EB6V versus EGS
Enroc
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 14-03-2011

Gepost: 14 maart 2011 01:33 PM

Hallo,

Ik moet wegens verandering van baan zelf een auto aanschaffen.
Nu rij ik in een C4 Grand Picasso 2.0 LPG met EB6V. De auto zelf is perfect!
Het comfort en de luxe, in een woord geweldig.
Maar de EB6V heeft mij al veel garage bezoekje bezorgd….
Dus ik zit te twijfelen om als nog een Picasso aan te schaffen.
Het zou dan wel om de 2ltr diesel gaan met EGS.

Kan er iemand vertellen of de EGS-bak nu echt verbeterd is t.o.v. de EB6V?
Of is het gewoon dezelfde bak met een andere naam om van zijn slechte image af te komen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 18 maart 2011 10:50 PM
  [ # 1 ]

Hij is zeker beter!

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Marco Terlouw
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-07-2008

Gepost: 19 maart 2011 07:08 PM
  [ # 2 ]

@Molenaar: kun je iets specifieker zijn in je reactie? Mooi te horen dat ie beter is, maar hoe exact? En heb je ervaring met beide bakken? Er staan heel wat ervaringen met de EB6V op het forum, zowel negatief als positief. Over het algemeen hoor je wel over schokkerigheid en relatief lange schakeltijden. Is er vooruitgang geboekt op deze punten?

Profiel  
 
Molenaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 16-10-2007

Gepost: 19 maart 2011 09:04 PM
  [ # 3 ]

edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.

Dat van die lange schakeltijden is een oud verhaal en erg veel over te vinden op het forum.

Ik rijdt nu zo’n 160000 km met de Eb6V en de nieuwe PSA robotbak (EGS bij Citroen en 2tronic bij Peugeot)zijn miz flink beter geworden. Beide schakelen veel vlotter dan de versie van 4 jaar geleden.

Het blijft een herhaling van zetten, maar EGS / 2tronic is een heel fijn systeem waarbij je niet hoeft te schakelen. Een automaat is gasgeven en je pedaal niet meer loslaten. Doe je dat bij de robotbak dan rijdt je als iemand die geen gevoel heeft voor schakelen. Met name bij 1,2 en 3 even op het goede moment iets gas terug nemen en het schakelen gaat zo snel dat je deze soeplesse handmatig eigenlijk niet kunt benaderen. De EGS doet dit nog vlotter dus dan de EB5V.

Feit blijft dat (ongeacht handbak of EGS) met name de Picasso comfortabel geveerd is en wat meer deint dan gemiddeld. Voel je de bak niet aan en behandel je deze als een coventionele automaat dan wordt het dein-effect enigzins dus versterkt hierdoor. Overdreven gezegd: alsof je naast je schoonmoeder zit Smile.

Wel of niet bijflipperen om als het ware de auto te corrigeren is heel persoonlijk.

Concluderend kan ik zeggen dat de bak me zo goed bevallen is tijdens recente proefritten dat ik er weer voor heb gekozen.
( Nu op topic)
Hij zit dan wel in de 508 SW (met sportstand die verder do0rtrekt in de wat hogere versnellingen). De keus is hierop gevallen ipv een C5 break vanwege de 20% bijtelling z’n frans duitse rij en veereigenschappen+ zo’n lage SW is wat stabieler.
(Nu weer on topic)
Ik hoop dat je hiermee een beetje beeld hebt.

Groet en succes, Molenaar.

Ps
Ik val dus maar deels van mn geloof omdat ik een PSA product blijf rijden en natuurlijk blijft m’n snoek ook nog van de partij.

Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Profiel  
 
Marco Terlouw
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 12-07-2008

Gepost: 19 maart 2011 10:39 PM
  [ # 4 ]

Dank voor je duidelijke toelichting. Heb er zelf (nog) niet mee gereden. Dat van dat even gas loslaten in 1, 2 en 3 heb ik idd als eens eerder gelezen. Dat zal wel even wennen zijn om daar goed gevoel voor te krijgen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook