Stationair loop versneller CitroenC35/Fiat 242 2.2 diesel, waar aan te sluiten ?
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 14 maart 2011 08:39 PM

Hallo,

Op het dashboard van mijn camper zit een draaiknop om het stationair toerental versneld te kunnen houden bij de koude start.
De juiste kreet voor deze knop weet ik niet daarom noem ik hem maar de stationair loop versneller.

De kabel van de draaiknop komt uit waar die hoort in het vooronder in de buurt van de brandstofpomp.
Echter een aansluiting voor de versneller op de arm van de brandstofpomp waar ook de gas kabel op zit ontbreekt.
Het zou kunnen dat de stationair loop versneller elders aangesloten dient te worden maar dat lijkt me sterk.
Er zit op de arm ook geen ongebruikt gat waarop één of ander heeft gezeten wat met deze versneller te maken zou kunnen hebben.

Wie kan me vertellen hoe het zit en of de aansluiting op de arm die ik zoek in de handel is of dat misschien iemand nog wat heeft liggen dat ik kan gebruiken?

Ik heb wel een eigenbouw idee bij het verhaal maar standaard af fabriek is toch beter denk ik.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet, Niek

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 14 maart 2011 11:43 PM
  [ # 1 ]

He Harley,

welke motor zit er in je bus, nog steds de 2,2 of stiekum al een 2,5l diesel?
Als het nog een 2,2 diesel is heb je dan een Roto diesel (Lucas) pomp of nog een Bosch inspuitpomp

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 15 maart 2011 05:40 PM
  [ # 2 ]

Hoi Marinus,

De 2.2 zit er nog in..heb even gekeken naar de pomp…hij is in ieder geval vet.
Zag er zo gauw geen merk op staan…ook vanwege de vettigheid

Misschien een aanwijzing als je vanaf de voorkant onder de motorkap kijkt dan heb je eerst een arm die naar ik vermoed naar de start trek knop gaat en stukje naar achter zit de arm waarop de gas kabel gemonteerd zit.

Mocht dit je niks zeggen ga ik met ontvetter aan de slag om de pomp schoon te krijgen en proberen ergens een merknaam te ontdekken.

Zit er in jouw bus ook een draaiknop ivm koud start…is weliswaar een 2,5 maar misschien zit er ook een soortgelijke constructie op?

Groet, Niek

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 maart 2011 12:42 AM
  [ # 3 ]

He Niek,

De 2,5l heeft een thermostaat in de kop zitten die die kabel bediend, zodat je dat dus niet meer met het handje hoeft te doen. De knop heeft er bij mij wel op gezeten (en ik ga hem ook weer terugplaatsen) ik heb graag het idee dat ik bepaal wat er gebeurt daar in het vooronder Wink

Je beschrijving klinkt als een roto diesel, hevels op het bovendeksel. Bosch is maar heel kort toegepast en heeft de hevels meen ik op de zijkant zitten (nooit feitelijk gemonteerd gezien)

De kabel voor stationair toerental zit meen ik aan de onderzijde van de gaskabel(ietjes meer naar voren in rijrichting) aangesloten op een extra hevel op de gashevel en verplaatst de aanslag van de gashevel… Ik ben deze week niet in de buurt van mijn bus of van enig foto of handleiding materiaal om te controleren of wat ik hier schrijf helemaal klopt… Kan het van het weekend wel eens nakijken als dat nodig is.

Als je voor/onder de gashevel zoekt zou je de aansluiting/bevestiging volgens mij moeten kunnen vinden

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 16 maart 2011 05:38 PM
  [ # 4 ]

Heb onder de motorkap gehangen en ontdekt hoe eea hoort te zitten.

Ik heb op de brandstof pomp in het verlengde van de stationair versneller gezocht en kom dan uit bij de aanslag waar de gas hevel arm tegen stopt.

Dit blijkt (waarschijnlijk) een bout met gaatje te zijn op een brandstofpomp beugel met aan de andere kant van de beugel een veer met kabel doorvoer.

Door deze bout met gat moet de massieve binnen kabel van de stationair versneller lopen en aan de veer zijde moet op deze binnen kabel één of andere stop worden geschroefd die kan draaien in de eerder genoemde doorvoer.

Wanneer je de versneller knop in de cabine indraait dan wordt de gas hevel aanslag (de bout met gat dus) tegen de gas hevel arm gedrukt waarbij de veer wordt ingeduwd… je geeft dan ahw gas middels de massieve kabel.

Ga je dan wanneer de motor opwarmt de versneller knop terug draaien dan zorgt de veer ervoor dat de aanslag met gas hevel arm weer in de stationair stand komt.

Wat nu moet gebeuren is:

De buiten kabel van de massieve binnen kabel opsluiten in z’n beugel.
En een bijbehorende stop zien te vinden om de massieve binnen kabel te schroeven.

Misschien kan je, wanneer het bij jou ook zo zit, hier een foto van maken en deze doorsturen?
Of misschien heeft iemand die deze berichten ook leest iets bruikbaars liggen?

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is.

Groet, Niek

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 maart 2011 10:51 PM
  [ # 5 ]

Ik miste dat ding eigenlijk - maar in mijn 2.5 gaat dat dus van zelf. Weer wat geleerd. Ik heb een ‘Fiche Technique’ van L’Expert Automobile uit 1976 met foto’s van de Roto-pomp, maar die zijn zo klein en onduidelijk dat je daar niets aan zult hebben. Wellicht in een werkplaatshandboek?

Profiel  
 
Harley
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 08-05-2009

Gepost: 17 maart 2011 08:52 AM
  [ # 6 ]

OK….zal eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek.

Moet alleen nog uitzoeken of de binnenkabel meedraait met de knop in de cabine of dat er een soort van lager in de draaiknop zit.
Wanneer er geen lager in de draaiknop zit zal er één of ander lagertje aan het eind aan de brandstofpomp zijde moeten komen anders gaat de binnenkabel op een gegeven moment ter ziele door het torderen.

Groet, Niek

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook