Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Ik rijd momenteel met winterbanden van Michelin op een 1.6 VTI met 10000 km,mijn verbruik is 6.7L/100km op de lange afstand,gecombineerd 7.5L/100 km.
Als ik echt op het benzine verbruik ga letten,kan het benzine verbruik nog wel iets omlaag.
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
Nog één toevoeging, alhoewel dit in de categorie muggenziften valt
Eigenlijk is ook de bandenmáát nog van -weliswaar zeer- lichte invloed.
Om een voorbeeld te geven; het brandstofverbruik van de VTi 90 (ok, ok, wie koopt die nog in dit e-HDi tijdperk) is volgens de officiële specs respectievelijk 1:17,2 (CO2 134) of 1:16,9 (CO2 136) voor 16 of 17 inch, wat tevens een verschil maakt in een B- of C-label…
Weer een update en er verandert niet veel:
Type: 1.4 benzine
Band: zomer
Wegtype: 90% snelweg - 10% stad
Rijgedrag: zoveel mogelijk CC, wel pittig optrekken en geen aandacht voor de schakelindicator
Km-stand: 5200km
Gemiddeld verbruik tot nu toe: 1 op 14,7
Km-stand DS3 eHDI op 31 okt 2011: 24500
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Even een kleine update over het actuele verbruik van m’n auto:
Type: 1.6 VTi benzine
Band: zomer (Michelin Energy Saver)
Wegtype: 20% snelweg - 15% stad - 65% regionaal
Rijgedrag: Vmax + 15, wel goed uitrollen, zo min mogelijk remmen en rotondes met zo min mogelijk vertraging nemen (zuinig rijden kan best leuk zijn )
Km-stand: 5500km
Gemiddeld verbruik over de laatste 500km: 1 op 15.6 (boordcomputer)
Waar mijn gemiddeld verbruik dus eerst echt op de 1:14 lag ga ik nu al heel netjes naar de 1:16 toe. Het warmere weer draagt hier zeer zeker in bij, meer dan wat ik had gedacht. Met de 1:16.9 die als gemiddelde wordt opgegeven zou ik hier met meer snelweg nog best eens bij in de buurt moeten kunnen komen. Al met al valt dat me nog heel niet tegen eerlijk gezegd. Maar goed, dan moet je niet een gejaagd persoon zijn
wat mij ook leuk lijkt om te weten wat voor actieradius men heeft op 1 volle tank, geeft mij een veel beter beeld.
Mijn actieradius met een volle tank is tussen de 900 en de 950km. Dit met een 1,6hdi. Maar het begrip “volle tank” is zeer rekbaar daar het vullen van de tank afhangt van het geduld van de tanker. Hiermee wil ik zeggen dat de tank helemaal vullen een monniken werk is omdat de pomp al af slaagt als de tank nog maar 3/4 gevuld is. Dat laatste 1/4 vullen moet druppel gewijs gebeuren.
Wiite, dan haal jij dus ook 1 op 20 en dat is niet verkeerd.
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hallo,
met de 1.4 op 17 inch pantoffeltjes 1 op 13,3…..het meeste korte stukjes…..maar wat maakt het uit…ds3 is een hebbeding….je rijd het voor de kick…..
Witte1 schreef:Maar het begrip “volle tank” is zeer rekbaar daar het vullen van de tank afhangt van het geduld van de tanker. Hiermee wil ik zeggen dat de tank helemaal vullen een monniken werk is omdat de pomp al af slaagt als de tank nog maar 3/4 gevuld is. Dat laatste 1/4 vullen moet druppel gewijs gebeuren.
Echt waar? Dat herken ik niet hoor. Bij mij (1.6 THP benzine) is ‘ie als de pomp afslaat ook daadwerkelijk helemaal vol en kan ik er zelfs maar moeilijk druppels bijkrijgen. Mijn vorige auto reageerde precies als jij beschrijft, ik was dus juist blij verrast dat de DS3 dat niet heeft.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 06-05-2008
- C1 tendance EGS 5 DRS
- DS 4 e-hdi 115 egs
ik haal gemiddeld 1:16,2 volgens de boordcomputer
type: 1.4 benzine
weg: vooral 80 km wegen en stad
km stand: 10.000
rijstijl: nieuwe rijden
Band: zomer
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 03-09-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
CestLaVie schreef:Witte1 schreef:Maar het begrip “volle tank” is zeer rekbaar daar het vullen van de tank afhangt van het geduld van de tanker. Hiermee wil ik zeggen dat de tank helemaal vullen een monniken werk is omdat de pomp al af slaagt als de tank nog maar 3/4 gevuld is. Dat laatste 1/4 vullen moet druppel gewijs gebeuren.
Echt waar? Dat herken ik niet hoor. Bij mij (1.6 THP benzine) is ‘ie als de pomp afslaat ook daadwerkelijk helemaal vol en kan ik er zelfs maar moeilijk druppels bijkrijgen. Mijn vorige auto reageerde precies als jij beschrijft, ik was dus juist blij verrast dat de DS3 dat niet heeft.
Pas heb ik er een liter of twee bij kunnen krijgen door het pistool er iets verder uit te houden en een kwartslag te draaien ofzo. Maar anders geeft hij inderdaad bij de eerste keer afslaan al aan vol te zijn.
