6 van de 78
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Eerste ervaringen met de DS3 e-HDI
Roels21
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 31-01-2011

Gepost: 18 maart 2011 08:50 AM
  [ # 76 ]

Dankje. Dat is een concreet antwoord Smile

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 18 maart 2011 05:53 PM
  [ # 77 ]
Leon75 schreef:

Zitpositie is na ff zoeken wel te vinden, ik kom altijd in de knoei met de verhouding lengte armen en benen. Niet dat ik nu een afwijkende maat armen of benen heb… Ik vergelijk dan ook met 2 BMW’s die ik gehad heb. Daar kan ik lekker mijn benen strekken en het stuur dichtbij halen. In de DS3 is de verhouding dus niet helemaal goed voor mij. Mijn benen blijven gewoon een beetje geknikt en het stuur kan ik net niet ver genoeg naar mij toe halen. Is trouwens ook zo in mijn eigen Mazda en de Honda die ik als 2de auto rijd.

Even ingaand op de zitpositie. In de racerij heb ik geleerd om nooit met gestrekte benen te zitten. Aangezien dit garant staat voor gebroken benen bij een eventuele aanraking met de vangrail. Mij is dus ook geleerd om de benen altijd een beetje gebogen te hebben met ingetrapte pedalen. En voor de positie van het bovenlichaam zou het zo moeten zijn dat de pols op het stuur kan liggen zonder met de rug uit de leuning te komen. Uit ervaring met deze houding kan ik zeggen dat dit ook echt wel de lekkerste houding is achter het stuur.
Maar hoe je zelf achter het stuur wilt zitten moet je ook zelf bepalen.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 18 maart 2011 06:33 PM
  [ # 78 ]
goldlion schreef:

Ik kom zelf uit een harde colt czt, die is nog harder geveerd. Dus ik was zelf toe aan een iets comfortabeler setting. DS3 blijft mooi vlak bij het sturen, en is stevig (voor citroen) gedempt en geveerd. Wil je echt sportief sturen, denk dan na over 30mm verlagen met 17inch velgen. Dat zal zeker verschil maken!

Ik rijd nu met 16” standaard velgen met winterbanden. Winterbanden hebben standaard al de neiging wat soepeler te zijn. Ik vind deze auto nu wel soepeler (voor mijn gevoel) dan de DS3 waar ik ooit daarvoor in heb gereden, dat was ook een 1.4 benzine, maar wel met 17inch velgen. En die velgen schelen veel qua gevoel (wegcontact). Maar moet wel eerlijk zeggen dat dat 6mnd geleden was. En dus in de tussentijd met mijn hard geveerde colt met lagezijwang banden heb gereden..

Heb je nog nieuwe rij-ervaringen na wat meer kilometers, goldlion?

Profiel  
 
antonio01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 maart 2011 08:48 PM
  [ # 79 ]
Poekoek schreef:
goldlion schreef:

Ik kom zelf uit een harde colt czt, die is nog harder geveerd. Dus ik was zelf toe aan een iets comfortabeler setting. DS3 blijft mooi vlak bij het sturen, en is stevig (voor citroen) gedempt en geveerd. Wil je echt sportief sturen, denk dan na over 30mm verlagen met 17inch velgen. Dat zal zeker verschil maken!

Ik rijd nu met 16” standaard velgen met winterbanden. Winterbanden hebben standaard al de neiging wat soepeler te zijn. Ik vind deze auto nu wel soepeler (voor mijn gevoel) dan de DS3 waar ik ooit daarvoor in heb gereden, dat was ook een 1.4 benzine, maar wel met 17inch velgen. En die velgen schelen veel qua gevoel (wegcontact). Maar moet wel eerlijk zeggen dat dat 6mnd geleden was. En dus in de tussentijd met mijn hard geveerde colt met lagezijwang banden heb gereden..

Heb je nog nieuwe rij-ervaringen na wat meer kilometers, goldlion?

Profiel  
 
antonio01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 maart 2011 08:49 PM
  [ # 80 ]

Hij is volgens mij nog op vakantie.

Profiel  
 
Leon75
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 11-02-2011

- DS 3 E-HDI
Gepost: 19 maart 2011 12:17 AM
  [ # 81 ]
wijnand 16v schreef:
Leon75 schreef:

Zitpositie is na ff zoeken wel te vinden, ik kom altijd in de knoei met de verhouding lengte armen en benen. Niet dat ik nu een afwijkende maat armen of benen heb… Ik vergelijk dan ook met 2 BMW’s die ik gehad heb. Daar kan ik lekker mijn benen strekken en het stuur dichtbij halen. In de DS3 is de verhouding dus niet helemaal goed voor mij. Mijn benen blijven gewoon een beetje geknikt en het stuur kan ik net niet ver genoeg naar mij toe halen. Is trouwens ook zo in mijn eigen Mazda en de Honda die ik als 2de auto rijd.

Even ingaand op de zitpositie. In de racerij heb ik geleerd om nooit met gestrekte benen te zitten. Aangezien dit garant staat voor gebroken benen bij een eventuele aanraking met de vangrail. Mij is dus ook geleerd om de benen altijd een beetje gebogen te hebben met ingetrapte pedalen. En voor de positie van het bovenlichaam zou het zo moeten zijn dat de pols op het stuur kan liggen zonder met de rug uit de leuning te komen. Uit ervaring met deze houding kan ik zeggen dat dit ook echt wel de lekkerste houding is achter het stuur.
Maar hoe je zelf achter het stuur wilt zitten moet je ook zelf bepalen.

Ik zit ook niet geheel gestrekt maar licht geknikt terwijl ik in sommige auto’s bijna gelijk als bij mij thuis op de bank zit (met de benen omlaag ipv vooruit), om even een vergelijk te geven. Als ik kijk hoe ik nu in de auto zit: ik kan prima met de polsen op het stuur maar dan zitten mijn benen dus aardig geknikt waardoor mijn benen te weinig steun krijgen. Alles went natuurlijk. Je kunt ook niet alles hebben. De DS is gewoon n mooi ding en je krijgt bij geen enkele auto alles precies naar je zin. Dus het is niet dat ik klaag, het is gewoon een opmerking.

Profiel  
 
DanielD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 27-10-2010

Gepost: 19 maart 2011 09:18 AM
  [ # 82 ]

Gisteren mijn DS3 e-HDI gekregen en ik heb er nu 170 km mee gereden.

Mijn ervaring tot nu toe is het volgende:

Aandrijflijn:
De motor loopt erg fijn en rustig. Hij lijkt ook bij lage toeren genoeg trekkracht te hebben. Ik ben hem nu nog aan het inrijden en ga er dus nog niet volgas mee rijden. Als ik er ongeveer 2000km mee gereden heb zal ik hem eens doortrekken en kijken wat de topsnelheid is (ik woon in de buurt van Duitsland). Het verbruik tot nu toe is 4.9l/100km volgens de boordcomputer. De versnellingsbak vind ik persoonlijk erg licht schakelen maar ook een beetje vaag en de slagen zijn erg lang. De overbrengingen van de versnellingsbak vind ik wel goed gekozen, 50 kan in zijn 4 en 80 in zijn 5. De schakelindicator geeft naar mijn mening, in tegenstelling wat ik regelmatig gelezen heb, de schakelpunten goed weer om zuinig te kunnen rijden. Het start-stop systeem vind ik beter werken als ik verwacht had en ik gebruik het altijd.

Rijden:
De vering van de auto is vrij stug mede dankzij de 17” velgen, ik vind dit wel prettig. Hierdoor helt de auto ook niet veel over in bochten en duikt hij niet tijdens remmen. De auto reageert heel direkt op stuurbewegingen en ik vind hem communicatief genoeg in tegenstelling van sommige auto testen. Hij communiceert niet zoveel als bijv een Mini, maar bij deze auto wordt bij een dwarsrichel in een bocht bijna het stuur uit je handen geslagen als je het niet stevig vasthoudt. Dat is voor een korte tijd leuk maar op de lange duur vind ik het stuurgedrag van de DS3 fijner. De communicatie is ongeveer te vergelijken met dat van het vorige model Ford Mondeo die ik heb gehad.

Interieur:
De lederen sportstoelen zitten heel erg fijn voor iemand van mijn postuur (1.85m & 87kg). Een goede zitpositie vinden is wat lastig maar is me gelukt. De afwerking, ook van het leer, ziet er heel mooi uit. De ruimte op de achterbank bij een goede zitpositie is heel erg beperkt. Ik had hiervoor een Toyota Aygo en geloof me of niet, maar deze was ruimer mbt de beenruimte van de achterpassagiers. Dit is voor mij echter niet interessant omdat ik meestal alleen of met zijn tweeen in de auto zit. De bagage ruimte is genoeg voor normaal gebruik.

Zodra ik foto’s heb gemaakt zal ik ze op dit forum plaatsen

Profiel  
 
CBR600F4i
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 25-07-2009

- C1 Seduction 5drs
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 19 maart 2011 10:24 AM
  [ # 83 ]

Wat vinden jullie van het geluidsniveau? Ik kan me herinneren dat ten tijde van de ontwikkeling/presentatie van de DS3 er specifiek werd genoemd dat het geluid/lawaai in de auto spectaculair zou afnemen. (ik kan van die uitspraken helaas niets meer van terug vinden)

Herkennen jullie dit?

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 19 maart 2011 12:56 PM
  [ # 84 ]

Daniel, bedankt voor je rijimpressie. Klinkt goed maar het diesel verbruik valt me toch een beetje tegen. Kun je aangeven over wat voor wegen je het meest hebt gereden ?
Je verslag geeft mij wel weer aanleiding nog ongeduldiger te worden, maar ik lees het graag.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
DanielD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 27-10-2010

Gepost: 19 maart 2011 09:56 PM
  [ # 85 ]

Ik ben natuurlijk geen ervaren autotester, maar ik vind de DS3 toch redelijk stil. Hierbij baseer ik dat in vergelijking met enige auto’s waar ik recentelijk mee gereden heb. Ik vind hem stiller als een aygo, een Polo Bleumotion of een Fiat Punto Evo (benzine).

Met betrekking tot het verbruik, mijn eerste kilometers waren vooral binnenwegen. Ik heb vandaag veel snelweg gereden en heb de auto daarbij vanwege het inrijden de auto vaak terug laten zakken naar 90 om daarna weer naar 120 te accelereren. Een constante snelheid is voor inrijden nl. niet fijn. Hierbij is het verbruik gedaald naar 4,7 l/100km.

Verder verwacht ik nog dat dit verbruik verder zal dalen na het inrijden. Maar ik denk dat het moeilijk wordt om een gemiddeld verbruik onder de 4 - 4,2 l/100km te realiseren zelfs bij heel voorzichtig rijden.

Profiel  
 
Hififreak
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 31-01-2011

Gepost: 19 maart 2011 10:00 PM
  [ # 86 ]

@hbeck: Hoe kun je nu conclusies verbinden aan het verbruik dat DanielD meldde? Enderzijds is het slechts de boordcomputer die dat verteld (niet de pomp), daarnaast is de afstand erg klein (170 km), maar bovenal is de auto gloednieuw (dus het verbruik hoger).

Lééf je droom   -  in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 19 maart 2011 10:03 PM
  [ # 87 ]

Daniel, ik ben het met je eens, mijn ervaring met inrijden is dat de auto na 10000 kilometer een beetje ingereden raakt en dan ook zuiniger wordt. Klinkt goed, temeer omdat 98 % van mijn kilometers op de snelweg plaats vindt.
Zie ik dus helemaal zitten, met betrekking tot het geluidsniveau ben ik helemaal niet onzeker, ik vond de 1.6 benzine waar ik mee gereden had heel stil en de 1.6 diesel (wordt al weer de 4e van dit type) is sowieso een erg rustige auto.

En bedankt voor je reply

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 19 maart 2011 10:07 PM
  [ # 88 ]

Mijn huidige auto heeft een perfecte boordcomputer dus ik durf die gok wel aan. Zal nooit veel schelen en ik weet dat de VAG auto’s soms een verschil van meer dan 50% hebben met de fabrieksopgave en ik hield daar ook een beetje rekening mee temeer omdat mijn Fiat 500 ook lang niet dat verbruik haalt wat de fabriek beloofd

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 19 maart 2011 10:22 PM
  [ # 89 ]

Denk niet dat de DS3 de opgegeven gebruikscijfers gaat halen, dat is net als bij al die andere ‘zuinigheidswondertjes’ niet mogelijk. Voor een Punto Evo geven ze een vergelijkbaar verbruik op als de DS3, maar na zo’n 3000 kilometer waarvan vooral snelwegkilometers die ik vrij rustig afleg zit ik op ca. 4.8 - 4.9 liter per 100 km. Het zal ongetwijfeld wat verschillen, maar ik denk niet dat de DS3 veel zuiniger loopt dan 1:22.

Overigens vind ik de rij-impressie van DanielD erg positief klinken, ben erg benieuwd hoe ik dat straks ga vinden. Ik ben ook erg benieuwd naar de foto’s van je auto Smile

Profiel  
 
goldlion
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 05-01-2011

Gepost: 19 maart 2011 10:37 PM
  [ # 90 ]

Ook op vakantie is er internet!

Verdere rijervaringen:

Staat nu bijna 2000km op. Gaat snel met vakantie Wink, en ik moet nog terug.. Autobahn heb ik niet zuinig afgelegd. Ik heb niet superhard constant gereden, maar wel tussen de 130-150km/h. 1op25 is dan niet meer haalbaar. Zeg het maar alvast.. 1op18 on geveer (kan nu nog niet veel zeggen, pas 1x getankt sinds koop). Auto lijkt wel soepeler te worden na de 1e 1000km. Heeft erg veel trekkracht, zeker bergop, vanaf lage toerentallen. (oostenrijk). Hoger dan 2500 toeren hoef je bijna niet te komen, want 2500 toeren dan rij je al bijna 140..

Stoelen bevallen uiteindelijk ook een stuker beter dan verwacht. De eerste indruk was niet optimaal, maar de lange rit is prima verlopen. Geluidscomfort zie ik ook nog ergens genoemd: prima en lekker stil. Je hoort wel de diesel, maar geluid blijft goed op de achtergrond, incl rijgeluiden. Tijdens afwisselende bergritten (omhoog, omlaag) zit de auto nu op ongeveer 1op20, boordcomputer. Kan pas het werkelijke verbruik vermelden bij het tanken. Lijkt nu ongeveer 1100km te gaan halen op 1 tank. Dus deel het door 50liter, en dan zit je op een lage 1op21-1op22. En dat met bergritten, kou, winterbanden en weinig gebruik van het startstop systeem.

Startstop systeem is super, werkt erg goed, en werkt erg snel. Makkelijk aan te leren. En dan merk je op een stadsrit dat je al snel vele minuten de motor niet gebruikt! (boordcomputer houdt dit bij)

Auto ligt verder erg goed op de weg, ondanks de 16” banden, die verminderen het weggevoel (maar geven comfort ervoor terug)kleeft de auto aan de weg in de bochten. Helt weinig over en heeft zeer veel grip. Ook op hoge snelheid is en blijft de auto stabiel.

Kortom nog steeds blij!!

Oh ja, wit… dat wordt vies Wink

Profiel  
 
 
6 van de 78
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook