1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Slecht starten en roken TRD ‘85
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 08 maart 2011 09:47 PM

M’n broer heeft sinds kort een 19 TRD uit ‘85. Een Duitse invoer met 55.000 op de teller. Super fijne auto als ie eenmaal loopt. Het probleem is dat ie slecht start warm of koud of je nou 1 of 2 keer gloeit. Op het moment dat je iets gas erbij geeft springt ie snel aan, pruttelt even, rookt flink en loopt daarna goed.
We hebben de gloeipluggen vervangen, de dieselpomp staat precies op tijd, dieselfilter vervangen… Wat zou er nog kunnen zijn? Zou er een verstuiver kunnen lekker o.i.d.?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 maart 2011 12:04 AM
  [ # 1 ]

Ik begrijp dat ze op te weinig cilinders aanslaat? Dan zou ik inderdaad eens aandacht aan de verstuivers gaan schenken. Vooral als je er zeker van bent dat de gloeierij in orde is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 10 maart 2011 06:32 PM
  [ # 2 ]

Klinkt mij dat er lucht in het systeem komt ergens.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 11 maart 2011 09:45 AM
  [ # 3 ]

We verdachten in eerste instantie ook de gloeipluggen dus die zijn vernieuwd. Als je geen gas geeft slaat ie eigenlijk niet aan, als je heel ietsje geeft loopt ie meteen eerst niet goed maar na een tel of 15 á 20 loopt ie als een zonnetje.

Lucht lijkt mij wat onwaarschijnlijk omdat ie zo rookt, bij m’n Saxo diesel heb ik valse lucht gehad en die sloeg af maar rookte niet. Maar het is een punt dus gaan we het onderzoeken.

Bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2011 09:48 AM
  [ # 4 ]

Heb je de timing van de dieselpomp met de meetklok gecontroleerd? Zit er bij deze auto nog een elektrische brandstof-voorverwarming in de aanvoerleiding naar het brandstoffilter? Die verwarmings-units gaan vaak stuk. Lucht kan je controleren door tussen het brandstoffilterhuis en de brandstof-inspuitpomp een doorzichtige slang te monteren. Verstuivers gaar na 55.000 km lijkt mij vreemd. Weet je 100% zeker dat de kilometerstand correct is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 11 maart 2011 09:58 AM
  [ # 5 ]

De timing van de dieselpomp hebben we niet gecontroleerd, we hebben de distributieriem vervangen en toen alles met de tijd-pennen afgesteld. Is de pomp op nog meer manieren op tijd te zetten?

De kmstand klopt, de auto heeft veel stil gestaan. Is van een Duitse militair geweest.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2011 10:00 AM
  [ # 6 ]

In principe kan je er wel van uit gaan dat de boel op tijd staat. Ik denk dat er een paar dingen aan de hand kunnen zijn:

Toch lucht, te controleren zoals beschreven
Vervuilde injectoren
Verstop brandstoffilter
Verouderde brandstof
Water in de tank

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 11 maart 2011 10:11 AM
  [ # 7 ]

Oké gaan we mee aan de slag. Brandstof filter hebben we vernieuwd, brandstof zou kunnen. Vervuilde injectoren, goed mogelijk. Is het afdoende om reiniger in de tank te gooien of moeten ze gedemonteerd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 maart 2011 10:14 AM
  [ # 8 ]

Als de tank vervuilde of verouderde brandstof bevat zou ik het spul demonteren en spoelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 11 maart 2011 06:36 PM
  [ # 9 ]

Er zijn ook reinigings middelen die je door de brandstof kan doen.. Zelf geen ervaring mee.

Profiel  
 
Gepost: 11 maart 2011 07:56 PM
  [ # 10 ]

Additieven zijn leuk maar doet weinig bij echt zware vervuiling.

Sluit ZEKER lucht niet uit, maak het je makkelijk en plaats als retourslang een stukje doorzichtige brandstofslang, zie je de luchtbellen zo verschijnen.
Probeer ook eens voor én tijdens het starten manueel te pompen op het filterhuis.

Werkt de wascapsule wel voor de startvervroeging?

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 11 maart 2011 07:57 PM
  [ # 11 ]

De injectoren eruit draaien en ze met een injectortester testen lijkt me ook niet overbodig, weet je gelijk hoe het nevelbeeld is en op welke druk ze opengaan.
Haast geen geld voor veel info!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 25 maart 2011 02:23 PM
  [ # 12 ]

We hebben er zo’n reinigsmiddel ingegooid, het lijkt nu na een tank wat minder slecht te worden bij warme motor maar dat kan misschien ook aan de buitentemp liggen.
Lucht hebben we uitgesloten met een stukje slang. Verstuivers testen kunnen we proberen, eerst maar eens kijken waar of wie dat kan.

Werkt de wascapsule wel voor de startvervroeging?

Euh… hoe kunnen we dat testen?

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2011 02:50 PM
  [ # 13 ]

De wascapsule heeft een kabel die aan de koudstartvervroeger van je pomp trekt.
Heb geen idee hoe het bij de CAV zit (die hoogstwaarschijnlijk op uw TRD zit) maar bij een Bosch pomp zit ie achteraan op de pomp(kant van het blok).

Deze kabel spant op als de motor koud is en trekt aan de koudstartvervroeger.
Je kan voelen als je motor koud is of dat hendeltje effectief helemaal aangetrokken is, dan ben je zeker dat die toch al werkt.

De wascapsule zit in het thermostaathuis geschroefd op je cilinderkop(kant HD pomp)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2011 02:56 PM
  [ # 14 ]

Zonet een foto gevonden van de CAV pomp op een BX, zo te zien zit de vervoegerkabel/hendel onder de gaskabel/hendel.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 25 maart 2011 03:00 PM
  [ # 15 ]

Ik weet wat je bedoelt, ik wist niet dat ie zo heette Very Happy

Hij trekt wel wat maar misschien niet voldoende, misschien kunnen we ‘m ietsje strakker zetten zonder dat ie een heleboel toeren maakt koud.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook