22 van de 23
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 Volgende > 
   
De zoektocht naar de RV-05-BN - de ex van Laurens
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 28 januari 2011 12:11 AM
  [ # 316 ]
waterman schreef:

Het is goedkoop rijden. No more.

uit mijn post kan je opmaken dat dat ook mijn enige motivatie is.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 januari 2011 12:46 AM
  [ # 317 ]

Ik denk dat een boel van de LPG problemen te wijten zijn aan de compromissen die zijn verwerkt in de gassystemen. LPG is, zeker voor turbomotoren, eigenlijk een betere brandstof, al zou je voor normaal gebruik eigenlijk vanaf ontwerp van de motor hier rekening mee moeten houden. Het turbomotor voordeel zal je eigenlijk alleen terug gaan zien als je turbodrukken gaat verhogen. Los daarvan blijft het inderdaad lekker goedkoop.

Voor wat betreft de injectiesystemen die in de cx ie’s zijn aangebracht. Ooit was het heel wat. Om eens wat onwenselijke beperkingen te noemen:

Een 25 ie dheeft dubbele points of failure heeft voor luchtmeting. MAP sensor en LMM hebben namelijk dezelfde functie. Bij de Thomson AEI/Bosch L-Jetronic opstelling deze informatie dubbel ingewonnen, een keer voor de bosch en een keer voor de AEI. De AEI meet luchttemperatuur niet eens, wat voor kloppen best leuke informatie is. Als de LMM vol open staat heeft de injectiecomputer geen enkele dynamische informatie over de brandstofbehoefte, puur en alleen de tabel is beschikbaar, en dan schommelt alles ook nog eens met het systeemvoltage, want de Bosch compenseert daar niet voor. Als je je lichten aan zet krijg je dus een ander mengsel. De gaskleppositieschakelaar is een drie standen schakelaar, stationair, niet stationair en vol gas zijn de mogelijkheden.

Ik vind dat alles toch wel een beperking als we het met een modern systeem vergelijken, met een gaskleppositiepotmeter met 256 standen, brandstofbehoefte informatie van MAP sensor, Inlaattemp, en toerental en een dynamische terugkoppelling door de lambdasonde, en compensatie voor fluctuaties in het systeemvoltage, vind ik dat een mooier geheel. Even los van verhoogde turbodruk merk ik zelf dat ondanks dat mijn installatie naar mijn eisen nog niet perfekt is, hij al zo dramatisch veel fijner rijdt dan een standaard gti turbo 2, dat ik nooit terug zou willen.

Als Freek z’n doel perfect lopen is, is het trouwens best een idee om zoveel mogelijk gti turbo 2 injectoren bij elkaar te zoeken, deze allen ultrasoon te reinigen en ze dan allemaal op opbrengst te testen en de vier die het dichtste bij elkaar zitten kwa flow te monteren. Fabriekstolerantie kwa flow matching licht meestal in de orde van 10%, terwijl je op die manier in de orde van 1-2% zou moeten komen. Daar gaat hij pas echt veel mooier van lopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 januari 2011 08:38 PM
  [ # 318 ]

Mooie onderbouwing.

En goeie tip van die injectoren.
Is het misschien ook mogelijk om alleen de injectoren te vervangen door een moderner type dat strakkere toleranties heeft?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 januari 2011 09:39 PM
  [ # 319 ]

Je kan bij een goed tuningsbedrijf zogenaamde ‘flow matched’ injectoren kopen. Flow matched betekent eigenlijk gewoon dat de fabrikant ze test en alle injectore die het dichtst bij elkaar liggen bundelt in setjes van vier, zes of noem maar op voor hoeveel cylinders.

Niet dat een nieuwe flow-matched injector op een of de andere manier noemenswaardig beter is dan een oude schone flow matched injector (want dat ben je dan aan het doen), voor wat betreft mooi lopen. Als je dan een instelbare brandstofdrukregelaar bij nieuwe laag-ohm injectoren kan je met een 4-gas tester de brandstofdruk een beetje varieren om de opbrengst van je oude injectoren heel aardig te benaderen. Je moet alleen eigenlijk wel injectoren nemen met het zelfde werkingsprincipe als de originele bosch dingen, anders moet je toch aan een programeerbaar systeem want openings en sluitingstijden e.d. willen anders nog wel eens varieren.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 837
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 29 januari 2011 12:29 AM
  [ # 320 ]

Natuurlijk is de techniek van brandstofinjectie enorm verbeterd, vooral door de terugkoppeling van het resultaat van de verbranding naar de inspuiting. Je verhaal trek ik ook niet in twijfel. Maar voor een auto met een techniek van 25-30 jaar oud gebruik ik een ander referentiekader. Ik bewonder de stand van de techniek van dat moment en geniet van de enorme soeplesse en het regelmatig lopen met dit in het achterhoofd. Het aan een klassieker stellen van eisen die horen bij de huidige stand van de techniek is mij volkomen vreemd (maar dat is natuurlijk mijn opvatting). Sterker: van een in mijn ogen perfect lopende carburateurmotor geniet ik 100 keer meer dan van een nieuwe auto waarbij je simpelweg verwacht dat hij perfect loopt.

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 27 maart 2011 07:44 PM
  [ # 321 ]

Aangezien het alweer een tijdje geleden is dat er een update was van de dit topic gaan we daar nu maar weer eens mee beginnen. Er is ondertussen zeer uitgebreid onderhoud geweest, waar het eerste plan bestond uit het vervangen van de koppeling/drukgroep en een aantal lagers. Uiteindelijk is dit allemaal op wat meer uitgekomen… Om het enigszins overzichtelijk te houden volgt een, wellicht wat saai, doch heldere opsomming:

- koppelingsset (die meer vermogen aan moet kunnen)
- nokkenaskeerring
- nokkenaslager
- krukaskeerring
- krukaslagerset
- drijfstanglagerset
- axiaallagerset
- toplager
- bovenste draagarmen l/r voor
- wiellagers l/r voor
- thermocontact
- wat laswerk aan de uitlaat (het niet RVS deel)
- oliën & filters (motor, v-bak, LHM)
- KVS
- nog wat dingen aan het veersysteem

Technisch is de dame dus weer in behoorlijk goede staat. Wat er nog aan zit te komen zijn de zomerbanden waarvan er twee aan vervanging toe zijn. Voordat dat gebeurt hebben de velgen eigenlijk ook weer een opknapbeurt nodig. Maar ik denk dat ik daarmee nog eventjes ga wachten.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2011 07:46 PM
  [ # 322 ]

Mooie lijst onderhoud Wink

Merk je er iets van? Rijdt de auto er beter door?

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 27 maart 2011 07:59 PM
  [ # 323 ]

De auto rijdt weer een stuk beter. Ik hoor geen lawaai meer van de wiellagers voor, die toch wel erg hoorbaar waren. Daarnaast kan ik weer volgas geven en trek ik daarbij niet vol door de koppeling heen en is de oliedruk ook weer wat gestegen. Verder is ook het luchtinlaattraject voor de turbo aanzienlijk verkort. Waar het eerst omhoog liep, een 180 graden bocht maakte en weer helemaal naar beneden ging, loopt het nu direct naar die positie. Ik zal daar binnenkort wel een foto van maken. Het gevolg daarvan is dat de motor wat directer en feller reageert op gas en naar mijn idee ook sneller druk opbouwt, al zal dat ook te maken hebben de de grote werkzaamheden. Het enige nadeel van dit alles is dan weer duidelijk wordt dat er nu met de verhoogde turbodruk en alles er bovenin de toeren een beetje een gebrek aan benzine begint te ontstaan. De mooiste manier om dat op te lossen is natuurlijk een VEMS of iets soortgelijks, maar aangezien dat voorlopig niet financieel haalbaar is zal er waarschijnlijk een keer een tussenoplossing komen in de vorm van een powerboostvalve (PBV). Daarnaast blijven andere ‘verbetering’, want dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, ook zeer interessant, zoals een groter intercooler en bijbehorend leidingwerk. Maar dat is voorlopig dus nog toekomstmuziek, maar wel iets leuks dus om weer naar uit te kijken.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2011 08:09 PM
  [ # 324 ]
Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 28 maart 2011 04:07 PM
  [ # 325 ]

Vanaf hier drie foto’s die het verhaal iets zouden moeten verduidelijken.

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 28 maart 2011 04:56 PM
  [ # 326 ]

das een leuke oplossing, en dat zal moeten schelen, een vrij direct inlaat traject.

heeft GSM te maken gehad met die koppelingsset ?
is dat zwaar trappen voor ontkoppelen ?

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 28 maart 2011 04:59 PM
  [ # 327 ]

GSM heeft inderdaad de koppelingsset verzorgd. Het (ont)koppelen gaat lichter dan met de oude koppeling, al kan dat er ook mee te maken hebben dat die op was…

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 28 maart 2011 05:56 PM
  [ # 328 ]

Hopelijk gaat zal het deze koppeling beter vergaan dan de SM-koppeling van Yuri….

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Laurensvzb
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 19-01-2009

- C5 X Hypnos
Gepost: 28 maart 2011 06:46 PM
  [ # 329 ]

Ik heb het verhaal van Yuri gelezen inderdaad, heel vervelend allemaal en hoop dat dat allemaal snel weer goed komt. Maar ik heb er vertrouwen in dat de boel bij mij een stuk langer zal mee gaan Smile .

Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27941
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2011 09:54 PM
  [ # 330 ]

Is het dezelfde koppeling als EJ heeft?

Vergeet dan niet dat hij er waarschijnlijk al meer km’s op heeft zitten dan Yuri in de SM heeft gehaald.
Er is dus hoop voor Laurens Smile

Profiel  
 
 
22 van de 23
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook