Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
heb mijn xsara 16-16v nu een maand, en vind dat als ik een klaverblad neem, hij neiging heeft om over zijn voorwielen rechtdoor tegaan, bij een gang van 60km,p.uur,en harder kan je het stuur dan verder doordraaien maar glijd dan door, door het gas los telaten krijg ik weer grip, auto staat rondom op michelin’s. is dit specefiek een xsara kwaal, of moet ik hem maar even laten uitlijnen. voor de rest rijd de auto goed in het rechte spoor.
[edit mod: topictitel aangepast]
Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Wat je omschrijft heet ‘onderstuur’ en komt bij vrijwel iedere auto met voorwielaandrijving voor.
Met uitlijning zal het verder weinig te maken hebben (maar het kan geen kwaad om te kijken of de wielen netjes overal gelijkmatig slijten) dus controleer gewoon of de bandenspanning rondom goed is en of er voldoende profiel aanwezig is. Op basis van de datumcode moet je ook nog wel kunnen zien wanneer de banden geproduceerd zijn (hiervoor zal je even moeten googlen) want leeftijd kan ook nog wel een rol spelen.
Mocht het een probleem blijven zal je over moeten naar banden met meer grip (zachter rubber, hogere slijtage) dus je ontkomt niet aan een compromis.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Ik wil net zeggen…
Wat voor banden heb je eronder. Van die keiharde chinese meuk of een lekkere zachte plakband.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Schrijft ie niet dat er rondom Michelin gemonteerd zijn?
Zal het idd. wel in die hoek zoeken van bandenspanning, leeftijd banden etc.
Verder zou je eens kunnen kijken hoe de staat van de schokdempers is en de verdere ophanging/stuurinrichting.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Maar nieuw setje Michelin Pilot Sport zal compleet anders presteren dan, zeg, een setje 8 jaar oude Michelin Energy Savers met nog maar net APK-geschikt profiel.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
De xsara heeft het zelfde onderstel als de ZX, maar niet helemaal de zelfde sublieme wegligging, het probleem doet zich hoofdzakelijk voor als je plots gas los laat in een scherp genomen bocht.
Maar als je gewoon rustig rijdt en niet de grenzen opzoekt dan is er niets aan de hand.
(enne gebruik gewoon michelins)
Kijk er maar eens wat testen na via google, dit stukje staat er over op wikipedia:
De introductie van deze wagen werd, vooral in Frankrijk, deels overschaduwd door problemen met de wegligging. De zelf meesturende achteras, die de ZX die formidabele wegligging gaf, maakte de achtertrein van de Xsara te levendig. Citroën heeft nog geprobeerd om deze bij te sturen, maar dit heeft nooit het gewenste resultaat gehad. Pas op het einde van zijn carrière kon ESP soelaas bieden.
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 1825
- Xsara Picasso 16-16v
bedankt mannen voor de reacties, de auto is voor 100% in orde,bij de grote beurt hebben ze zo goed als alles vervangen wat maar slijtage vertoonde, en dat is een lange lijst, en dat was gelukig voor ik hem kocht. de banden die ze hebben gemonteerd zijn michelin energy savers, 195/55x15inch, en hebben 7mm profiel, zal hem voor de zekerheid toch maar even laten uitlijnen, is meschien het enige waar ze op hebben bezuinigt
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben benieuwd waar het aan ligt.
Een Xsara met originele maat en nieuwe banden heeft juist een vrij goede wegligging.
Het bekende wegschieten van de kont heb je alleen als je echt de grens aan het opzoeken en en plots gas los laat.
Dit zal je bij normaal dagelijk of zelfs vlot doorrijden nooit hebben
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Maar dat gedrag is helemaal niet wat topicstarter beschrijft trouwens.
Sporing/fusee oid voorzijde lijkt mij waarschijnlijker.
Maar we zullen het beslist vernemen hier, hoop ik.
En je ESP dan werkt die wel ?? of is dit te ver gezocht?? of zit dit niet op break ??
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De optie ESP is niet geheel standaard op de Xsara.
Over het algemeen voorbehouden aan de VTS en Exclusive modellen.
Al zijn er wel uitzonderingen
dan is die van mij er eentje
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hier ook ESP. En dat werkt prima in de nattigheid of sneeuw. Best indrukwekkend hoe zo’n systeem een auto uit de slip kan halen. Nou kan ik dat zelf ook wel, maar toch.
Neemt niet weg dat ESP niets doet aan een eventueel al slechte wegligging door oude en versleten banden, verkeerde uitlijning, te lage bandenspanning, of speling/slijtage van rubbers en andere ophangingsdelen.
Ik heb de Xsara in ieder geval altijd een scherp sturende auto gevonden, waarbij de eerste serie wel een stukje venijniger kon reageren in extreme situaties.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!