1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Niet starten met warme motor
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 23 maart 2011 12:07 PM

Na alle problemen/uitdagingen met mijn BX Cannes (benzine) te hebben opgelost,
blijft er nog 1 puntje over waar ik niet uitkom..

Als ik een tijdje heb gereden en de auto parkeer, wil hij daarna niet meer starten.
Hij draait wel vrolijk rond, maar aanslaan doet ie dan niet.
Als ik dan vervolgens de motorkap openzet en 5 minuten wacht, lijkt hij genoeg te zijn afgekoeld om weer te starten.

De een zegt dat ik de carburateur moet vervangen, de ander weer de bobine,
en weer een ander heeft het over stekkertjes schoonmaken..

Stekkertjes schoonmaken met contactspray heb ik ondertussen gedaan, evenals gecontroleerd
of de tank geen vacuüm zuigt. Maar dit alles heeft tot nu toe geen resultaat.

Wat denken jullie?

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 23 maart 2011 08:46 PM
  [ # 1 ]

Ik ga er even van uit dat de bx een carburateur heeft en geen injectie.
De carburateur stroomt mogelijk over door de warmte van de motor.
De beste manier om dan te starten is het gaspedaal plankgas houden en dan flink blijven doorstarten.
Zo krijgt de motor maximaal lucht toegevoerd, waardoor de verzadiging van benzine langzaam afneemt.
Op een gegeven moment hoor je dat de motor wil gaan aanslaan en wanneer deze in toeren gaat klimmen natuurlijk wel het gas loslaten!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 maart 2011 08:48 PM
  [ # 2 ]

Het is een Cannes en dús een injectiemotor. Carburateur kan het dus al niet zijn Wink

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 23 maart 2011 11:05 PM
  [ # 3 ]

dan heeft ie een temperatuursensor voor de ECU, en zou dat ‘m wel eens kunnen zijn….

2CV 1985

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 maart 2011 06:12 PM
  [ # 4 ]

Ik blijf van jullie leren! Smile
waar zit de temperatuursensor?
Kan ik hem makkelijk vervangen/repareren of kan ik hem testen?

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 25 maart 2011 11:36 AM
  [ # 5 ]

Al zijn er mensen die het niet met me eens zijn; ik geloof niet zo in kapotte sensoren Smile Ik geloof wel in roest op de contacten. Rechts naast de thermostaat zitten een aantal aansluitingen, maak die eens schoon? (Tenminste, dit geldt voor mijn AX, die grotendeels hetzelfde blok heeft).

2CV 1985

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 25 maart 2011 02:49 PM
  [ # 6 ]

Zojuist de contactjes nagekeken, zien er brandschoon uit..
Toch maar voor de zekerheid wat schoongemaakt.
Ik zal straks op weg naar huis eens kijken of het verschil maakt!

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2011 03:07 PM
  [ # 7 ]

temperatuursensoren zijn corrigerende waardes voor de ECU, een compleet niets doen zou het ips niet mogen veroorzaken.
Dan zou ik eerder aan BPD sensor o.d. denken.

Effe om zeker te zijn of je het benzine of ontsteking(of beide is): Remmenreiniger inspuiten(niet TE veel) terwijl je aan het starten bent(op de moment dus dat ie niet wil aanslaan).

Als je ontsteking uitligt doet ie dan niks, als het enkel je brandstof is dan slaat ie aan.

(Enneuh, niet overdrijven hé, dat spul fikt nogal goed)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 26 maart 2011 07:47 PM
  [ # 8 ]

Vandaag liet m’n bx-je me weer staan..
maar vanwege het gebrek aan een bougiesleutel,
kon ik geen remmenreiniger in de cilinder spuiten.

Ik kwam erachter dat de motor wel aanslaat als ik vol gas geef!
En dan rijdt ie ook weer alsof er niks gebeurd is.

Het lijkt mij dus dat de ontsteking en brandstoftoevoer gewoon goed zijn,
maar misschien is er iets met de verhoudingen mis?

Profiel  
 
Gepost: 26 maart 2011 07:53 PM
  [ # 9 ]

Euh, die remmenreinig gewoon in het monopointhuis spuiten hoor, niet direct in de cilinders;)

Zo te zien is er idd een iets verkeerde verhouding.

Start ie onmiddelijk de moment dat je plankgasduwt, horten en stoten of niet?

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 maart 2011 01:29 PM
  [ # 10 ]

Oei! dat was niet zo slim dus..
ik heb mijn technische “kennis” opgedaan in de brommerwereld,
maar soms kom ik er achter dat een auto absoluut GEEN grote brommer is! Smile

Als ik plankgas geef, draait hij nog een paar keer rond en slaat dan gewoon aan.
Vervolgens laat ik het gas los, en loopt hij gewoon netjes stationair.

Het is een fijn idee dat ik altijd wel thuis kom met dit euvel,
maar elke keer met volgas starten lijkt me toch niet de oplossing..

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 maart 2011 07:09 PM
  [ # 11 ]

Overigens stottert de auto hierna nog wel eventjes met rijden (2 kilometer ofzo)

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 28 maart 2011 11:03 AM
  [ # 12 ]

Heb je de map-sensor al nagekeken?
Misschien dat het slangetje naar de sensor lek is of dat de sensor zelf een verkeerde waarde doorgeeft.
Meestal start de auto dan koud wel goed maar warm niet meer.

Profiel  
 
Thompuch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010

- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Gepost: 28 maart 2011 02:23 PM
  [ # 13 ]

De MAP-sensor?
Waar kan ik die vinden?
Sorry als ik domme vragen stel, maar ik ben helemaal nieuw in de BX-wereld.

Ik stuur in de bijlage 2 foto’s mee.
- Waar ik het pijltje heb getekend, wat is het, en hoort daar geen slangetje op?
- Waar is deze stekker voor (in de cirkel)?

Afbeelding Bijlagen
IMG00336.jpgIMG00338.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 28 maart 2011 02:52 PM
  [ # 14 ]

1e plaatje durf ik niet te zeggen, maar de stekker op het 2e plaatje is een diagnosestekker voor de BDP sensor. Het klopt dat deze los hangt.

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2011 07:00 PM
  [ # 15 ]

Het klopt idd dat er niets is op aangesloten.

Die 1ste foto lijkt mij een onderdruk klep ofzo.

Waar de MAP zit kan ik niet zeggen, ben geen 1.4’s gewoon, misschien heeft ie em ook niet maar gewoon een TPS(gaspedaalpotentiometer)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook