Een 1900 is zowiezo een goede caravantrekker, en een Turbodiesel ook, maar ga er nou geen 80 mee in de 5e versnelling liggen kreunen, beter in z’n 4 en wat toeren laten maken.
bent u ook zo’n fan van de politie??
hallo
heb zelf een 1,9 tzi benzine en daar moet in mei ook een caravan van ongeveer 850 a 900 achter op de papieren staat een max trek gewicht van 1150 maar dit zecht echter niet veel.
zodra ik hem heb opgehaald laat ik het horen , ze heeft wel al 270 op de klok staan dus het is geen nieuwe moter meer.
Jimmy
citro-power schreef:Absoluut geen 16V, is totaal geen trekauto voor de caravan.
Zoals al gezegd, een 1,9 benzine of een turbo diesel is het beste.
Al moet een 1,6 ook wel een caravan van 850 kg kunnen trekken.
Waarom niet? Het blok is hetzelfde als ieder ander 1900 blok (qua onderblok geloof ik) alleen dan met betere oliekoeling (die wel handig met een caravan erachter).
Ik ben wel van plan tzt mijn vouwwagen achter de 16v te hangen.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Omdat 16V het vermogen bovenin de toeren hebben en dat niet fijn rijd.
Je kunt beter trekkracht bij weinig toeren hebben en over een groot bereik.
tuurlijk kan het wel maar ik zou liever een TD hebben.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Hmm, onze klapkar van 500 kilo ging probleemloos…
Ik kan hem met de hand gewoon rondtrekken, dus hij remt zichzelf niet af ofzo…
McDean heeft een keer een ritje in mijn auto gedaan, om te kijken of het nou verschilde met zijn 1.6 Break, en hij constateerde dat de mijne idd iets sneller was. Dus het blokt lijkt me ook OK.
Dan krijg ik toch het idee dat de caravan erg veel wind vangt..
2CV 1985
citro-power schreef:edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Omdat 16V het vermogen bovenin de toeren hebben en dat niet fijn rijd.
Je kunt beter trekkracht bij weinig toeren hebben en over een groot bereik.tuurlijk kan het wel maar ik zou liever een TD hebben.
Een 16V ontwikkelt zijn volle vermogen en koppel inderdaad pas boven de 4.000 toeren, maar ook daaronder kan hij nog best aardig aan een caravan sleuren. Je hebt ook met weinig toeren al redelijk veel koppel tot je beschikking. Het is dat de mijne geen trekhaak heeft, maar anders zou ik het best wel even willen demonstreren.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik heb ooit iemand gesproken die met een bx 1.6 naar Frankrijk is gereden met een caravan van ong. 800 kg.
Hij klaagde toch wel over een gebrek aan trekkracht en een hoog verbruik van 1:6.
Ik vermoed wel dat hij heeft geprobeerd steeds in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden, waardoor het toerental en koppel zeer ongunstig uitpakken en het brandstofverbruik extra heeft doen toenemen, voor de motor is het natuurlijk ook niet zo best, de reis is wel pechvrij verlopen.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Wij hebben 2 BXen als caravantrekker gebruikt, ook in de bergen. Oostenrijk en Zuid-Duitsland.
Als eerste een paar jaar met een 16 tri break van 1988.
Dat ging goed, ook 90-95 in z’n 5 op de vlakke weg.
2 Personen en de nodige bagage in de auto.
Afgelopen jaar met mijn 19 tzi van 1990 naar Zuid Duitsland. Hellingen genomen van 14% en scherpe haarspeldbochten. Deze wagen doet het wat makkelijker dan de 16 tri, in z,n 4 tegen de Brienenoordbrug op met 70-80 km per uur is geen probleem.
Wij hebben een oude Knaus comfort 325 caravan uit 1978, theoretisch gewicht 750 kg, en de luchtweerstand van een baksteen.
Komend jaar gaan we met vakantie in een 19 TZD automaat van 1992. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden.
Mocht er iemand belangstelling hebben voor een goede TZI, de mijne staat te koop in de rubriek aangeboden.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Verbruik over de hele reis naar Zuid-Duitsland 1 op 10 ruim.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Ben zelf ook eens op vakantie geweest naar Italie met een 19 TZD Aut.
Als je eenmaal op snelheid was ging het wel, maar verder vond ik de diesel icm aut. niet de meest gelukkige. Vooral in de bergen had ik het gevoel amper vooruit te komen….Wel redelijk zuinig (1 op 15) en heel relaxed gereden (110 kmh) op de snelweg. De perfecte auto om te onthaasten vond ik het…..
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
bearwil schreef:Een 16V ontwikkelt zijn volle vermogen en koppel inderdaad pas boven de 4.000 toeren, maar ook daaronder kan hij nog best aardig aan een caravan sleuren. Je hebt ook met weinig toeren al redelijk veel koppel tot je beschikking. Het is dat de mijne geen trekhaak heeft, maar anders zou ik het best wel even willen demonstreren.
Er zit wel verschil in een vuile of een schone 16V Qua trekken.
Ondanks dat een schone 16V minder pk`s heeft, rijd ie met caravan iets relaxter dan een vuile 16V.
Ben met beide wel op vakantie geweest naar zuid Frankrijk, met gelijke caravan van 750kg.
Het verbruik lag bij de vuile wel iets hoger.
Verder vind ik de 16V een heerlijke caravan trekker.
Mijn ZX 16V met 167pk RFS had helemaal geen moeite met een caravan en de airco aan, en dan nog 1 op 10 halen.
Maar vond het een te kleine auto voor vakantie.
Na de zx heb ik het geprobeerd met een bx 19 tzd, de brennerpas op (ICCCR 2008 Rome).
Maar toen kwamen omhoog,de vracht wagens mij voorbij. Naar beneden natuurlijk niet.
Mijn huidige Xantia V6 heeft nergens problemen mee. Ik wel met de tankmeter.
ik heb ervaring met een knaus compact acter zowel een 1.9gti als een 1.9 tzi.
ik vond persoonlijker de tzi bij lage toeren sterker dan de gti maar raadzaam was in het helling werk sneller terug te schakelen dat bevorde het verbruik en de trekkracht.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Bedankt voor alle reacties!!!
Veel om over na te denken en te proberen. De caravan staat op stalling, dat maakt het niet eenvoudig om ff te testen. Ik wil nog eens hetzelfe stukje heen en terug gaan rijden, om te kijken wat de wind doet…
Ik wil ‘m gaan wegen (maar dat kan natuurlijk alleen tijdens kantooruren; laat ik nou tijdens kantooruren werken).
Ik vat zelf de conclusie dat je met een 1.9 monopoint al een flinke vooruitgang hebt, en dat een GTI / 16V alleen hoogtoerig voordeel biedt. Dus voor de echt zware colletjes Of ik die veel ga tegenkomen moet ik nog maar eens uitvinden, ik heb de caravan nog maar net… En die 1.9 houd ik in gedachten…
(en nog een conclusie: blijkbaar is mijn caravan niet ontworpen met tegenwind in gedachten..)
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
dirkvdmei schreef:Komend jaar gaan we met vakantie in een 19 TZD automaat van 1992. Ben heel benieuwd wat dat gaat worden.
Toch niet met volle bepakking en caravan van 750+kg erachter!? Dat gaat niet goedkomen, volgens mag deze BX niet zoveel trekken ivm de automaat (kan het mis hebben, de mijne heeft geen trekhaak).
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
kleine tip:
koop een caravanspoiler voor op je bx dit kan veel brandstof schelen vooral als je caravan wat ouder is en nog niet zo gestroomlijnd is
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere