Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit is een hydractiefklep (achter) na een paar duizend km spoelolie. Wat je ziet is vuil, geen roest.
Begin maar eens met spoelolie. Daarna onluchten door de rechter achterrem, tot je een liter te pakken hebt.
Dan alles eruit, filter en tank schoonmaken en nieuwe olie erin. En dan weer rechtsachter aftappen tot het er echt helder uitziet.
Mocht je de hydractiefbollen willen testen/bijvullen/vervangen dan ook de juiste procedure gebruiken voor demontage:
1 Auto met draaiende motor in de laagste stand
2 Deur open en dicht tot je de hydractiekleppen hoort schakelen. Meestal “springt” de auto dan even op.
3 Daarna motor af en druk ontlasten
Doe je dat niet dan krijg je die bollen niet van druk. De elektroklep is namelijk een pilot klep, die de hydractiefklep pas opent als er systeemdruk is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Deur open en dicht tot je de hydractiekleppen hoort schakelen
De deur waar je instapt bijvoorbeeld? Raar.
En als de olie aan het leeg lopen is,met draaiende motor,die pomp draait ook,gaat deze niet vastlopen zonder olie?
Tot zo.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zitten enkele liters in. Die olie circuleert dus net als altijd. Dus loopt er niets vast.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ja mijn lamjes zijn direkt uit nadat ik hem start.
Ben blij.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Graag iets preciezer.
Op de balk tussen de twee displays gaan een boel lampjes aan als je de sleutel op contact zet. Al die lampjes moeten uit zijn zodra de motor even draait.
Rond de klokken zitten er ook een paar: Voor de ABS, voor de Airbags en voor het Hydractief systeem.
Deze lampjes moeten kort oplichten ten teken dat het systeem gecheckt wordt.
Zodra die systeemcheck goed afloopt gaan ze uit.
Als een fout wordt geconstateerd blijft het Hydractieflampje uit als je start. De ABS en de Airbags gaan knipperen bij een fout. Eigenlijk is het jammer dat het Hydractiefsysteem niet hetzelfde doet: knipperen bij een storing, maar ja, Citroen.
Dus als jij zegt “alles uit” dan is nog niet duidelijk of je Hydractief storingsvrij is. Eerst even aan en dan uit is OK.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja dat is zo,de lampjes zijn aan met de sleutel op stand 1 en als ik start gaan ze direkt uit.
Als er lucht inzat gingen ze uit na 5 min en na 30 km weer aan.
Abs,een uitroepteken,de remmen en de hydroliek.Alles is goed.
Het gele lampje van de motor gaat aan eer ik start en direkt weer aan na het starten,ik rij daar al altijd zo mee rond.
Dat is omdat de electroclep in de lucas epicpomp te laat dicht gaat,de auto draait altijd 3 sec langer als ik hem uitzet.
Dat kost te veel om te herstellen.En zo gaat het ook.
En een revisiepomp kost 2000 euro.
nog juist de olie halfsyntetisch 15w40 ververst en de batt bijgevuld,water ook.
Alles lijkt in orde.
En nog een peukje gerookt binnen met een blik bier terwijl hij van zijn nieuwe olie genoot.
Weeral garagekosten gespaard,zalig…terwijl ik er psygologisch bijwas…haha.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
malle pietje schreef:Daarna ontlucht je de remmen van rechtsachter naar links voor (RA, LA, RV, LV) net zolang tot de bruine smurrie weg is en er of lekker frisse groene LHM of hydroincage uit komt.
Waarom in die volgorde?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgorde is van de langste leiding naar de kortste.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zo ver was ik ook al, maar waarom dat van belang is voor het doorspoelen is mij (nog) niet duidelijk.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10362
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat het nog uit de tijd stamt van de niet-gescheiden remsystemen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.