Hallo,
Ik nieuw op dit forum en rijd nu in mijn eerste citroen:)
Betreft een Xsara phase 1 1.8i 16v, 1998 met een AG dgi lpg systeem en 178000 op de teller.
Auto is sinds kort in mijn bezit (particulier) en heb een vraag;
Op LPG rijdt de auto super; veel vermogen (kan zelfs de banden spinnen met een beetje gas),rijdt zuinig; verbruik 1:11.8 woon werk, geen schokken of trillingen en power in alle toeren.
Op benzine wil hij echter afslaan als ik rem en koppel.
Dit gebeurt met een koude motor maar ook als de motor op temp is.
Geen motor management melding, torental zakt onder de 500 en motor wil afslaan (lampje MM is werkend)
Stationair draait de motor op benzine net zo mooi als op gas.
Zodra de auto echter op gas is overgeschakeld, (‘s ochtens duurt dat langer ivm kou en condens?, in de middag schakelt de auto zeer vlot over op gas), is er geen probleem met neigen tot afslaan, ook niet bij hard remmen en koppelen.
Het lijkt er op dat er iets in het benzine systeem zit en niet in het lpg systeem…
Als dit juist is, dan is er geen probleem met; de sensoren, gasklep, dynamo, stappen motor, toerental sensor oid; deze zijn ook met rijden op lpg in gebruik…
Ik heb inmiddels al een injector reiniger aan het benzine systeem toegevoegd, tot heden nog niet het gewenste resultaat…
ik zat te denken aan; of benzine filter…druk sensor of een van de benzine injectoren..?
condens probleem…vermoed van niet..ook met warme motor wil hij immers afslaan op benzine.
Zie ik iets over het hoofd of heb ik een verkeerde aanname voordat ik hem laat uitlezen?
mvg,
Seth
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vermoed de stappenmotor. Dit is een bekende kwaal. De stappenmotor regelt het stationair toerental.
Een andere, maar minder voor de hand liggende mogelijkheid zou kunnen zijn dat de bobinegalerij niet meer goed is. Ik denk echter het eerste.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Stappenmotor zou ik ook eerst verdenken.
Brandstofpomp zou ook kunnen.
Zelf heb ik wel eens allerlei rare motorloop ellende gehad, wat uiteindelijk veroorzaakt werd door water in de benzinetank. Als ‘ie lang heeft stilgestaan met een lege benzinetank - condens - (?)
Geen garage die dat had kunnen vinden na de hele boel zo’n beetje uit elkaar te hebben gehad, verkochten ze ‘m aan mij
Thnx voor de respons.
Stappen motor;
Indien de stappen motor niet gebruikt wordt tijdens het rijden op lpg, zou dat kunnen, echter rijdt hij op lpg super en slaat niet af, motor blijft keurig op 950 toeren draaien, en regelt naar mijn idee de stappen motor dus ook het stationair toerental bij lpg.
Het gas klephuis even schoonmaken, en dus ook de stappen motor kan natuurlijk nooit kwaad.
Als de keuze schakelaar op enkel benzine staat, gebeurt precies het zelfde; af willen slaan.
Toerental zakt erg snel naar 500 met afslaan tot gevolg.
in mijn ogen is het benzine systeem, met de keuze schakelaar op enkel benzine, dan niet aan het wachten op een signaal van het lpg systeem.
Ik ga er dan dus vanuit dat de lpg computer en het gehele lpg systeem omzeild wordt.
Water in de benzine tank…nog niet aan gedacht;
Tank is nu vol…met benzine:)
Als ik het filter verwijder, slangetje in een emmer, contact aan zet, pomp gaat benzine systeem onder druk zetten…emmertje a 10 liter aftappen en zo alle water aftappen?
Benzine pomp…ik hoor hem tikken als het contact aan staat, zolang ik blijf rijden is er niets aan de hand, koppelen, maar vooral remmen en koppelen geeft het probleem.
Langzaam op een verkeers licht af rijden en zo laat mogelijk pas ontkoppelen helpt iets, maar hij wil maar al te graag afslaan. Starten na afslaan is direct en zonder probleem…
Eenmaal stationair is er ook geen vuiltje aan de lucht…hij blijft lopen…tot de volgende rem en koppelactie…
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb je airco? Wordt het probleem minder als je deze aanzet? Inschakelen airco heeft invloed op de regeling van het stationair toerental.
Mijn 1.8i 16V op gas had de nare gewoonte af te slaan als ik de koppeling intrapte boven de 1500 toeren. Bij het afremmen op de motor voelde ik bij 1500 toeren een schokje, als ik dan ontkoppelde was er niets aan de hand. Deed ik het anders, dan begon hij te ‘zagen’ wat uiteindelijk tot afslaan leidde. Dit gebeurde overigens dan weer alleen tijdens rijden op lpg..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Neen,
mijn xsara heeft (helaas) geen airco.
Het maakt naar mijn idee ook geen verschil als ik veel stroom trek; alle verlichting aan, blower op max, achterruit verwarming aan en zelfs groot licht, of alles juist bewust uit, hij wil maar al te graag afslaan.
Het gekke is dat hij juist op LPG zo goed loopt…even hardop denken;
zou het signaal van de stappen motor naar de Xsara computer een probleem kunnen zijn, terwijl het signaal naar de AG dgi computer wel in orde is?