In de handleiding staat overigens hem nooit meer dan drie keer af te laten slaan. Ik heb geen idee of het kwaad kan, maar ik houd me er dus ook maar gewoon aan.
Wat betreft actieradius: Het lijkt me het makkelijkst als je dat zelf berekent, er zijn teveel factoren die je er in mee moet nemen. Normaal gesproken zou ik dus 15km x 55 liter kunnen rijden, dus 825km. Maar dan hou je geen rekening met de situatie op de weg, resterende afstand tot de dichtsbijzijnde pomp. Ik denk dat een reële afstand voor mij dus 700km is.
Met winterbanden en 1.6 e-hdi:
1op17 op de autobahn met een gemiddelde snelheid van 137km per uur.
1op22,8 in de bergen
Beiden berekend VIA tanken.
CestLaVie schreef:Witte1 schreef:Maar het begrip “volle tank” is zeer rekbaar daar het vullen van de tank afhangt van het geduld van de tanker. Hiermee wil ik zeggen dat de tank helemaal vullen een monniken werk is omdat de pomp al af slaagt als de tank nog maar 3/4 gevuld is. Dat laatste 1/4 vullen moet druppel gewijs gebeuren.
Echt waar? Dat herken ik niet hoor. Bij mij (1.6 THP benzine) is ‘ie als de pomp afslaat ook daadwerkelijk helemaal vol en kan ik er zelfs maar moeilijk druppels bijkrijgen. Mijn vorige auto reageerde precies als jij beschrijft, ik was dus juist blij verrast dat de DS3 dat niet heeft.
Ik heb dit zelf ook…
Als het pistool afslaat krijg ik er vaak nog een liter of 5 á 6 bij voordat hij echt vol is.
Heb er trouwens al een keer 52,5 liter in gekregen en volgens het dashboard was de tank toen nog niet leeg.
Gemiddeld verbruik bij mij (1.6 THP) ligt nu op 1 op 15,3
Laatste tank zelfs 1 op 15,6
Is dan vooral snelweg km’s maar wel met files en snelheden tussen de 120 en 150
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 24-03-2011
- DS 3 Sport Chic 1.6 THP
Fabian Wierth schreef:CestLaVie schreef:Witte1 schreef:Maar het begrip “volle tank” is zeer rekbaar daar het vullen van de tank afhangt van het geduld van de tanker. Hiermee wil ik zeggen dat de tank helemaal vullen een monniken werk is omdat de pomp al af slaagt als de tank nog maar 3/4 gevuld is. Dat laatste 1/4 vullen moet druppel gewijs gebeuren.
Echt waar? Dat herken ik niet hoor. Bij mij (1.6 THP benzine) is ‘ie als de pomp afslaat ook daadwerkelijk helemaal vol en kan ik er zelfs maar moeilijk druppels bijkrijgen. Mijn vorige auto reageerde precies als jij beschrijft, ik was dus juist blij verrast dat de DS3 dat niet heeft.
Ik heb dit zelf ook…
Als het pistool afslaat krijg ik er vaak nog een liter of 5 á 6 bij voordat hij echt vol is.
Heb er trouwens al een keer 52,5 liter in gekregen en volgens het dashboard was de tank toen nog niet leeg.Gemiddeld verbruik bij mij (1.6 THP) ligt nu op 1 op 15,3
Laatste tank zelfs 1 op 15,6Is dan vooral snelweg km’s maar wel met files en snelheden tussen de 120 en 150
Dat lijkt me wel heel veel, wat jij beschrijft, zou maar niet meer bij die pomp gaan tanken als die 52.5 ltr aangaf.
Mijn DS3 THP zit ik kwa verbruikt ook rond de 14.3 ltr op 100 km bij deze tank.
Beter als dit gaat het denk ik niet worden, want ik hou me nu aan de schakel indicator en probeer rustig op te trekken bij het stoplicht, maar voor mij is dit denk ik het maximaal haalbaar.
Met mijn normale rijstyle zit ik op ongeveer 11 ltr op 100 km.
Denk dat als DS3 THP rijder, dat ik hier niet echt op moet letten, het plezier moet er namelijk wel blijven en met dat zuinige gedoe, ach dan denk ik koop een Prius in plaats van een sportief ogende DS3..
Dat zijn vreemde getallen, Patrick. Ik denk dat je 1 op 14,3 en 1 op 11 (oftewel 7,0 op 100km respectievelijk 9,1 op 100km) bedoelt.
Waarschijnlijk rijd je meer in de stad dan ik met mijn 1.6 THP. Met een verhouding van 80% snelweg en 20% stad haal ik 1 op 16,3 (oftewel 6,1 op 100km). Ik rij niet expres zuinig en mag graag even de power voelen bij het optrekken, maar rijd tegelijkertijd amper boven de snelheidslimiet. Toegegeven, dat valt niet mee, want juist bij 130 km/u krijgt de THP er zin in. Wat overigens minder wordt boven de 180 km/u. Ik heb 200 km/u gereden en dat vond ik niet echt relaxed, 170 km/u was daarentegen goed te doen.