aangeboden; daar kun je ‘inspiratie opdoen’ als je zoiets tegenkomt op de sloop.
Bedoel je met het ECU nr. een nummer dat op de ECU staat, of het partnr. van de ECU op service.citroen?
Ik zal binnenkort eens kijken of er een aansluiting voor de knop links, achter het afdekkapje zit.
Het (Bosch)nummer dat op de ECU staat, niet het Citroën-onderdeelnummer.
De kans dat er iets is voorbereid is vrijwel nul bij deze motor / uitvoering (helaas).
Bedankt voor de info, ik zal straks eens kijken.
En anders gewoon weer zo een Waeco setje van de Conrad er in.
Het mooiste is natuurlijk een orginele schakelaar en de orginele stuurkappen met de uitsparing voor de eveneens orginele handle voor de cc.
Deze onderdelen zij echter erg moeilijk aan te komen.
Een orginele schakelaar voor de cc kost indien nog voorradig alleen al een tientje of vier.
Het hendeltje heb ik nog liggen, komt uit een XM, weet alleen niet zeker of het dezelfde is.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Je zou hier eens verder in kunnen duiken. er is wel een specifieke draadbundel bij beschikbaar voor een Xantia met electronisch gaspedaal.
http://waeco.com/nl/producten/personenauto/4374_2307.php?hirID=172&sprID=5&artOrigID=45527
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
En John Gold lijkt ook iets te leveren. Zal wel het zelfde zijn, want die producten van John Gold zijn altijd gelijk aan die van Waeco.
Handle van een xm is volgens mij anders.
Op de ECU staat 2XA2X FE 07 EDC15, aansluiting voor een knop, links van het stuur ontbreekt ook.
Dat word dus een Waeco setje zoals Lucas heeft gevonden, dat ziet er wel mooi uit, en er is zelfs een specifieke kabelboom beschikbaar.
Zoals gezegd, die voorbereiding voor de knop zit vermoedelijk alleen bij luxe modellen, niet bij een HDi90.
Het Bosch-onderdeelnummer op de ECU zou zoiets moeten zijn:
- 0281010029 is de ECU zonder snelheidsregelaar.
- 0281010251 is de ECU met geïntegreedre snelheidsregelaar.
Daarna zit je nog wel met hendel, knop, pedaalschakelaar(s) en de bekabeling.
Waarschijnlijk is zo’n ‘kant-en-klaar’ Waeco wel minder ingewikkkeld om aan te sluiten .
Het Waeco setje voor een elektronisch gaspedaal is wel aan de prijzige kant, incl. de specifieke kabelboom, gaat het richting de 500 euro
Is wel een heel erg groot verschil met een vacuum-servo setje van 130 euro.
Gelukkig heb ik nog wel even de tijd, en andere prioriteiten.
Wat voor set zou er in mijn auto moeten? Een electronisch pedaal is toch zonder kabel?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Marcules schreef:Wat voor set zou er in mijn auto moeten? Een electronisch pedaal is toch zonder kabel?
Voor jouw auto is het goedkope (Conrad) setje van 130 euro geschikt.
Met wat soldeerwerk zou het mogelijk zijn om een hendeltje zoals in de XM, te gebruiken.
Elektronisch gaspedaal kan een kabel hebben, maar deze gaat dan naar een potmeter.
Bij benzinemotoren heb je een gasklep, en bij oudere diesels gaat de kabel naar een asje op de pomp.