






















Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gebruikte spanrollen weer gebruiken als je de motor zover uit elkaar hebt liggen?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
NOOIT de spanrollen laten zitten!!!
Heb één keer een vastlopende spanrol gehad, dat wil je niet….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
écht nooit, maar dan ook nooit spanrollen hergebruiken als ze meer dan 30.000 km hebben gedraait! Door het opnieuw spannen van de snaren neemt de kracht op het al ingelopen lager toe en kunnen ze vastlopen. Dat wil je écht niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de waarschuwing, ik ga nieuwe zoeken!
Edit: Op een aantal marktplaatsen nog geen concreet resultaat geboekt, via de site van de Franse Ami club wél een nummer, dus dat biedt hoop: SKF / VKM 12200
Enige wat ik op de bestaande rollagers kan vinden staat in miniscule tekens aan weerskanten op de vetkeerringen. Het merkje lijkt nog het meest op een hoofdletter P met daaronder een kleinere hoofdletter A. Jullie waarschuwing is niet onterecht geloof ik, nu ik een lager vlakbij m’n oren laat rollen hoor ik een licht gesis, alsof het lagervet niet schoon is, of doordat de lippen van de vetkeerringen langs de binnenbus schuren. Ik weet niet of dit normaal is, maar het lager loopt op de buitenmantel ook veel zwaarder als op de binnenbus.
INA / E / merkje? / 290
INA / E / merkje? / 287























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Technisch ben ik niet echt onderlegd, maar wat ben je goed bezig en wat ziet het er prachtig uit!!!
Jeroen
Ik ook niet, niet geschoold in elk geval, maar na de eerdere avonturen met m’n watergekoelde 104 is een Super verhoudingsgewijs veel simpeler. En met een onderdelenboek, complete reparatiehandboeken, microfiches en een RTA bij de hand kom ik een heel eind. Bij het motorische gedeelte kan ik ook terugvallen op de talloze afbeeldingen in de Autodata, een l’Expert Automobile, een Vraagbaak en een Kluwer handboek van de GS/A. Het afwerken van de koppen lukt me vast niet professioneel en gelijkmatig, die eer laat ik dus graag aan de vakman met volop ervaring en het juiste gereedschap.
Verderop in de opknapfase besteed ik het laswerk aan koetswerk ook uit aan de vakman. Die weet precies waar het oude materiaal weggesneden moet en het nieuwe er weer in, en alles omtrent het fixeren van de B-stijlen tijdens deze ingreep. Het vervangen van de voorruit zal nog wel gaan denk, hoe de vering en demping eraan toe zijn zie ik later.





Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
spijker5 schreef:Edit: Op een aantal marktplaatsen nog geen concreet resultaat geboekt, via de site van de Franse Ami club wél een nummer, dus dat biedt hoop: SKF / VKM 12200
Die spanrollen zijn makkelijk te krijgen. Je bent toch lid van de Amivereniging? Mail Han Goossens (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) of hij ze opstuurt. Ik zou ze zeker vervangen!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Done! Nog wel een vraag: moet ik alles compleet vervangen, dus ook het binnenwerk, of alleen de lagers eromheen?





Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Alleen de lagers. De rest mooi schoonmaken en terugmonteren. En de nieuwe riemen natuurlijk.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Vanuit magazijn kwam vandaag een pakje, mét nieuwe lagers. Vlotte service, complimenten!
[ Ook de uit te wisselen koppelingskabel, want er zitten breuken in de buitenmantel waardoor de kabel wordt afgeklemd. Ik hoef alleen de stelmoeren erop over te zetten. )
Hallo spijker5. ik ben onder de indruk van de gedegenheid waarmee je je blok restaureert. Ik heb zelf sinds november 2008 een ami super waarmee ik in de zomer regelmatig rijd. Vorige week knapte mijn koppelingskabel. Voor nood zit er nu een kabel van een gs in, maar die is een stuk langer en schakelen gaat niet optimaal. Ik lees dat de koppelingskabel uit te wisselen is. Wat bedoel je daarmee ? cq. weet jij een adres waar ik een liefst nieuwe, maar gebruikte mag ook koppelingskabel voor mijn ami super kan kopen, danwel een adres die mijn koppelingskabel kan repareren ?
ik zou je erg erkentelijk zijn. Gerco





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom hier!
Als je geen originele kabel kan vinden, zijn er ook bedrijven die kabels maken, zoals:
http://www.remkaflex.com/profiel.php
Citroen!
DriverD schreef:Welkom hier!
Als je geen originele kabel kan vinden, zijn er ook bedrijven die kabels maken, zoals:
http://www.remkaflex.com/profiel.php
super bedankt. ik heb nog een lijntje open staan. als dat niets wordt, dan ga ik contact opnemen met dat bedrijf.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen dank, er zijn nog meer van dit soort bedrijven. Degene die ik noemde was de eerste die bij Google boven kwam.
Citroen!