Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Hallo,
ik had de vervanging van de distributie uitbesteed. Niet aan de dealer, maar een goed bekend staande beun.
Alles ging goed met demonteren, behalve het loshalen van de waterpomp. Ik kan er pas vanavond gaan kijken, maar wat ik er van begrijp, zijn de twee bouten eruit, maar komt de pomp niet los. Dat zou -ook volgens de citroengarage waar hij inmiddels is geweest informeren - met een schroevendraaier gewoon los te wrikken zijn.
Wat kan dat zijn? Wat meer geweld gebruiken?
O ja: 1600i 8V TU5 motor xsara 2000.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Goed, of beter: niet goed….
Er is inmiddels een stuk van de oude waterpomp afgeslagen (een lip met schroefgat) door alle geweld, maar er komt geen beweging in, ondanks dat we zelfs de rubberring al loshebben. Waarschijnlijk ooit met vloeibare pakking gemonteerd. Er is nu een of ander lossingsmiddel ingespoten, en de monteur ziet dan morgen wel of dat gebaat heeft.
Anders wordt dat blok uitbouwen, ‘t is niet anders.
Zitten laten zoals hier beschreven is geen optie meer…
Of is er iets van een soort van poelietrekker voor? De monteur had het over een ontwerpfout, want er hadden twee extra gaten in gemaakt moeten zijn waarmee je met boutjes het ding naar buiten kunt duwen. Maar ja, daar hebben we nu niets meer aan.
Dit is een gietijzer blok, en de pomp is van aluminium.
Zoals in het andere topic beschreven, moet het blok echt goed afgekoeld zijn, dan valt de pomp er zo uit.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Zou die na 12 uur nog niet koud genoeg zijn dan
Hoe dan ook: morgen meer, ondertussen maar flink duimen…
12 uur moet genoeg zijn.
Maar mogelijk heeft de pomp zich nu vastgezet doordat je deze eruit heb proberen te slaan.
Ik draai de bouten pas los als de motor echt goed afgekoeld is.
In iedergeval succes morgen, zal wel enig beukwerk nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaat dus als nog een duur klusje worden met al die extra uren….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Het dure van het klusje gaat wel meevallen met een WAO’er als beun, gelukkig.
Xsaar staat inmiddels weer voor de deur, met versie DR, WP en wat sapjes links en rechts.
In totaal is ze 5 dagen weggeweest, en beun krijgt een dikke beloning maar niet volgens garagetarief…
Gelukkig zijn in de tussentijd de aandrijfassen niet ontvreemd toen het blok in de takel hing…
De waterpomp zat vast door niet alleen een rand vloeibare pakking, maar ook door allerlei afzetting tussen gietijzer en alu.
Mogelijk is er ooit een toevoeging aan het koelwater gedaan, dat dit veroorzaakt heeft, of zou dat ook normaal zijn.
Ik mag overigens niet meer met Franse meuk terugkomen (zegt ‘ie), beun is in zijn vooroordeel gesterkt, dat Japanse auto’s het beste zijn. Hij rijdt dan ook al 20 jaar een Mazda 626, met volledig eigen onderhoud, en zelf ingebouwde stuurbekrachtiging e.d.
Hoe dan ook, na een Twingo een dag in bruikleen, en een ritje in Pa’s Yaris, weer helemaal
Volgend eigen project: WB wisselen, en eens kijken of ik zelf aan de draagarmen resp. fusepennen durf te beginnen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gietijzer en alu reageren altijd op elkaar. Dat kan ontzettend in elkaar vast rotten als het droog gemonteerd is.
Ennuh een Xsara heeft vast geen fuseepennen meer, dat is wel heel erg archaisch
JKER schreef:Ik mag overigens niet meer met Franse meuk terugkomen (zegt ‘ie), beun is in zijn vooroordeel gesterkt, dat Japanse auto’s het beste zijn. Hij rijdt dan ook al 20 jaar een Mazda 626, met volledig eigen onderhoud, en zelf ingebouwde stuurbekrachtiging e.d.
Heeft niets met vooroordelen te maken, deze beun is alleen geschikt voor dom werk.
Ik heb vorig jaar bij een Japanner de D-riem en nog wat meuk vervangen, was in een halve dag klaar zonder studie vooraf, daar zit dus totaal geen uitdaging in.
Misschien een beetje off-topic, maar beunhazen in de WAO zijn mij een doorn in het oog, als je de hele dag kan beunen, kun je ook normaal werken, ipv mijn belasting-centen op te vreten.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
@ graddus: you know what I mean..
@ ZX1.4i: zonder de hele geschiedenis te vertellen ga je inderdaad wat kort door de bocht, en dat is verder ook offtopic.
ZX1.4i schreef:beunhazen in de WAO zijn mij een doorn in het oog, als je de hele dag kan beunen, kun je ook normaal werken, ipv mijn belasting-centen op te vreten.
Amen.