Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
spijker5 schreef:Hier het setje koelplaatwerk, van voor af gezien. Linker bovendeel is blind, rechts niet.
.
Dat is gek, nooit gezien zo. Loopt er geen plaatje onder de cilinders door aan de linker kant?
En zo ja, hoe zit die dan vast?
Nee, aan de onderste kolom met de pijp kun je zien dat het geheel met vier boutjes aan elkaar geschroefd zit, en dat op zijn beurt aan de tunnel voor de vin. Aan blokzijde zit aan weerskanten een omgeslagen hoek die waarschijnlijk achter een van de koelribben valt, maar dat weet ik niet zeker. Bakjes eronder met de vertrouwde “kapstokhaken”.
Michiel heeft een lijstje gemaakt. Wat een supergozer!
- complete pakkingset (ik weet even niet of daar ook de krukaskeerring bij het vliegwiel inzit, dat zou je even moeten checken. We zouden ook nog even moeten kijken of het daar daadwerkelijk lekt, dus dan zal het vliegwiel er nog even afmoeten). Als het goed is zit daar verder alle keerringen en pakkingen in die je nodig gaat hebben, in ieder geval in diegene die de club levert.
- 4x Viton O-ringen voor de retourpijpjes (die zitten dus niet in het pakket)
- v-snaar van de dynamo
- koppelingsset (koppelingsplaat, drukgroep, druklager)
- distributieriemenset met spanrollen
- klepseals (4x in, 4x uit)
- T-mof van de hydrauliekpomp (voor het vastzetten daarvan heb je eigenlijk Ligarex nodig; slangenklemmen gaan lekken. Misschien dat ze dat bij het eendeei hebben?)
- carterplugring
- 5 liter olie 15w40
Verder wil ik nog kijken voor een contactslot, die is wat gammel. En wellicht ook de banden, maar die zijn nog aardig volgens mij..
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Klinkt als een mooi lijstje Maus! Als je de koppelingsplaat vervangt, vergeet de drukgroep niet maar controleer ook de kabel die naar je pedaal gaat!
Wat je ongetwijfeld ook tegenkomt zijn brandstof slangen en hydrologische slangen die je zeker goed moet bekijken en evt vervangen nu dat je er goed bij kan. Hoop slangen van 25+ jaar zijn verdroogt en rijp voor de sloop.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
“Als je de koppelingsplaat vervangt, vergeet de drukgroep niet maar controleer ook de kabel die naar je pedaal gaat!”
Knappe jongen die de drukgroep vergeet maar wel de koppelingsplaat monteert!
Maar inderdaad zou je niet de eerste zijn die het drukgroeplager vergeet te vervangen of zelfs te plaatsen…
Zijn er veel mensen die enkel een nieuwe koppelingsplaat plaatsen? (dus gebruik maken van de oude druk-groep en -lager)?
In een pakkingset zitten die krukaskeerringen zeker niet. En ik heb gehoord dat deze zelden lekken (al heb ik er net één aan de voorkant vervangen die dat duidelijk wel deed).
Als olie zou ik kiezen voor de 20w50, zou ik liever doen dan 15W40.
mocht je nog meer zaken aan je checklist willen toevoegen, zou je dat dan hier willen doen?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208145/
succes
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De T-mof kun je best vast zetten met slangen klemmen, gaat echt niet lekken hoor.
Maar ligarex is natuurlijk orineel en mooier, beter niet.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
pmd schreef:“
Zijn er veel mensen die enkel een nieuwe koppelingsplaat plaatsen? (dus gebruik maken van de oude druk-groep en -lager)?
Ja, die zijn er. En in andere varianten ook, alleen drukgroep enz.
Ik heb de beschikking over een GLASER pakkingset, nr 1060020, waar O-ringen voor de retourpijpen in zitten, en ook voor de oliepomp, distributie en brandstofpomp, kleppen en carterventilatie. Zelfs meerdere typen in- en uitlaatspruitstuk pakkingen en voor de spruitstukvoorverwarming. Niet voor de krukas, dat zijn vrij dikke brede ringen, apart in doosjes te koop. Volgens het onderdelenboek voor en achter gelijk, toch zag ik op een exemplaar onlangs de speciale vermelding “volant” en de aangegeven draairichting.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De standaard O ringen die in de pakkingsets zitten drogen zeer snel weer uit en lekt de motor dus weer vrij snel.
Vandaar altijd Viton orningen monteren.
Krukas keerringen zijn niet gelijk voor de voor en achterzijde. Zitten groeven in, dus draai richting afhankelijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, ik sluit mij daar graag bij aan. Viton is het beste wat je kunt gebruiken, die originele meuk kan je net zo goed meteen wegsmijten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
citro-power schreef:De standaard O ringen die in de pakkingsets zitten drogen zeer snel weer uit en lekt de motor dus weer vrij snel.
Vandaar altijd Viton orningen monteren.
Krukas keerringen zijn niet gelijk voor de voor en achterzijde. Zitten groeven in, dus draai richting afhankelijk.
Qua ringen, inderdaad, geef deze maar aan je vriendin! en koop viton’s voor jezelf!
Krukaskeerringen zijn er in verschillende typen, sommige hebben wel groeven en sommige niet, ik dacht dat ze wel backward compatible zijn, maar andersom niet? Je zou de boeken er op kunnen naslaan of een specialist kunnen vragen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
pmd schreef:
Krukaskeerringen zijn er in verschillende typen, sommige hebben wel groeven en sommige niet, ik dacht dat ze wel backward compatible zijn, maar andersom niet? Je zou de boeken er op kunnen naslaan of een specialist kunnen vragen.
Als er groeven inzitten kun je ze niet omwisselen. Zonder uiteraard wel.
Nog even een aanvulling wat betreft mijn eerdere bericht over de krukaskeerringen:
Tot 6/82: organisatienummer 2032
“
a) de krukas heeft een in het draagvlak van de keerring ingeslepen microturbine ten behoeve van de afdichting.
Dit gedeelte van de krukas nooit schuren, daar dit leidt tot lekkage.
vanaf 6/82: organisatienummer 2032
b) de keerringen voor en achter zijn voorzien van microturbine op de binnenste lip ten behoeve van de afdichting
Tijdens de montage moeten de merktekens beslist gerespecteerd worden:
Rode binnenste lip met aanduiding “distributiezijde” (“Côté distribution”).
Bruine binnenste lip met aanduiding “vliegwielzijde” (“Côté volant”).
NB
-Het is VERBODEN een oude keerring (zonder microturbine) op een nieuwe krukas (zonder microturbine) te monteren.
-De montage van een nieuwe keerring (met microturbine) op een oude krukas (met microturbine) is daarentegen toegestaan.
Bron: GSA Reparatiehandboek 855-1 Mechaniek en elektriciteit
Hoe het zit met de eerdere GS motortypes weet ik niet…
succes ermee!
citro-power schreef:pmd schreef:
Krukaskeerringen zijn er in verschillende typen, sommige hebben wel groeven en sommige niet, ik dacht dat ze wel backward compatible zijn, maar andersom niet? Je zou de boeken er op kunnen naslaan of een specialist kunnen vragen.Als er groeven inzitten kun je ze niet omwisselen. Zonder uiteraard wel.
Je was me net voor, maar je verhaal stookt met het werkplaatshandboek
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Volgens mij heeft GS niet van die keerringen met groeven (microturbine) en is het alleen voor GSA.
De voor en achterkant zijn dus verschillend, al denk ik dat het niks uitmaakt waar je ze monteerd want de groeven komen niet in contact met de krukas.