Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Goedemorgen.
De laatste paar weken komt er soms tijdens het rijden een zeer hoge piep bij het linker voorwiel vandaan. Naar mijn idee heeft ‘t te maken met de remmen. De auto remt fantastisch, daar ligt het niet aan.
Als het gepiep begint, rijd ik meestal rond de 70 km en de 100 km per uur. Als ik de rem in trap, stopt het meteen. Als ik de rem weer los laat, komt het gepiep langzaam aan weer terug. Hoogst irritant
Zou het kunnen zijn, dat een van de remblokjes los zit? :
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Lopen ze niet gewoon aan?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Lijkt me wel het geval, zeker als het stopt na het intrappen van de rem.
Aanlopen zou je moeten kunnen voelen als je het wiel met de hand draait.
Mijn BX had ook ooit een piep bij snelheden rond de 100 maar alleen bij flauwe bochten naar links.
Even naar rechts sturen en de piep was even weg.
Verklaring was toen de kabel van de snelheidmeter. Die hangt er maar los bij. Kracht door het sturen de andere kant op en de weerstand binnen in de kabel is weer anders. Zou ook met het remmen zo kunnen zijn.
De piep is echter vanzelf weer opgelost dus echt veel voeg ik nu ook weer niet toe.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Ik heb nog niet gekeken/gevoeld of het aanloopt. Als ik ga slingeren komt en gaat het geluid. Het is in de loop van de tijd wel erger geworden…...
citrus Schreef:Mijn BX had ook ooit een piep bij snelheden rond de 100 maar alleen bij flauwe bochten naar links.Even naar rechts sturen en de piep was even weg. Verklaring was toen de kabel van de snelheidmeter.
De teller zwabbert trouwens ook. Kan dat ermee te maken hebben?
Zal de auto vandaag of morgen even op de krik zetten en voelen of hij aanloopt.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb deze piep ook, en die komt toch echt bij de remmen vandaan. Bij mij komt het ook bij bepaalde snelheden, en bij het bochtenverhaal vat Citrus schrijft.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik heb zo’n piep ook in mijn Xsara, vooral boven de 180km per uur, in mijn geval lijkt het voornamelijk van de rechtervoorstoel te komen.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Whahaha, als ik 180 met de BX kon halen, denk ik dat er nog wel meer piepjes te horen zou krijgen
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo,
Nu ik net van mijn werk naar huis reed, kwam hetzelfde geluid dit maal van de rechter kant. Heel apart weer. Toch waarschijnlijk de remmen.
Weet iemand hier raad mee?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
RonK. schreef:Ik heb zo’n piep ook in mijn Xsara, vooral boven de 180km per uur, in mijn geval lijkt het voornamelijk van de rechtervoorstoel te komen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
CBXtype1 schreef:Hallo,
Nu ik net van mijn werk naar huis reed, kwam hetzelfde geluid dit maal van de rechter kant. Heel apart weer. Toch waarschijnlijk de remmen.
Weet iemand hier raad mee?
Voorwielen eraf, klauwen uit elkaar, hele boeltje met een remklauwborstel goed schoonmaken, zo nodig nieuwe blokken erin, boeltje met her en der een dotje koperslib terug monteren (en dan dus natuurlijk niet op de frictievlakken - klinkt dom maar je zult ze de kost maar geven…) en je bent weer klaar voor een reeks piepvrije kilometers. Zo nodig de behandeling achteraan herhalen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij mijn exbix waren het randjes roest op de randen van de schijven. Heel dun randje was al genoeg om irritant te gaan piepen.
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook een goeie; dat wil wel eens heel vies tegen zaken als spreidveertjes aan gaan lopen. Hoewel ik vermoed dat het toch aanlopende blokjes/klauwen zijn aangezien het ook bocht-afhankelijk is.
Maar dus om aan mijn vorige post toe te voegen: roest van de schijfranden krabben.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Bedankt voor het advies Derk.
Nog even een vraagje. Hoe kan ik de roest van de schijven afkrabben, zonder deze te beschadigen? En wat voor gereedschap kan ik daarvoor gebruiken? Een remklauwborstel?
Sorry, ben beginnend klusser.
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En wat betreft het afkrabben van de randen: ik steek de zooi meestal even los met een grote platte schroevendraaier. Dat komt er niet zo precies op aan, het gaat er maar even om dat die korst nergens meer tegenaan strijkt. Gewoon de losse vlokken roest even eraf is over het algemeen voldoende. Als de klauw eraf ligt krijg je het meeste ook al wel weg met die borstel.
De koperslib zet je op alle glijvlakken voor de remblokjes etc. om er voor te zorgen dat die niet stroef in de klauw komen te lopen waardoor ze tegen de schijf zouden kunnen blijven hangen. Het contactvlak schijf/remblok moet uiteraard schoon blijven.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb je al naar de remmen kunnen kijken? En is het dan dus opgelost?