







Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Naar aanleiding van het accuverhaal in Dit draadje. Leek het me handig om een draadje te openen waar we vragen over allerlei nieuwe technieken in autoland en eventuele problemen die dat oplevert.
Het kan volgens mij niet anders dan dat al die berijders hier tegen dingen aanlopen, waar vroeger geen sprake van was.
Denk aan: nieuwe brandstoffen (E10) Bijmenging van biobrandstof bij gewone Euro 95, of het ontbreken van 98 octaan brandstoffen. Algengroei in brandstofsystemen van diesels (zeker als ze wat vaker stilstaan) etc etc….
Maar ook aan nieuwe accutechnieken, smeermiddelen, watergedragen lakken etcetc..
Nog leuker is het natuurlijk als er oplossingen geboden worden of ervaringen gedeeld kunnen worden om ervoor te zorgen dat we van dit soort ontwikkelingen zo min mogelijk last, of zo veel mogelijk plezier hebben!
Om alvast een voorzetje te geven en terug te komen op het accuverhaal, lees Dit verhaal over nieuwe soorten accu’s maar eens!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Eeuwige dankbaarheid is je zojuist ten deel gevallen
Ik ga dit draadje met belangstelling volgen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Voor wat betreft de nieuwe accu’s: zijn er geen spanningsregelaars op de markt die passen bij deze calcium-calcium accu’s?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kon je die regelaars niet stellen? Of alleen de mechanische? Heb nl. ook zo’n BOSCH Silver S4 unit, volgens mij ook Calcium-based?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mechanische regelaar kun je stellen, electronische niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Je kunt natuurljk wel een electronisch exemplaar maken dat op een ander voltage regelt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let wel, die nieuwe accu’s moeten dus NIET permanent met een hoger voltage worden geladen hé... De regeling is als het ware “dynamisch”
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hmm,
dat maakt het natuurlijk een stuk spanneder, is de laadspanning dan afhangkelijk van het ladingsnivaeu van de accu ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En afhankelijk van belasting, als ik het artikel goed begreep. Zie nu wel dat 200 euro voor een nwe accu in een jonge BMW niet alleen garagemarge is, die krengen kosten nogal wat geloof ik. En je moet ze aanmelden op de computer, dus even zelf doen wordt niet gewaardeerd Eens kijken of dat ding nóg een winter haalt, dat zou dan nummer 7 worden geloof ik.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik was vandaag ook gewoon even 140 euro kwijt voor een nieuwe accu in mijn bmw.. en dat was nog inkoop+btw bij de brezan…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mark weet jij veel van electronica? Kan jij zo’n regelaar als je voorsteld bouwen?
Kan dan wel echt leuk zijn om idd de werkelijke regelparameters en waarden te achterhalen.
Kan een mooie algemene upgrade zijn waar elke klassieker wat aan kan hebben…en hopenlijk verdienen
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Even over de Brandstoffen, Ultimate van de BP is iig nog een echte 98, maar word daar ook biobrandstof bij gevoegd vraag ik mij af???
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm, da’s een goeie vraag. Dat is wel wat er een deel van de tijd in mijn tank beland. Of Taxaco 98. Te lui om naar Duitsland te rijden.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Sebastiaandk schreef:Even over de Brandstoffen, Ultimate van de BP is iig nog een echte 98, maar word daar ook biobrandstof bij gevoegd vraag ik mij af???
Ik weet het ook niet, dus maar even een mail verstuurd aan de firma BP. Het moest een beetje kort, want er was maar ruimte voor 512 karakters
zie hieronder:
BP heeft nog 98 Octaan in het assortiment. Zoals u wellicht weet is het vrij normaal dat er tegenwoordig diverse autobrandstoffen (denk aan diesel) geproduceerd worden waarvan een gedeelte bestaat uit biobrandstoffen. bedoel niet E10 brandstof, maar op producten die als regulier verkocht worden, maar toch bestaan uit een gedeelte biobrandstof. Kunt u mij vertellen of dit ook het geval is bij uw 98 octaan benzine? Het loodverhaal is bekend. dus het betreft puur de bijmenging van biobrandstof.
Ik ben benieuwd wat hun reactie op mijn vraag gaat zijn….
Ik houd jullie op de hoogte!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Rogier 1975 schreef:En afhankelijk van belasting, als ik het artikel goed begreep. Zie nu wel dat 200 euro voor een nwe accu in een jonge BMW niet alleen garagemarge is, die krengen kosten nogal wat geloof ik. En je moet ze aanmelden op de computer, dus even zelf doen wordt niet gewaardeerd
Eens kijken of dat ding nóg een winter haalt, dat zou dan nummer 7 worden geloof ik.
Gelukkig is dat op dit moment alleen nog maar het geval bij diverse luxe mobielen….
ik geloof een Audi A8 etc…. Daar zit een zogenaamde BEM code op de accu die ingevoerd moet worden. Doe je dat niet, dan gaat het energiemanagement rare dingen doen.
Je zult begrijpen dat die BEM code alleen verstrekt wordt bij aankoop van een orginele Audi accu.
Ik hoop altijd maar dat er genoeg handige jongens op de wereld zijn, die dit soort zaken gaan kraken
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over acculaders: ik had een keer een lader voor een zeiljacht die 3 verschillende fasen kende (afhankelijk van het % geladen zijn). Ik denk dat je voor een calciumaccu ook zoiets nodig hebt. Een simpele lader van halfords voldoet dan echt niet meer. Een goede kost wat meer, maar dan heb je ook iets.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.