3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Controlelampje van accu
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 19 april 2010 02:00 PM
  [ # 31 ]

Bij mij was een nieuwe accu een keer stuk. Terug naar de winkel, getest en een andere mee gekregen.

Profiel  

Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 618

Gepost: 19 april 2010 10:47 PM
  [ # 32 ]

Zoals ik al vermoedde….vanavond na een dagje in de zon….direct starten en lopen, alsof ie zo uit de fabriek kwam…
Waardoor kan een te zwakke (of geen) vonk veroorzaakt worden? Vernieuwd zijn inmiddels: bougies+kabels, bobine, kartelring bij massakabel op bak, rotor+kap….

Profiel  

Gepost: 20 april 2010 01:05 AM
  [ # 33 ]
Sjaak81 schreef:

Waardoor kan een te zwakke (of geen) vonk veroorzaakt worden? Vernieuwd zijn inmiddels: bougies+kabels, bobine, kartelring bij massakabel op bak, rotor+kap….

Sjaak, waarom denk je dat er geen of een zwakke vonk is?

Je zei immers: “Soms slaat ie wel aan als ik er alsnog een andere accu met kabels aanhang. En vermoedelijk start ie vanavond ook weer probleemloos na een dagje in de zon te hebben gestaan.”

Dit laatste was ook het geval.
Als je vonk slecht is, is ‘ie gewoon slecht. Dan draait de starter wel maar de auto slaat niet aan.
Wat jij beschrijft is dat de auto bij het starten te weinig stroom heeft/krijgt, want als je er een accu bijzet doet ‘ie het wel.

Toch?

Weet je zeker dat er niets aan blijft staan? Blijft er een relais hangen? Het lijkt me eerder dat je ergens een lekstroompje hebt.

Wat kapot kan zijn, is de spanningsregelaar, Deze zit ingebouwd in de de dynamo en zorgt ervoor dat

- de laadstroom opgewekt door de dynamo ook richting de accu gaat
- de laadstroom hoog genoeg is maar niet te hoog wordt
- de opgeslagen stroom niet weer de accu uitvloeit als de dynamo niet meer draait. (bewaken van het éénrichtingverkeer dus)

Dus…. als deze stuk is, kan de stroom uit de accu zomaar via het chassis wegstromen tijdens stilstand omdat de spanningsregelaar dit proces niet meer tegenhoudt.

Je kunt een spanningsregelaar los vervangen, zonder direct een hele nieuwe dynamo te kopen. Ik zeg niet dát het zo is, maar het kan een oorzaak zijn van het probleem dat je beschreef.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 20 april 2010 01:37 AM
  [ # 34 ]

Dankjewel Leontien voor deze opmerking. De regelaar heb ik inderdaad al eens moeten vervangen, stond ineens
met een platte accu op de A4, jaren geleden. Sindsdien heb ik door schorsing misschien hooguit 10.000 km gereden maar er zitten wel jaren tussen. Ik betaalde destijds voor het regelaartje ongeveer 50 guldens. Ondanks de beperkte kilometers kan de regelaar natuurlijk wederom stuk zijn, hij is toch ook al weer ongeveer 12 jaar oud. Het grappige was dat de meneer van de wegenwacht een Traction Avant bezat en ik mocht zijn reserve regelaar lenen. Die moest ik wel terugbrengen nadat ik zelf een nieuwe had gekocht. Ik ga nu v.w.b. mijn probleem verder zoeken in de richting van de regelaar….

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 20 april 2010 08:48 AM
  [ # 35 ]

Meet eerste eens of je wel een lekstroom hebt. Er zal altijd wel een heel klein beetje zijn voor het klokje maar dit mogen maar een paar miliampere zijn.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 april 2010 09:53 PM
  [ # 36 ]

Woensdagavond een flink stuk gereden, lampje gaat om de haverklap aan en uit, lampje aan….bocht naar rechts…hup zomaar lampje uit….
Maar dan, donderdag ochtend niet aanslaan, power genoeg naar de startmotor maar aanslaan forget it….
Pas vanmiddag weer de moed gekregen om het te gaan proberen. Eerst even al die stekkertjes bij de accu losgehaald en bekeken, ziet er niet echt fris uit. Twee zwarte dikke kabels die samenkomen in 1 stekker, 1 lichtblauwe dunnere kabel met een half verschroeide stekkerhuls, nog een rode die direct naar de pluspool gaat. Na dit alles even goed vastgedrukt te hebben starten….en direct aanslaan. Misschien die kabels maar eens gewoon permanent doorverbinden, dus geen stekkertjes meer…
En het laadstroomlampje brandt nog minimaal (en constant). Misschien ben ik van dat probleem ook wel af na het doorverbinden/solderen.

Profiel  

Gepost: 25 april 2010 11:21 PM
  [ # 37 ]
Sjaak81 schreef:

Eerst even al die stekkertjes bij de accu losgehaald en bekeken, ziet er niet echt fris uit. Twee zwarte dikke kabels die samenkomen in 1 stekker, 1 lichtblauwe dunnere kabel met een half verschroeide stekkerhuls, nog een rode die direct naar de pluspool gaat. Na dit alles even goed vastgedrukt te hebben starten….en direct aanslaan. Misschien die kabels maar eens gewoon permanent doorverbinden, dus geen stekkertjes meer…

Groooote kans inderdaad dat slechte verbindingen de oorzaak van het probleem zijn.

Permanent doorverbinden heeft echter wel als nadeel, dat je dan in te toekomst de accu er heel slecht uit krijgt. Die draden kunnen niet voor niets worden losgekoppeld. Natuurlijk had Citroen dat veel degelijker kunnen (moeten!) aanleggen, maar what’s new…. Rolling Eyes

Gewoon al die stekkers goed schoonmaken, inspuiten met contactspray en indien nodig, verse, betere stekkers eraan solderen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank

Gepost: 22 maart 2011 08:29 PM
  [ # 38 ]

Even een licht belegen topicje afstoffen, Léo, je had best wel gelijk denk ik, alhoewel het niet aan de stekkertjes in de buurt van de accu lag, maar wel aan het stekkertje dat uit de stroomverdeler komt en naar de ontstekingsmodule loopt.
Dit stekkertje, dat op zo’n 15 cm vanaf de stroomverdeler in de buurt van de nokkenaspoelie bungelt was weliswaar brandschoon toen ik het loskoppelde, maar kennelijk raakten de contactjes elkaar niet goed. Ik heb ze wat verbogen zodat ze beter contact maken en het is nu al 2 weken dagelijks starten en direct aanslaan. Ik vermoed dat ik hiermee het startprobleem de kop heb ingedrukt. Het laadstroomlampje brandt nog wel steeds, dan weer fel en dan weer flauw, of opeens helemaal uit in een bocht naar links of rechts, maar goed, daar wordt ik niet zo moedeloos van als van dat startprobleem. Ik ben dus blij en ga breed lachend en zwevend de lente tegemoet.

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook