Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Op advies van velen de veercomputer gecheckt of de VN05 nog leven. Ziet er allemaal netjes uit, geen verkleurde componenten, geen rare solderingen, en nou? Dichtschroeven en voor de zekerheid toch maar diodes plaatsen? Die heb ik namelijk wel op voorraad, de VN05 solid state relais niet dus.
Op de site van de XM club worden diodes voorgeschreven met piekstromen van 200 A en piekspanningen van 1000 V. De beschikbare hier zu hause kunnen respectieflijk 50A en 1500 V of de andere 70 A en 600 V aan. Alle diodes kunnen continu minimaal 3 A hebben, ook de voorgeschreven diodes op de XM club site
Iemand enig idee welke ik zal toepassen?
De VC ligt nou open en ik ben ongeduldig en wil niet naar de winkel om nieuwe te kopen!
Wie? Heeft een advies?
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik zou die van 50A, 1500V erin solderen. De diodes moeten namelijk beveiligen tegen de piekspanning die kort optreedt wanner de bekrachtiging van de spoel wegvalt (lees: de spoel wordt uitgeschakeld)
Dit is een hoge spanning met een minimale stroom, vandaar dat ik qua specs op spanning zou selecteren.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ok bedankt voor de tip, ik zet ze erin en ga morgen voor het plaatsen van de VC de spoelen testen van de HA kleppen. Ik denk dat ik er maar een regelbare voeding op zet en dan langzaam naar de 12 volt draai. Ik heb begrepen dat op pen 1 en 2 van de witte steker de beide kleppen zitten, laat de accu dus gewoon even los en zet op de stekkers de voeding, volgens mij moet ik de kleppen dan beide afzonderlijk aan kunnen sturen.
Citroën-das-pas-fën schreef:
Dit is een hoge spanning met een minimale stroom, vandaar dat ik qua specs op spanning zou selecteren.
Dat is niet waar, de stroom is hetzelfde als de stroom die er al liep voordat de vn05 ‘uitschakelt’
Inderdaad. De spanning is in dit geval niet hoger dan de boordspanning van max. 14,4V. En de piekstroom zal de 10A niet overstijgen.
Met andere woorden, de diodes die je hebt voldoen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Heren bedankt, ze zitten er al in, ik ga zo direct de kleppen testen en daarna naar de garage om de vc te laten resetten. Ik heb de stuurhoeksensor ook net gereinigd en hoop dat de storingen in de VC nou wegblijven. de stuurhoeksensor kwam namelijk terug na de eerste reset…
Omdat ik het spul om het stuur er toch uit had ook tegelijk de schakelaars van de richtingaanwijzer schoongemaakt om het geklapper van het relais van het knipperlicht tegen te gaan. Ik hoop dat het het allemaal waard is geweest….
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gemeten, en rare uitkomsten, als ik tussen pen 1 (voorste klep) en aarde meet kom ik op ongeveer 3 ohm, op pen 2 (achterste klep) meet ik een oneindig hoge weerstand. Als ik de voeding er op zet neemt hij 2,5 A op pen 1 en op pen 2 niks.
Ik hoor niks tikken dus geen relais of spoelen die open gaan….
Ra ra wat doe ik verkeerd.
Wie kan mij helpen?
Ed P schreef:Gemeten, en rare uitkomsten, als ik tussen pen 1 (voorste klep) en aarde meet kom ik op ongeveer 3 ohm, op pen 2 (achterste klep) meet ik een oneindig hoge weerstand. Als ik de voeding er op zet neemt hij 2,5 A op pen 1 en op pen 2 niks.
Ik hoor niks tikken dus geen relais of spoelen die open gaan….Ra ra wat doe ik verkeerd.
Wie kan mij helpen?
Draadonderbreking naar achterste klep. Er zijn geen relais in het voedingscircuit naar de elektrokleppen, Bij bekrachtigen van de kleppen moet een zoemtoon hoorbaar zijn; bij het onderbreken een klak. De openingsspanning is 12V of iets minder. Daarna een pulsspanning. De weerstand van de spoel is 4 tot 6 ohm.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb wel het gevoel dat als ik de motor start de vering achter zachter wordt en als ik een deur open ook… dan zou die het dus wel doen?
Ed P schreef:Ik heb wel het gevoel dat als ik de motor start de vering achter zachter wordt en als ik een deur open ook… dan zou die het dus wel doen?
Ik neem aan dat je de VC met de nieuwe diodes geplaatst hebt en toen dat ‘gevoel’ kreeg. Dit klinkt natuurlijk wat vaag en onwetenschappelijk! Indien de bollen in goede conditie zijn is het eenvoudig het functioneren van de kleppen te controleren. Ik zou eerst bij afgezette motor en portieren gesloten de achterbumper omlaag proberen te drukken. Je krijgt dan een ‘gevoel’ van wat hard/stug is. Daarna motor starten (zodat je zeker druk in het systeem hebt) en dan weer die bumper omlaag drukken. Is het ‘gevoel’ nu beduidend zacher/soepeler dan, ja, functioneert de klep.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Uhhhhhhhhh ja zo heb ik het dus gedaan, alleen verklaart dat niet waarom mijn metingen iets anders weergeven, namelijk dat er geen verbinding is met de achterste klep.
ik ben zo’n type dat alles wil begrijpen en dat zijn de lastigste mensen
Ik snap best dat het plaatsen van diodes geen invloed heeft op de vering, ik heb nu zo langzamerhand zoveel gelezen op dit forum dat ik mezelf bijna expert mag noemen
Ed P schreef:Uhhhhhhhhh ja zo heb ik het dus gedaan, alleen verklaart dat niet waarom mijn metingen iets anders weergeven, namelijk dat er geen verbinding is met de achterste klep.
ik ben zo’n type dat alles wil begrijpen en dat zijn de lastigste mensen
Ik snap best dat het plaatsen van diodes geen invloed heeft op de vering, ik heb nu zo langzamerhand zoveel gelezen op dit forum dat ik mezelf bijna expert mag noemen
Merkwaardige meetresultaten, inderdaad. Ik kan zo niet zeggen wat er hier fout is gegaan.
Ik zou nog een test willen voorstellen. Bij draaiende motor met een pin probe spanning meten aan pin 1 en 2. Als alles goed is moet je hier ongeveer 2.7V meten in zachte stand. Is de spanning 1.7V dan is geheid een diode verziekt.
Wat betreft deze diodes, indien een of twee van de diodes in de elektroklep defect zijn, functioneren de solid state relais in de VC niet meer normaal en kunnen zelfs zodanig oververhit raken dat ze doorbranden. In beide gevallen krijg je onvermijdelijk veer problemen. De door jou geplaatste diodes in de VC kunnen als voorzorgsmaatregel dienen.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Merkwaardige meetresultaten, inderdaad. Ik kan zo niet zeggen wat er hier fout is gegaan.
Ik zou nog een test willen voorstellen. Bij draaiende motor met een pin probe spanning meten aan pin 1 en 2. Als alles goed is moet je hier ongeveer 2.7V meten in zachte stand. Is de spanning 1.7V dan is geheid een diode verziekt.
Dit zonder de witte stekker erin te steken? Ik heb de VN05’s gezien en die zagen er netjes uit, ik heb ook het gevoel dat de vering in de test zoals je net noemde voor en achter wel soepeler is met draaiende motor dus dat de kleppen wel open gaan
Wat betreft deze diodes, indien een of twee van de diodes in de elektroklep defect zijn, functioneren de solid state relais in de VC niet meer normaal en kunnen zelfs zodanig oververhit raken dat ze doorbranden. In beide gevallen krijg je onvermijdelijk veer problemen. De door jou geplaatste diodes in de VC kunnen als voorzorgsmaatregel dienen.
I know, maar ik had de vc toch open en de VN’s zagen er goed uit dus ik had zo iets van, ik plaats ze maar, het kan geen kwaad en is uit voorzorg niet verkeerd!
De laatste test die ik voorstelde was om de inwendige diodes in de elektrokleppen te testen. Daarvoor moet je dus wel de witte stekker aansluiten. Maar deze test is nu overbodig daar je al een back up setje ingesoldeerd hebt Sorry
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Ed P schreef:Ik heb wel het gevoel dat als ik de motor start de vering achter zachter wordt en als ik een deur open ook… dan zou die het dus wel doen?
Nope, de vering moet in de harde stand gaan bij het openen van een deur. Verder meet je geen stroom, waardoor ik vermoed dat de spoel van de klep is overleden.
Maar mij is niet duidelijk of je de VN’s wel of niet vervangen hebt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@wimb: bij een geopende deur wordt de vering SOFT.