Hallo,
Zou het mogelijk zijn om zelf de stappenmotor zonder veel mechanische kennis te vervangen? Hij is al reeds een keer schoongemaakt, maar de problemen keren weer terug, dus het is tijd voor een nieuwe.
Weet iemand hoe en wat? Ik weet namelijk ook niet waar dit onderdeel zit bij de motor.
mvg Raymond
Stappenmotor zit op je gasklep huis geschoeft, op je inlaat dus,
Het is een zwart apparaatje met een zwarte stekker erop 4 of 5 polig dacht ik ,
hij zit meestal met2 torx 20 schroefjes vast.
Hoop dat je eruit komt,
let op als je toch bezig bent maak dan je gasklep huis ook even schoon met een ontvetter en een doekje
is wel zo lekker ( als je het kan tenminste en wilt)
Na het monteren van de nieuwe stappenmotor het contact aanzetten en 10 sec wachten, dan het contact uitzetten en een paar sec wachten en dan gewoon normaal starten( dan leert de stappen motor zich
zelf goed in)
suc6 en hoop dat je hier mee weg komt
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive
ik kan geen foto van de stappenmotor in een xsara vinden, maar je ziet ‘m vrij snel zitten zonder dat je de motor hoeft te verbouwen.
bij de xantia ziet-ie er bijna net zo uit, alleen zit-ie daar onder een slang verborgen: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=12849
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
hier is een beschrijving van een stappenmotorreiniging in een 1.4i. wel in het frans, maar dat maakt voor de plaatjes niet uit:
http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=125308
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Dank jullie voor de reacties,
Dit ziet er inderdaad niet zo moeilijk uit. De garage had hem vorig jaar al een keer schoongemaakt en toen kwam het probleem in 2 weken weer terug, dus ik ga hem nu vervangen. Hij moet er alleen toch nog een keer uit om de juiste nummer te vinden, dus dan kan die net zo goed ook even schoongemaakt worden met wat WD40
Ik had vanmorgen de nieuwe stappenmotor geplaatst,
Het was niet helemaal de juiste aangezien de aansluiting bovenop zitten ipv onderop bij de oude. En de kabel is eigenlijk net te kort
Na het contact aanzetten /uitzetten / starten liep de motor stationair op 3000 toeren.
Op alleen dat de connector ondersteboven zit, lijkt het erop dat die goed zou zijn.
Heeft iemand nog andere tips om de stappenmotor in te laten stellen?
Ik heb nu de juiste stappenmotor ontvangen en geplaatst.
Nu blijkt het alleen het probleem niet verholpen te hebben…
Hier het volgende wat er gebeurd,
Ik rij weg met een koude motor en binnen 5 minuten zit ik op een 80KM weg.
Ik rijd dan ook 80 Km/uur in zijn vijf. Opeens voel je dat de auto vanuit zich zelf 1 a 2 seconden gas geeft.
Ik heb ook weleens dat wanneer ik zelfs helemaal geen gas geef en hem laat uitrollen in zijn versnelling dat die opeens zelf gas geeft.
Daarbij als ik de auto uitzet na een lange rit, hem 10 minuten laat afkoelen en vervolgens weer start, loopt deze enorm moeilijk en stinkt het enorm naar benzine, het lijkt misschien wel of de motor verzuipt / op 3 cilinders loopt. Dit hersteld zich wel na even gas geven.
Ik had de auto een volledig grote beurt gegeven bij een citroen dealer, maar dit heeft het probleem toen dus niet verholpen. Ze zeiden toen voor 300 euro de stappenmotor vervangen, maar ook dit is het blijkbaar niet.
Heeft iemand enig idee wat de beste volgende stap is om te ondernemen.
Daarbij snap ik ook niks van de airco, soms doet die het altijd zonder dat ik hem heb aangezet dan moet ik hem speciaal aanzetten. Een andere keer loopt de motor helemaal niet lekker meer wanneer deze aanstaat, alsof de motor dan enorm wordt afgeremd. Maar een andere keer loopt die gewoon goed.
Ik hoop dat iemand een beetje kan helpen.
Hey
Koop een bus remmenreiniger,
Start de motor,
Laat de motor stationair lopen( als dat mogelijk is)
pak je bus remmenreiniger
Spuit deel voor deel je inlaat spruitstuk in met remmenreiniger.
Kijk of het motor toerental hier op reageert, zo ja dan weet je dat je een lekage heb.
Want ik denk dat je misschien een lek in de inlaat heb zitten ergens tussen je gasklep en
de cilinderkop.
Ook wat andere opties, Schoonmaken gasklephuis, map sensor vervangen( kost niet veel) of ook eerst met remmenreiniger schoon maken.
Hoor het graag
Gr Jeff
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive