Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Goedeavond,
Ik moet een dezer dagen bij een maat van me mee gaan kijken voor het afstellen van de carburatoren.
Heb in het werkplaatshandboek al snel eens gekeken. De beschrijving die daar staat is me niet helemaal duidelijk (misschien ook omdat het niet in het NL is).
Is er hier iemand die dit een beetje kan beschrijven hoe dit moet gebeuren?
Een tweede vraag heeft betrekking tot de choke. Heb bij de SM het gevoel dat deze “verzuipt” als deze opgetrokken wordt (blijft ook niet in positie staan overigens). Maar een gewone chokeklep zit hier niet in. Iemand hier ervaring mee?
Alvast dank voor het meedenken.
C-wawa
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je eerder aan een SM gewerkt?
Een aantal zaken MOETEN in orde zijn vóór je ook maar iets aan de carburatoren kan gaan veranderen/verstellen.
1) nokkenastiming
2) spanning secundaire kettingen
3) ontsteking
4) klepspeling
5) compressie
Heb je speciaal gereedschap voor die carburateurs?
Het afstellen is géén eenvoudig klusje. Je schrijft dat niet zo maar even 1,2,3 op helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
afstelprocedure is afhankelijk van welke uitvoering carburateurs je hebt :
met of zonder balansregelschroeven .
een goede afstelling kan je maar bekomen als de drie carburateurs in goede staat zijn :
best is een revisiekit te plaatsen met nieuwe pakkingen , vlotternaalden en membranen .
Choke kan je best niet gebruiken , werkt niet met kleppen maar met extra venturies die veel te veel benzine toevoeren .
Normaal heb je die niet nodig om een goed afgestelde motor te starten
( misschien wel bij min 20 ° )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
waterman schreef:Heb je eerder aan een SM gewerkt?
Een aantal zaken MOETEN in orde zijn vóór je ook maar iets aan de carburatoren kan gaan veranderen/verstellen.
1) nokkenastiming
2) spanning secundaire kettingen
3) ontsteking
4) klepspeling
5) compressieHeb je speciaal gereedschap voor die carburateurs?
Het afstellen is géén eenvoudig klusje. Je schrijft dat niet zo maar even 1,2,3 op helaas.
dat heeft mijn maat allemaal gedaan.
Zelf heb ik van die vacuümmeters, van mijn moto. Helaas wel geen 6
wbogaerts schreef:afstelprocedure is afhankelijk van welke uitvoering carburateurs je hebt :
met of zonder balansregelschroeven .een goede afstelling kan je maar bekomen als de drie carburateurs in goede staat zijn :
best is een revisiekit te plaatsen met nieuwe pakkingen , vlotternaalden en membranen .Choke kan je best niet gebruiken , werkt niet met kleppen maar met extra venturies die veel te veel benzine toevoeren .
Normaal heb je die niet nodig om een goed afgestelde motor te starten
( misschien wel bij min 20 ° )
Walter
heb je die choke dan ook niet nodig om koud (vlot) weg te rijden?
Starten doet ie inderdaad wel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die motorfiets meters, hebben die slangen waarmee je ze op het inlaatspruitstuk moet monteren? Zo ja: dan moet je dat inlaatspruitstuk van de SM aanpassen want standaard zitten er geen aansluitingen voor vacuummeters op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
deze zijn reeds voorzien.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi. Dan kan je met de handelingen zoals beschreven in het werkplaatshandboek nu de carburateurs gaan afstellen. Eerst synchroonstellen, dan mengsel afstellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
afgelopen weekend wat bezig geweest met het afstellen.
volgende punten storen me nog, maar weet niet in hoeverre dit eigen is aan deze wagens / motoren
- slechte werking van de choke, waardoor koud rijden een beetje “zoeken” is.
- bij gas los (warm dan) zo wat plofjes in uitlaat.
Optrekken gaat perfect, alsook rijden bij constante snelheid.
Het stationair toerental is ook perfect.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ploffen in de uitlaat wil toch zeggen dat ie te rijk staat en de onverbrande gassen detoneren in de uitlaat, met wat is de CO afgesteld?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ploffen in de uitlaat is niet goed. De afstelling van de gaskleppen/synchronisatie kan foutief zijn, maar eerder denk ik aan een verkeerde Co afstelling. Dat wil zeggen: te veel verschil tussen de cilinders.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
wat is overigens een goede globale CO waarde voor deze motoren?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
3 a 3,5%. Maar eigenlijk moet je het CO per cilinder meten en afstellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
En zonder aanpassing van de uitlaat collectors is dit niet mogelijk.Meten bedoel ik dan
Blooper1963 ???? Nog steeds carburateur problemen ??
http://www.leboncoin.fr/voitures/238329847.htm?ca=12_s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.