








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Afgelopen week viel me al op dat er elke keer een paar druppen olie onder de auto lagen. Vandaag even het e.e.a. versleuteld en meteen maar eens kijken waar het vandaan kwam. Nou hele flexibele pijp nat, carter nat en verder naar boven ook. Goed gekeken waar het begon en ook even het beschermdplaatje van het vliegwiel eraf. Ja hoor! Krukaskeering. Voor de zekerheid nog even bekeken of het niet de nokkenaskeering was, maar dat was het niet.
Vorig jaar heb ik het huidige blok erin gehangen. Toen alle keeringen vervangen, lagers en koppelingset. Hoe kan het dat die keering nu ineens na nog geen jaar het begeeft. Als die niet goed aansloot had ik er wel meteen last van gehad of in ieder geval eerder. Heeft iemand dit ook wel eens gehad of denk iemand dat het iets anders kan zijn? Heb namelijk niet heel veel zin in een heel blok lichten. Ik hoor het graag van jullie.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
heb er zelf ook last van de keering van de koppelings plaat/versnellingsbak/drukgroep is lek gelukkig aan de goede kant lekt niet langs de koppelingsplaat.
onverklaarbaar??? of de versnellingsbak is er bij met geweld tegenaan gezet????
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ja ik vind het wel gek. Die keering is nog geen jaar oud. De rest is ook redelijk fris. Als die zwak was had die dan niet veel eerder moeten gaan lekken? Het is overigens bij mij ook de keering achter het vliegwiel, dus raakt de drukgroep gelukkig niet.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zit ie wel recht erin?
is natuurlijk moeilijk te zien met de bak eraan, ik vrees voor je dat er maar een ding opzit als je van de lekkage af wil.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de hoofdlagers (krukaslagers) versleten zijn krijg je dermate veel drukverlies via het (voorste)lager dat de krukaskeering het niet meer trekt en gaat lekken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mijn motor is gereviceerd en heeft er nu ook last van .
Naar mijn mening is de oorzaak,geweld gebruikt bij het plaatsen van de versellingsbak.
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
@ mark: Ja daar ga ik wel vanuit, maar dat is moeilijk te checken. Laat ik het zo zeggen, bij het erin zetten is dat zeker een aandachtpunt geweest. Ik ben me er namelijk van bewust dat een keering daarom kan gaan lekken, maar zeker weten doe je dat nooit.
@ waterman: Moet er bij versleten krukaslagers niet veel meer aan de hand zijn? Dan loopt het blokje ook niet heel mooi meer lijkt me. Of heb je er andere ervaringen mee?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
F.SvM schreef:Mijn motor is gereviceerd en heeft er nu ook last van .
Naar mijn mening is de oorzaak,geweld gebruikt bij het plaatsen van de versellingsbak.
groet frank
Maar hoe dan? De versnellingsbak raakt de krukaskeerring niet eens en de prise-as ook niet.
Verkeerd plaatsen van de keerring is het enige dat ik kan bedenken. Of uitdroging door lang stilstaan/stilliggen na de revisie.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Maar heren en dame ,
Wat ik zo gek vind aan dit geheel, is dat de keering een kilometetje of 20.000 verder pas is gaan lekken. Dat is toch apart? Of ben ik nou gek?
Ruw plaatsen van bak sluit ik uit. Scheef erin zetten kan, maar dan zou ik dat op het oog niet gezien hebben en zou de keerring toch al eerder moeten gaan lekken? Of versleten krukaslagers, maar dan denk ik dat de motor heel anders gelopen zou hebben. Toch? Of niet?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Al je echt 100% zeker weet dat de lekkage daar vandaar komt, denk ik dat het eigenlijk weinig zin heeft om te gaan (willen) beredeneren waarom hij daar lekt. Feit blijft, dat als het de krukaskeerring is en je van de lekkage aldaar af wilt, je hoe dan ook het blok er opnieuw uit zult moeten takelen….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Leontien, daar heb je helemaal gelijk in. Het is zeker de krukaskeering. Had nog even het vermoeden dat het de nokkenaskeering kon zijn, maar helaas. Waarom ik wil weten waarom hij kan lekken is omdat het mij verbaast. Stel nou dat iemand een hele plausibele reden heeft wat ook nog eens veel geld en tijd vergt, dan kan ik een afweging maken om een ander blokje erin te leggen. Neem nou bijvoorveeld versleten krukaslagers. Dan lepel ik er liever een ander in dan dat ik daar mee aan de slag ga. Maar ik heb besloten dat ik het even aankijk hoe erg het blijft lekken. Vervangen moet toch, dat weet ik, maar dan pak ik ook meteen wat andere zaken aan en dat kost extra geld.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
waar heb je die keerring dan gehaald ?
was het N.O.S. of modern materiaal?
heb je gelet op de draairichting van de motor ?
Wat heeft de draairichting te maken met de krukaskeerring? De keerring kan er toch maar op één manier in (tenzij je m verkeerd om monteert, maar dat lijkt me niet aan de orde)?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Wat heeft de draairichting te maken met de krukaskeerring? De keerring kan er toch maar op één manier in (tenzij je m verkeerd om monteert, maar dat lijkt me niet aan de orde)?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Aan de binnenkant van de keering zitten een soort groefjes die een kant oplopen en die de olie weer terugdrukken het carter in als die groeven dus verkeerd om zitten werken ze niet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mark Gielen schreef:Aan de binnenkant van de keering zitten een soort groefjes die een kant oplopen en die de olie weer terugdrukken het carter in als die groeven dus verkeerd om zitten werken ze niet.
Mark
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het is een NOS keering. Stel dat het een keering was van een ander type motor dan had het een probleem op kunnen leveren, maar dat is nu niet aan de orde. Het hele spulletje (keeringen en lagers) komen bij Dibert vandaan. Daar twijfel ik dus niet aan.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971