Ik krijg onmogelijk een eventueel brandplaatje uit dat gat. Het idee met de schroef lukte ook niet. Is het niet mogelijk gewoon een nieuwe ring erin te leggen?
Ik bedenk me trouwens net dat uit dezelfde cilinder een halve bougie kwam, toen ik die eerder verwijderde..
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Het lijkt erop dat jij een van de weinigen bent met een c35 waar nog een Bosch inspuitsysteem op zit (wel gebruikelijk (is eerste montage) in de eerste paar jaar van productie, roto-diesel pomp is pas vanaf 04/75 toegepast)
Weet je zeker dat er nog restanten van een brandplaatje inzitten? Soms kan dat dunne metaal door de inwerking van hitte (deels) wegbranden als het geen goed contact meer maakt met de kop om snel genoeg z’n warmte kwijt te raken.
Misschien is dat ook de reden van de lekkage: het verdwijnen van dit brandplaatje.
De retourleidingen op latere versies zijn voorzien van nylon blokjes waarop de slangen gestoken zijn, het nylon zorgt hierbij eigenlijk voor de afdichting.
Als je metalen “blokjes” hebt met koperen ringetjes kan je de koperen ringetjes ook even uitgloeien met een brander of boven de vlam van een gasfornuis. Hierdoor worden ze weer zacht en kan je ze weer gebruiken als afdichting. Voor veel mensen te veel gedoe gezien de prijs van dit soort ringetjes. Maar als je zonder zit is dit wel een oplossing.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Volgens mij heb ik inderdaad een Bosch inspuitsysteem. De retourleidingen zijn wel voorzien van nylon blokjes, maar hierop zaten wel ringetjes. 2 ringetjes per bout.
Ik zie geen restanten van een brandplaatje. Er zit nog wel aanslag op het metaal van het blok. Het lijkt me dat dit eerst schoongemaakt moet worden, voordat een nieuw plaatje geplaatst wordt. Ik ben alleen bang dat het vuil in de wervelkamer terechtkomt als ik het schoon probeer te maken. In hoeverre kan dit kwaad?
Aan het koperen ringetje is trouwens duidelijk te zien waar deze gefaald heeft.
Morgen heb ik gelukkig weer tijd om bezig de gaan, en dat zal ik zeker benutten tot er gebrek aan licht, gereedschap of materialen is..
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het lijkt wel dieseltechniek voor gevorderden, knap dat je zo`n ding gelijk los durft te sleutelen
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dit is gewoon een goed benadering:
Kapot is het al en op deze manier leer je er het meeste van
Even goed inderdaad wel dapper!
Koperringetjes voor retourleiding gewoon opnieuw gebruiken, niet uitgloeien ofzo.
Het zat diesel-dicht dus zal dat nu ook wel weer gaan!
Om de zittingen voor de verstuiver schoon te maken kan je een paar stevig stukken poetslap met benzine of diesel gebruiken, als die vochtig zijn nemen ze het meeste vuil wel op.
Perslucht om het ergste losse vuil weg te blazen (als je geen compressor heb gaat het ook wel met een fietspomp, wel meer werk). Je zult niet snel vuil in de verbrandingsruimte/wervelkamer blazen, de lucht kan daar ook niet zo snel weg. vergeet niet dat er al heel wat troep door die cilinder is heen gegaan: stukjes brandplaatje, stukjes gloeibougie ... Het zal er niet echt veel erger van worden
Wat wel belangrijk is is om te controleren of de onderste zitting waar de verstuiver op aanligt niet beschadigd of vervormd is.
Wel even nieuw brandplaatje/koperenpakkingring regelen èn monteren
Succes
waar rook is, is…
LHM only!
Dat was inderdaad mijn aanpak
Zolang ik voorzichtig doe, is de kans klein dat ik grote schade maak.
Ik bleef vandaag al hangen op het tekort aan materiaal. Ik heb nog steeds geen brandplaatje, en ik vergiste me jammer genoeg in sluitingstijd.
De onderste zitting van de verstuiver ziet er nog goed uit. Er zat wat koolstof op, maar dit heb ik er heel voorzichtig afgekrabd.
Het blijft alweer lekker lang licht trouwens! En na dit weekend komt daar nog een uurtje licht bij.
Uiteindelijk toch nog een brandplaatje kunnen vinden. Het duurde even voordat ik de dieselspecialist had overtuigd dat er behalve dat koperringetje, nog een apart ringetje in moest, maar het is gelukt.
Na alles weer vast gezet te hebben, ging het starten wel erg moeizaam. Uiteindelijk is het gelukt de bus aan te slepen, en heb ik even een kort rondje gereden.
Nu vindt de bus het blijkbaar wel leuk als ik ermee bezig ben, want het viel me op dat het linkerachterlicht het nu niet meer deed.
Vandaag heb ik daar naar gekeken. De lamp bleek nog goed te zijn. Er stond echter geen spanning over de bedrading. Per toeval kwam ik erachter dat door de rechter en linker lamp te verwisselen, beide lampen het ineens wel deden. Trok ik de rechter eruit, dan faalde de linker ook. De rechterknipperlichten begonnen ook te falen.
Om simpel te beginnen heb ik eerst alle contactpunten wat opgepoetst. Succes! De achterlampen deden het weer. Het linkervoorlicht had er nu geen zin meer in..
Het zal allemaal dus wel in een centraal punt zitten. Maar wat kan ik daaraan doen?
Op mijn dashboard deed al een tijdje het knipperlichtlampje het niet, en later was het grootlichtlampje ook verdwenen. Komt iemand dit bekend voor?
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat de contacten in de achterlichten zo nu en dan niet meer functioneren komt me heel bekend voor. Een paar van mijn dashboardlampjes heb ik ook eens moeten aanmoedigen. Een busje contactspray doet daar soms al wonderen. De zekeringendoos schoonmaken en een setje nieuwe zekeringen zorgde er bij mij ook voor dat dingen opeens weer gingen werken.
Ik heb intussen vrolijk rond gesprayd, maar het mocht niet helpen. Ik vond wel een los lampje in het dashboard. Deze bleek van het oliecontrolelampje te zijn.
Morgen sleep ik de bus weer aan, want de accu is nog steeds leeg. Misschien slaan net een paar relays niet aan door een te lage spanning.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zekeringenkasten van dit type (zoals in vele citroëns gemonteerd) zijn best wel zorgenkindjes.
Bij de 242/C35 komt ook nog al eens voor dat de zekeringenkast nat wordt bij een plensbui, met alle gevolgen van dien.
Een dremeltje met een staalborstel , of een rond hand-staalborsteltje kan hier goede diensten bewijzen.
Een testlampje is ook onontbeerlijk om te bekijken of alle zekeringen wel spanning doorgeven.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Bedankt voor de tip!
Toen ik de bus kocht, hing het afsluitrubber van de motorkap halverwege de motor. Het zal dus regelmatig vochtig zijn geweest daaronder.
Ik heb intussen alweer een nieuw probleem:
Vrijdag wilde ik nog voor een ritje even de verstuiver op moment aandraaien. Ik moest hiervoor een momentsleutel bij een vriend halen, omdat ook dit gereedschap ontbreekt aan mijn voorraad. Ik kon de moer eerst nog handvast draaien, terwijl ik eerder de verstuiver ook al vast had gedraaid. Toch snel de momentsleutel erop gezet, om er later achter te komen dat de hele verstuiverhouder in 2 delen was gebroken, en inmiddels de bout ook flink verbogen was. Of ik dit blok nou ooit heb laten vallen, dat het te strak vast heeft gezeten, of is aangetast door de lekkende diesel is me een raadsel.
Nu rest mijn vraag: Heeft iemand nog een sloopblok liggen met deze onderdelen erop?
ik heb wel zo’n ding los liggen voor je, maar volgens mij zijn die dingen redelijk universeel
althans cx/c25 zit hetzelfde op, dus misschien even naar de sloop in de buurt
zo te zien op de foto heb je de boel op z’n kop gemonteerd , en is waarschijnlijk daardoor gebroken
Dat lijkt zo =P
De platte kant zat boven, net zoals de andere klemmen zaten.
Maar mooi dat die dingen redelijk universeel zijn. Dat scheelt weer.
Wat een leuk draadje is dit.
Ik zag in een eerdere post dat je geen elektrisch schema hebt. In mijn werkplaatshandboek zitten wel elektrische schema’s: handeling BF.dies 510-00 (t/m 9/74) en handeling BF.dies 510-00a (vanaf 10/74). Mocht ik je kunnen helpen door deze handelingen even in te scannen, stuur me dan even een PB met je emailadres.
Ik heb momenteel het elektrisch schema niet nodig, maar later zou het maar zomaar weer van pas kunnen komen. Het is misschien ook handig voor toekomstige belangstellenden om dat deel digitaal te hebben. Als je de moeite wil nemen om het in te scannen, dan ben ik daar sowieso blij mee.
Ik ben gisteren met wat vrienden langs Algra geweest om verstuiverhouder te halen. Bedankt Algra, het zit weer in elkaar en functioneert weer. Na een stuk rijden bleek mijn accu jammer genoeg nog niet goed bijgeladen te zijn. Met de motor op toeren was de accuspanning ongeveer 13 - 13,5 V volgens mij. Ik kreeg dan ook te tip van een vriend om de koolborstels schoon te maken.