Mijn 2.7 carb uit ‘72 gebruikt water en ik zag sluds aan de pijlstok. Ik denk lekke koppakking.
Ik heb een paar keer met een roodlampje gereden (motor kookte nog net niet en geen water verloren toen) omdat de fans niet aansloegen, is inmiddels al een tijdje gerepareerd maar ik denk toch dat de koppakking lek is gegaan.
Welke pakkingen en waar te kopen adviseren jullie? Moet je altijd de koppen vlakken, moet je beide tegelijk maar vervangen?
is vast een lastig klusje, al weer zeven jaar geleden dat ik het hele blok gedaan heb.
dank vor jullie tips
Eerst een goede diagnose: Zet het koelsysteem onder druk (niet meer dan 0.5 bar: Als je een hogere druk gebruikt kun je lekkage krijgen langs de waterpomppakking!) en kijk of je druk verliest. Daarna proberen te achterhalen waar je druk verliest. Als dat in de motor is is dat moeilijk te achterhalen.
Hoeveel water verlies je eigenlijk “normaal”. Kijk ook eens naar het gaatje van de waterpomp?
Als je toch de koppen demonteerd: De doorslagplek van de koppakking moet je kunnen zien,
Koppen hoeven niet gevlakt te worden, maar je moet ze wel schoonmaken. Als je de koppen moet vlakken moet je ook het inlaatspruitstuk opnieuw pas maken ( dat zit anders “te hoog”.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is die waterpomp-afdichting niet vreselijk lek in combinatie met een gare oliekeering in het achterdeksel? Dan kan er namelijk koelvloeistof in het carter komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
veiliger: test of er CO2 in je KVS zit. zo ja: danis je koppakking lek. anders een keerring of pakking…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wat is je KVS en hoe test je dat?
water en olie keerringen zijn niet zo oud, 7 jaar. zullen die al gaar zijn?
ik ga de druk test doen met 0.5 bar
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
KVS is koelvloeistof.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
7 jaar stilstand is genoeg…
KVS test je met chemische testen. Dat kan een gemiddeld garage bedrijf voor je uitvoeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
auto heeft altijd gereden zonder problemen 40.000km in laatste 7 jaar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op gas. Ik gok een lekke koppakking hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ventilayoren waren defect, lampje paar keer gaan branden heeft er denk ik mee te maken, ik weet niet wat of gas er mee te maken heeft
hoe werkt dat bij een V blok, betekend dat beide koppen eraf?
en wat voor pakkingen monteren, nog steeds die met koperen ringen?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, je kan ook één koppakking vervangen. Geen probleem. Pakkingen kan je bij Cyril Sars kopen. Of bij Fa. Wandel (nieuwerkerk).
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nu is de vraag, welke kant is lek, of hoe kom je daarachter?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat is moeilijk. soms kan je het aan een bougie zien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In ieder geval even per cilinder compressie meten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste