Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gistere avond was ik aant rijden, en viel opeens mijn radio uit… ik keek nr mijn klokje en dat stond ineens op 1 uur AM, ik kreeg de radio niet meer aan de praat. Dus ik reed verder naar huis, zonder muziek dan.
Thuis gekomen, stapte ik uit en geen lichten meer die aangingen als ik mijn deur opende. Ook de centrale vergrendeling werkte niet meer.
Elektrische ruiten enzo werken nog wel. Maar dit is afhankelijk van het contact, net zoals het opendak, dit werkte ook nog.
Ik ken niets van elektriciteit ofzo, maar ik denk dat er een zekering is gesprongen.
Ik hoop dat het dat is… Kan iemand mij helpen?
c’est fantastique
Kijk maar eens in een instructieboekje, elke zekering zekert een hele boel dingen. Als er dus een combinatie van willeleurige dingen uitvalt, is dat ofwel heel veel karakter, ofwel een zekering
Harm schreef:Kijk maar eens in een instructieboekje, elke zekering zekert een hele boel dingen. Als er dus een combinatie van willeleurige dingen uitvalt, is dat ofwel heel veel karakter, ofwel een zekering
Dan blijft natuurlijk de vraag waarom de zekering is gesprongen. Probeer eerst maar eens door domweg de zekering te vervangen, maar er bestaat een redelijke kans dat ie weer doorbrandt.
Mocht dit gebeuren dan moet je kijken in het instructieboekje/haynes/vraagbaak welke zaken aangesloten zijn op die zekering. Al die zaken kunnen verantwoordelijk zijn voor de kortsluiting.
Als ik het zo hoor, lijkt dat verdacht veel op het probleem dat ik een tijdje geleden heb gehad met mijn BX16V. Daar brandde de zekering door die o.a. de radio en de centrale deurvergrendeling aanstuurt. Na lang zoeken kwam ik erachter dat de schakelaar van de verlichting in de kofferbak verantwoordelijk was voor de kortsluiting. Deze was uit elkaar gevallen waardoor die contact maakt met de carrosserie (te pas en te onpas).
Check dit ook even.
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Ik heb de kapotte zekering vervangen, het werkt nu allemaal terug, ik ben benieuwd hoe lang dit zal duren.
c’est fantastique
Kofferbakverlichtingschakelaar is een mooi scrabblewoord en een ietwat gammelachtige contractie van plastic en metaal.
Een andere belangrijke verdachte is de spaghetti achter de radio. Als daar toevallig een spanningvoerend deel (draad met beschadigde isolatie, ongeisoleerd stekkertje o.i.d) kontakt maakt met de behuizing van de radio. Dat heb ik ook eens meegemaakt. De radio eruitgetrokken en opzij gelegd, nieuwe zekering (nummer weet ik niet meer) geplaatst en later de spaghetti maar eens op orde gebracht. Sindsdien geen last meer.
`verum ipsum factum’
ik had laatst ook wat rare verschijnselen
het bijrijdersraam begon een eigen leven te leiden…ging uit zichzelf open en dicht…
als ik mijn achterruit verwarming aanzet niets aan de hand, maar zet ik deze weer uit, doet de cv gezellig mee en gooit alles op slot
ale zekeringen zijn heel, en kan nergens wat vinden met de bedrading…dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
mijn buxje had enorm veel electronische storingen….. bijna allemaal te herleiden naar “knoeiertjes”, ofwel ANP-tjes waarmee je een aftakje kunt maken van een draadje. Die blauwe kutdingetjes!
Ik heb elk dingetje wat ik heb weten te vinden eruit gesloopt en de boel netjes aan elkaar gesoldeerd. Vele storingen waren toen weg, op 1 enkel na, welke een slechte massa bleek te zijn.
Bijvoorbeeld: aan mijn knipperlichtschakelaar zat zo’n dingetje, kweetniet watvoor draadje t was, maar die heb ik vastgesoldeerd. Daarna deed mijn claxon, mislicht en achterruitverwarming het weer!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
lekstroom
Bij mij speelt er iets soortgelijks: een lekstroompje. Hij heeft al weer veel te lang stilgestaan (3 maanden zowat) omdat ik ook een auto van de zaak heb.
Ik ben net zo’n eletronica held als de opener van dit topic, maar wat kan er, afgezien van standaard-bx-probleempjes als kofferbakverlichtingsschakelaar nog meer aan de hand zijn? Al 1,5 week na de eerste keer wegzetten was ie leeg, dus het is niet alleen maar het klokje wat m in 3 maanden leeggetrokken heeft…
Wie heeft tips? met de multimeter overal in, onder en achter kruipen, zekeringen kastje nalopen, kijken of er een stroom loopt over de accupolen als alles uit is?
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Na het vernieuwen van de zekering werkt alles nog steeds.
Het enige dat niet meer werkt is als ik de bestuurders deur open doe dat dan de verlichting in de wagen aan gaat. Bij elke deur werkt het buiten die van de bestuurder, ik denk dat het in het contactje zit. Of iemand andere suggesties?
c’est fantastique
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005
- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Na het vernieuwen van de zekering werkt alles nog steeds.
Het enige dat niet meer werkt is als ik de bestuurders deur open doe dat dan de verlichting in de wagen aan gaat. Bij elke deur werkt het buiten die van de bestuurder, ik denk dat het in het contactje zit. Of iemand andere suggesties?
c’est fantastique
Marino schreef:Na het vernieuwen van de zekering werkt alles nog steeds.
Het enige dat niet meer werkt is als ik de bestuurders deur open doe dat dan de verlichting in de wagen aan gaat. Bij elke deur werkt het buiten die van de bestuurder, ik denk dat het in het contactje zit. Of iemand andere suggesties?
Ik vermoed inderdaad de schakelaar die in de sponning zit. Eventjes eruit schroeven en inspecteren. Vaak is corosie tussen schakelaar en carrosserie de oorzaak. Maar corosie van contacten of de verbinding naar de schakelaar kunnen ook hetzelfde probleem veroorzaken.
`verum ipsum factum’