hallo allemaal,
Ik heb een (naar mijn idee) een merkwaardig probleem:
drie weken geleden een saxo vtr van 96 gekocht omdat ik gek ben van dit model.
drie dagen gereden. naa een rit van 90 kilometer 140 te hebben gereden zet ik de auto neer en zie een grote plas water onder de auto.
naar de citroen garage gebracht om de koppakking te laten testen. ze hebben daar uitlaatgas gemeten in het koelwater dus hebben we daarna een nieuwe koppakking geplaatst. de kop was zo krom als een hoepel dus die is meteen afgeperst en gevlakt. bij demontage zagen we ook meteen dat de thermostaat er niet inzat.
het komt er dus op neer dat ik bij deze handelaar een auto met lekke kop mee heb gekregen en ze de thermostaat er uit hebben gehaald om het warm worden van de motor te verbergen.
nu is dus de kop gevlakt,pakking vervangen en een nieuwe thermostaat geplaatst. vorig jaar is al de waterpomp vervangen. toch als ik nu een stukje rijd loopt er na het parkeren van de auto weer koelwater door het gaatje aan de hals van de radiateurdop.
nu vraag ik mij af: wat kan er nu in hemelsnaam nog mankeren aan het koelsysteem? de motor wordt niet heel warm. kan het zoiets simpels zijn als een dop?
ik vraag me af wat jullie er van maken.
waar heb je deze sax gekocht ik zou daar NOOIT een onderhoud laten uitvoeren
In het beste geval hebben ze er teveel koelvloeistof in gegoten.
Als je motor koud is staat je koelstof niveau dan boven het maximum? Als dit het geval is dan speekt de dop het teveel weg en is dit normaal om overdruk te vermijden. Het beste wat je dan kan doen is het teveel wegpompen en een darmpje even zuigen en tijdig in een flesje stekken om zo het teveel te laten weglopen.
Als het niveau tussen het minimum en het maximum staat dan moet je er een nieuwe (of een van sloop) erop zetten en het probleem is opgelost.
Ps het is handig om een lampje achter de reservoir aan te stekken dan zie je de niveaus beter.
Nee wat je zegt klopt, ik laat daar alleen dingen doen waarvan dat soort mensen het meeste vanaf weten.
het niveau in de radiateur stond precies goed. mooi in de midden. zelfs vanmiddag na een klein stukje liep het er uit. toen heeft ie twee uurtjes stil gestaan en toen ik weer wou rijden zag ik geen eens water meer. zonet weer de nodige 90 km gereden en nu is er weer niks uitgelopen.
ik denk dat ik morgen een nieuwe dop laat bestellen en em bij de garage onder druk laar zetten en goed laat ontluchten.
enig idee wat de normale stand van de tempratuurmeter moet zijn? ik zal proberen uit te leggen hoe die bij mij staat: de schaal is verdeeld in tweeen. ik denk dat de midden (bij het streepje) 90 graden is.
bij mij staat die dus in het tweede gedeelte net niet op de helft. ik vermoed rond de 110 graden. lijkt me niet heel hoog.
zou de radiateur ook nog verstopt kunnen zijn?
koelvloeistofniveau staat het beste op max dan gaat je motor niet te snel warm lopen. (met koude motor gemeten uiteraard)
Van afstand gezien is lijkt het de dop die defect is.
Maar voor alle zekerheid stel ik voor dat je eerst het reservoir vult tot de max stand en een aantal uur de motor niet start en het niveau opnieuw controleert.
Zo ben je zeker dat het reservoir niet lekt. Dit kan je doen met koelvloeistof of strijkijzer water (als het lekken stop wel terug antivries concentraat toevoegen ivm vorst). Kraanwater raadt ik af ivm interne roestvorming.
Je kan het reservoir als deze lekt dicht lijmen met pvc lijm. of tec7. Tenminste als de handelaar je voor alle kosten van dit probleem wil laten opdraaien.
In iedergeval als het reservoir niet lekt reservoir blijven bijvullen tot je de dop hebt. Anders kan je de motor ernstig beschadigen koppakking doorbranden ed…
radiateur is niet verstopt anders zou je motor snel warmlopen ...
Normale stand van de temperatuurmeter is mooi in het midden dit is ca 90° als ik me niet vergis.
Rij je vooral stad of N weggen of snelweg? De stand die jij zegt is normaal als je wat langer in files staat. 110°C is op zich niet warm maar de optimale bedrijfstemperatuur is 85 a 100°C
Tip ik hoop dat je het niet nodig hebt maar als de temperatuur op 3/4 van de temperatuurmeter komt zet dan onmiddellijk je verwarming op warm en de jager op de max stand en de roosters volledig open en laat de motor draaien tot de temperatuur terug normaal is.
zoals ik het beschreef staat ie ongeveer op 3/4 als ik rijd. het rode begint pas na de schaal verdeling dus na 4/4 zeg maar. ik laat de garage er maar eens even naar kijken want ik wil het goed hebben. wil niet weer een nieuwe koppakking!
ik rijd zelf een saxo 1.6 vtr uit 97. Mijn temp.meter staat eigenlijk standaard op iets boven het midden. geeft hier geen problemen. Temp. loopt overigens bij mij wel snel op.
maar ik zou me er dus niet te druk om maken, mits je koelvloeistof blijft waar het hoort te zijn