Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Weer een nieuw verhaal aan de historie van onze Xant…
Afgelopen week viel het me min of meer bewust op, dat de wagen ietwat laag bleek te staan aan de achterkant.
Vandaag bleef tijdens het rijden plotseling (over een van de duizenden grote hobbels) de achterkant omhoog staan.
Dit is een rare gewaardwording met zo’n normaal uitstekend verende xant.
Het geheel kwam weer ‘los’ door de handle naast de versn.pook enige malen heen en weer te halen.
Hiermee was best thuis te komen alhoewel het nog een keer gebeurde. Ook leek de wagenhoogte verder te laag achter omdat de wagen enkele malen flink bonkte op hobbels, waar ie dus normaal overheen zweeft.
Achterste hoogteregeling probleem dus:
vraag = de bol achter is al jaren niets meer aan gedaan. Is dit verdachte nummer 1?
Of is de hoogteregelaar zelf inwendig kapot….Ik ga eerst, wanneer ik tijd heb, die bol vervangen in elk geval.
Iemand nog een ideetje om me op weg te helpen?
De hoogteregelaar van mijn vorige week uit de vaart genomen xant break, is waarschijnlijk zwaarder uitgevoerd…ik kan het nu niet checken omdat de auto de wagen op bokken staat met een half gedemonteerde motor die ik natuurlijk als reserve nooit meer nodig ga hebben
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk eens of de verbinding tussen de stabi-stang en de hoogteregelaar zelf nog wel vast zit. Die schieten los! zo klinkt dit ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank je. Ik zal hier even op gaan zoeken in het forum. Als ik me goed herinner is dit niet zo lastig om te herstellen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dat gaat vrij makkelijk inderdaad. Het is een plastic verbindingsstukje wat over 2 kogeltjes klikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Zorg ervoor dat je genoeg veilige werkruimte onder de auto hebt!!! Beter is een put of brug,
zijn deze niet voorhanden zet dan aub een assteun of iets dergelijks onder het subframe zodat de auto niet op je landt als er even iets geks gebeurt met het morrelen aan de hoogteregelaar.
Je zult (helaas) niet de eerste zijn die in zijn onschuld het leven laat onder het indrukwekkende gewicht van een hydraulisch geveerde citroën bij het werk aan de hydrauliek.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Oh ja, twee trekbandjes om dit plastic stangetje houden hem ook beter op zijn plek.
Meestal laat de achterste “hangende” verbinding los. Eerste trekbandje om de hefboom van de hoogteregelaar (onder de inwendige veer doorsteken om doorslijten te voorkomen) het tweede trekbandje dan om de plastic hefboom en door het eerste heen steken. Dan blijft ie wat beter zitten.
Als ze nog leverbaar zijn bij de dealer kost een nieuw stangetje slechts een paar euro. Helaas slijten ook de kogeltjes (roest) en was het positieve resultaat bij mijn auto al na 10.000km weg en heb ik assistentie bij de firma tie-wrap gezocht.
waar rook is, is…
LHM only!
Ik heb laatst bij de Xantia-2 Exclusive van Marcules gezien, dat er een soort van borgclipjes om deze plastic verbindingsstang zitten. Ik heb dit nooit eerder gezien, vraag me af of dit origineel is, het ziet er heel professioneel uit.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Bij mijn xantia zit er alleen een borgklipje op de bevestiging aan de stabilisatorstang. Niet op de meest gevoelige verbinding onder de hoogteregeling.
Op de microfiches van 12/2001 staan de klemmetjes er niet op, wel het kunststof stangetje uiteraard: onderdeelnummer 5291 03.
Misschien zijn de klemmetjes later voorgesteld, in een technische mededeling, als oplossing voor dit genante probleem: een auto die rondrijdt als een puppy die ontwormd moet worden
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Diesel Rinus schreef:Zorg ervoor dat je genoeg veilige werkruimte onder de auto hebt!!! Beter is een put of brug,
zijn deze niet voorhanden zet dan aub een assteun of iets dergelijks onder het subframe zodat de auto niet op je landt als er even iets geks gebeurt met het morrelen aan de hoogteregelaar.Je zult (helaas) niet de eerste zijn die in zijn onschuld het leven laat onder het indrukwekkende gewicht van een hydraulisch geveerde citroën bij het werk aan de hydrauliek.
Veiligheid voorop, dat kan nooit vaak genoeg herhaald worden.
Gelukkig beschik ik over kleine en grote oprijbruggen dus ik zal er niet beschadigd van worden…Hopelijk ga ik dat probleempje ff fixen snel, maar eerlijk gezegd heb ik van dit fenomeen nog nooit eerder last gehad na gecombineerd 11 jaar xantia en wel iets meer dan 10000km..
Als ik er aan denk zal ik wat foto’s nemen voor het volgende ‘slachtoffer’..
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zo, dat piefje zit weer op z’n palletje. Stelt echt niks voor. Vastgezet met tie wraps, had ik eigenlijk eerder moeten doen. (aanrader voor alle xantia rijders)
Ik weet inmiddels exact welke pot hole verantwoordelijk was voor het losschieten. Een hele gemene, eigenlijk 2 achter elkaar.
Moet wel met anti roest spul aan de gang op het subframe. 2 winters pekel is toch niet goed voor zo’n ding.
Bedankt voor het meedenken .
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik heb op mijn Xant iets meer dan 200.000 bij geknoeid en pas de laatste 30.000 km is dit me twee keer overkomen. De eerste keer nieuw stangetje, toen dat weer losliet maar tie/wraps gepakt =betere oplossing
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
roest op subframe en b.v. stabilisator stang e.d. achter zijn toch wel een bekend fenomeen?
Ik krijg ieder jaar bij de APK te horen: “Goh jij houdt wel erg van ML-tectyl hè?”
waar rook is, is…
LHM only!