CEE-IKS schreef:Ik heb laatst ook geprobeerd mijn CX te jumpstarten nadat die compleet leeggetrokken was door een brandend sigaretteaansteker lampje. Pas bij startkabelset Nr 3 wilde het werken.
Blijkbaar moet je wel redelijk dikke kabels hebben om het zaakje aan te slingeren met kabels….
toch zou ik hier dan een beetje reactie van de startmotor verwachten en ik kreeg helemaal niks, nog geen klikje..

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
CEE-IKS schreef:Blijkbaar moet je wel redelijk dikke kabels hebben om het zaakje aan te slingeren met kabels….
Deze kabels vonkte ook niet toen het circuit gesloten werd. Ik moet ze even nameten maar ik denk dat er een draadbreuk in zit.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als de startmotor helemaal geen sjoege geeft, en je lampen blijven branden, kan er dan niet iets loos zijn met je contactslot of de voeding daar naar toe? Misschien nog iets om in het achterhoofd te houden?
succes in elk geval met het vinden van de oplossing.
Contactslot, welja! Ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden. Vervangen zal daar ws de enige optie zijn mocht dat idd de oorzaak zijn.(?)
Eigenlijk gebeurd er precies wat je kan verwachten, na lange stilstand beginnen verschillende onderdelen te protesteren
Over contactslot gesproken, ik kreeg een tip dat je dat kan controleren door de ‘dunne plus draad direct op de plus pool te leggen (auto in zijn vrij graag)Als de start motor dan werkt, is het idd je contactslot’
Nu denk ik dat ik een idee heb welke draad bedoelt wordt Gele draad met een slim geplaatst stekkertje) maar kan iemand dat bevestigen of met een foto verduidelijken? BVD
Groet
yke

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Hoi Yke,
Dit lijkt me niet helemaal de juiste volgorde. Het kan natuurlijk ook zijn dat de draad van je contactslot naar je startmotor een breuk heeft.
Als je dan weet dat je startmotor werkt, dan weet je nog steeds niet of het je contactslot is of de draad.
Dus bij het begin beginnen en zaken uit gaan sluiten. Ik zou bij de startmotor beginnen, je kunt hier meten of je een plus krijgt als je het contactslot omdraait. Als je die krijgt, dan weet je in ieder geval dat het in de startmotor zal zitten, krijg je daar geen plus, dan moet je richting contactslot gaan meten.
Als je direct een plus op je startmotor zet, weet je alleen dat je startmotor werkt, maar dat zegt niets over de staat van het contactslot en de draad vanaf het contactslot.
Kortom meten is weten
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
OK, bedankt!

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Maar mannen, ik herhaal het nog maar een keer, ik had PRECIES hetzelfde euvel met DEZELFDE accu. Deze accu is op, en daarom krijgt hij de startmotor niet rond, en daarom heb ik een nieuwe accu gekocht. Laten we Yke nu niet vertellen dat zijn dynamo/startmotor/startrelais etc stuk is als we WETEN dat de accu niet meer goed genoeg is om de startmotor rond te krijgen.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ooh ja, je dynamo is ook stuk
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
nouww.. ik heb mijn eigen accu opgeladen en vanavond erin gelepeld…sleutel omdraaien en een grote niks… maar als ik het eerder genoemde startdraadje op de accu zet dan gaat de startmotor dus wel rond! helaas dus toch het contactslot, en die dynamo zal als ik eenmaal aan de gang ben wel blijken.
De motor sloeg alleen niet aan. vertoonde er ook geen neiging toe; hij krijgt toch wel benzine als je die truc van de startdraad gebruikt? het was al laat en donker, dus ik probeer morgen nog wel even.
groeten
Yke

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Je bent al een stukje verder, maar nog steeds kan het zijn dat er niets met je contactslot loos is. Het kan ook draadbreuk zijn! Zeker omdat de auto niet aanslaat… Ik zou eerst eens een schema pakken en gaan meten! Misschien heb je wel ergens een grote weerstand zitten ofzo!
Nou veel succes met madame!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
yke schreef:nouww.. ik heb mijn eigen accu opgeladen en vanavond erin gelepeld…sleutel omdraaien en een grote niks… maar als ik het eerder genoemde startdraadje op de accu zet dan gaat de startmotor dus wel rond! helaas dus toch het contactslot, en die dynamo zal als ik eenmaal aan de gang ben wel blijken.
De motor sloeg alleen niet aan. vertoonde er ook geen neiging toe; hij krijgt toch wel benzine als je die truc van de startdraad gebruikt? het was al laat en donker, dus ik probeer morgen nog wel even.
groeten
Yke
Had je de sleutels wel op contact staan toen je de draad tegen de accu hield ? anders doet ie zeker niet meer dan alleen de startmotor laten ronddraaien.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sleutel moet niet op contact maar op Starten staan bij IE om bijv. de koude-start-injector te activeren. Zonder die extra peut slaat ‘ie niet fijn aan.
Wat je ook nog kunt proberen: extra relais tussen contactslot en startmotor, zie mijn topic waarin o.a. Waterman dit keurig heeft uitgelegd.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Ja ik had het contact aanstaan, maar kom een handje tekort om de sleutel ook in ‘start’positie te krijgen. Vanmorgen nog een keer geprobeerd bij licht. Startmoter draait vrolijk rond en motor lijkt af en toe even aan te willen slaan maar dan toch net niet.
Het relais verhaal van Rogier lijkt een goeie, ga ik zeker proberen, maar eerst even meten (hé Cee-iks? ) Ik zou wel weg willen waar de auto nu staat, dus ze moet wel even aan de gang, dan rijdt ze vermoedelijk vrolijk naar de stalling alwaar er tijd zat is om de boel rustig na te lopen.

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Met wat geluk krijg je ‘m zonder ‘startpositie’ aan Yke, door de gasklep op de motor te bedienen. Extra lucht = extra benzine, is me ook wel eens gelukt als ik geen extra handen ter beschikking had
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005