Ik heb wel geen Citroên, maar er zit wel een XUD 1.9D in M’n Niva.
Vorig weekend het volgende verhaal: motor wordt plots 120° heet. Radiator en onderste darm zijn koud, dus ik denk meteen aan een kapotte thermostaat. Ding was zaterdag niet te krijgen, dus hem eruit gehaald. Motor even laten warm lopen en hij wordt meteen terug 120°. Blijkt m’n waterpomp kapot. De poelie is gewoon afgebroken. Ongelooflijk veel geluk gehad, want de distributieriem is niet kapot gegaan of verschoven. Zal straks foto’s van de pomp plaatsen.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
de kapotte pomp met afgebroken poelie
de nieuwe pomp gemonteerd. Is een beetje een helse job om de boel te demonteren zodat je erbij kan.
hier halverwege montage. De (uiteraard nieuwe) distributieriem ligt er op. In dit stadium heb ik even de motor gestart om te kijken of hij überhaupt wel loopt. Bij het juist zetten van de merktekens (motor rondraaien met sleutel op krukaspoelie) viel de kapotte poelie er tussenuit (beklemtoont nog eens hoeveel geluk er met dit akkefietje gemoeid was). Krukas, brandstofpomp en nokkenas moesten dus terug uitgelijnd worden. De krukas kon daarbij 180° fout staan, dus daarom even gestart voordat ik verder afmonteerde. Was gelukkig goed.
jammer dat het net nu moest gebeuren. van de zomer wordt m’n trouwe 1.9D platte diesel geruild voor een Xantia 1.9TD-motor, die al klaar ligt. Heb jammer genoeg nu geen tijd om de swap te doen.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Zo he, zoiets heb ik nog nooit gezien, het asje van de pomp is gewoon afgebroken.
De nieuwe pomp ziet er een beetje vreemd uit, de opstaande rand ontbreekt gewoon.
Heb je deze bij een Citroen dealer gekocht ?
nee, de pomp is after marked. Ik had geen tijd om op een originele pomp te wachten. Hij was bij de dealer niet op stock. Ik zag ook dat de opstaande rand ontbreekt, maar veel maakt dat niet uit.
de pomp is kapot gelopen omdat het lagertje wat erin zit stuk is. raar, want de motor heeft nog maar 165 000 km gelopen (wel over 16 jaar). Meteen ook maar een nieuwe thermostaat gehaald. De ouwe ligt er toch al uit en ik wil met de koeling geen gezeik meer. Hopelijk heeft de motor niet te veel geleden van de 120°.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Sluiten de riemkappen het geheel wel goed af, of heb je nu een open ruimte daar?
Voor de riem word 10 jaar of 120.000km geadviseerd, de pomp word dan preventief vervangen, omdat deze in de praktijk zelden 2 riemwissels (240.000km) mee gaat. Het is dus geen uitzondering dat de pomp bij jouw kapot is gegaan.
Er was inderdaad een open ruimte. ik heb die dicht gemaakt met een alu plaatje. Bij een gewone auto is dit niet zo heel erg belangrijk, maar de mijne is een 4x4 die regelmatig de blubber in gaat.
Ik heb de auto gekocht toen hij 100 000 km had. De riem was vervangen op 90 000, dus ik heb er nooit naar gekeken. De pomp is toen waarschijnlijk niet vervangen.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Deze waterpomp zit orgineel o.a op de vroege 205 1.9 en 1.6 gti motoren.
h-base geeft nochtans deze pomp ook op voor de diesels:
http://login.mijngrossier.be/MGLIVE/catalog/artikelen.aspx?s=OKPOPM&o=&t=PMQWOKOUOMOO&ref;=
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Ik heb enkel gietijzeren XU onderblokken gehad en die hadden allemaal een pomp met opstaande rand. Recent heb ik een vroeg 1.9gti blok (alu) gekocht en het viel me op dat die pomp zonder opstaande rand is.
Ik heb er niet mee willen zeggen dat de diesels altijd een opstaande rand zouden moeten hebben, mocht dat zo over gekomen zijn…
eigenlijk hoort die opstaande rand er wel te zitten.
Straks een flinke rit naar NL, ik hoop dat de motor niet geleden heeft. Heb gisteren een klein proefritje gemaakt. Motor komt netjes op temperatuur en wordt niet te warm.
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er zijn twee verschillende versies kunststof kappen gebruikt op de XU(D) motoren: de eerste versie had klemmetjes en daarbij zat op de waterpomp geen randje. De andere (latere) versie zat met boutjes vast en daarbij heeft de waterpomp wel dit randje.
In de after-market maken ze niet echt een onderscheid tussen de twee versies
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik kreeg bij de automaterialenzaak de vraag welke van de twee pompen het moest zijn. Ze konden het zo aan het bouwjaar niet zien. Wat jij zegt klopt dan volgens mij wel, Rinus, van die oude kappen met klemmetjes en de latere kappen met boutjes. De waterpomp die ik laatst vervangen heb op een C15 was er een met opstaande rand, en die auto heeft het latere model kappen.
Misschien is het hier niet helemaal de plek er voor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dat blok in die stoere Niva ligt. Wat voor bak zit er achter, en hoe zitten de motorsteunen? Foto’s?
van de week of begin volgende week moeten m’n bakken eronderuit. Mooie gelegenheid om foto’s te maken dan.
Er zit in ieder geval de originele Nivabak achter. Motor en bak worden samengebracht door een tuusenplaat. Het vliegwiel is een heel raar iets. Ik zal even kijken of ik op google een foto ervan kan vinden
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
op google niks te vinden. was ook te denken, is verschrikkelijk zeldzaam, een niva diesel. Hieronder een plaatje uit m’n onderdelenboek. Aan het vliegwiel kan je min of meer zien (is niet heel duidelijk) dat er achteraan een flinke uitstulping op zit om de afstand tussen motor en bak te overbruggen. Ik schat dat de tussenplaat zo’n 15 cm diep is
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Jeetje, de koppeling zit dus niet op het vliegwiel maar in de bak als ik dat zo bekijk?
nee, de koppeling zit op het vliegwiel. het onderdeel dat je achter het vliegwiel ziet is niet de bak, maar het stuk tussen motor en bak om het boeltje pas te kunnen maken
Lada Niva: “Aut viam inveniam, aut faciam” (Of ik vind een weg, of ik maak er één..)