Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als je achterwielen blokkeren sta je direct achterstevoren. De combinatie van veel druk op je vooras en slechte achterbandjes is geen goede. Dan liever slechte voorbanden: dat voel je aankomen en kan je corrigeren. En je “remkrachtverdeler” weet écht niet wat voor kwaliteit bandjes je achter hebt liggen. Ik heb Vredestijns op mijn DS gehad en snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat je het verschil tussen deze banden en Michelins niet kan voelen…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ree schreef:Ik heb Vredestijns op mijn DS gehad en snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat je het verschil tussen deze banden en Michelins niet kan voelen…
Ah, daar is m’n stokpaardje
Ree schreef:Als je achterwielen blokkeren sta je direct achterstevoren. De combinatie van veel druk op je vooras en slechte achterbandjes is geen goede. Dan liever slechte voorbanden: dat voel je aankomen en kan je corrigeren. En je “remkrachtverdeler” weet écht niet wat voor kwaliteit bandjes je achter hebt liggen. Ik heb Vredestijns op mijn DS gehad en snap niet dat er mensen zijn die zeggen dat je het verschil tussen deze banden en Michelins niet kan voelen…
Nee hoor, dat valt erg mee en zeker als je wat ruimte hebt. Vroeger deden we dat bewust met de handrem op de achterwielen, gewoon de achterwielen blokkeren en blijven sturen. En scherp naar een kant sturen, de handrem aantrekken en de andere kant op sturen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Han S schreef:Nee hoor, dat valt erg mee en zeker als je wat ruimte hebt.
We hebben het over noodsituaties, Han, niet over spielerei.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Weet ik, maar als je remmen voor goed zijn en je remt zo hard dat de achterwielen blokkeren sta je niet meteen andersom en zeker niet met een DS. Trekt hij aan de voorkant erg scheef dan ligt dat weer niet aan je achterkant.
camemBert schreef:Zelfs de mods kunnen zich wel eens laten gaan, blijkbaar…
No hard feelings, ik had je wel vorige week verwacht in Westbeemster.
Over remweg gesproken, de voorbanden nemen 80-90% van de remkracht voor hun rekening heb ik ooit begrepen *). Dus Michelins ook achter nemen (ipv de Vredesteins bij mij) geeft maar een verbetering van het remvermogen van 10-20%.
Mijn remweg zal dus niet zo veel groter dan bij Michelins rondom, denk ik.*) Bij de DS wordt overigens de remkrachtverdeling voor/achter ook geregeld adhv de gewichtsverdeling, maar in welke mate weet ik niet.
10 tot 20 % is vaak net het verschil stoppen achter je voorliggen of stoppen op je voorligger
Verkeerde zuinigheid is ook zuinigheid zoals de Schotten zeggen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
[quote author=“camemBert”
Over remweg gesproken, de voorbanden nemen 80-90% van de remkracht voor hun rekening heb ik ooit begrepen *). Dus Michelins ook achter nemen (ipv de Vredesteins bij mij) geeft maar een verbetering van het remvermogen van 10-20%.
Als ik dit zo lees komt het bij mij over alsof vredesteins 0% van de remkracht voor hun rekening nemen? Dat mag ik toch niet hopen, kan ik aannemen dat je de vermeende kortere michelinremweg op die 10-20% bedoeld? Begin toch ondertussen erg benieuwd te worden naar die testuitslagen….
Prachtig, zo’n discussie, ik blijf van mening (al weet ik dat uiteraard niet zeker, want niets is zeker en zelfs dat niet) dat als je niet weet op welke banden je rijdt, dan wordt het verdomd moeilijk om de verschillen aan te tonen.
Dan krijg je een discussie over veiligheid en remweg en dat is allemaal prachtig, maar een DS mag dan over een paar flinke remmen beschikken, veel zal afhangen van de reactie en de skills van de bestuurder. Trapt die bot en vol op de rem dan zal de dame haar wielen volledig blokkeren en dan is het afwachten waar de dame terecht wil komen.
Maar, het is een interessante discussie en ik ben zeer benieuwd naar testresultaten.
Han S schreef:Prachtig, zo’n discussie, ik blijf van mening (al weet ik dat uiteraard niet zeker, want niets is zeker en zelfs dat niet) dat als je niet weet op welke banden je rijdt, dan wordt het verdomd moeilijk om de verschillen aan te tonen.
Dan krijg je een discussie over veiligheid en remweg en dat is allemaal prachtig, maar een DS mag dan over een paar flinke remmen beschikken, veel zal afhangen van de reactie en de skills van de bestuurder. Trapt die bot en vol op de rem dan zal de dame haar wielen volledig blokkeren en dan is het afwachten waar de dame terecht wil komen.
Maar, het is een interessante discussie en ik ben zeer benieuwd naar testresultaten.
De spijker op zijn kop Han, en daarom is het nu juist zo belangrijk om Michelins onder een DS te knallen zodat ook de rijder met het reactievermogen van een naaktslak niet de kans loopt om mijn schoonmoeder van de fiets te rijden maar op tijd te kunnen stoppen met zulk superieur rubber om de velgen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Dat is allemaal mooi Benjamin en ik heb al eerder gezegd dat ik het volste vertrouwen heb in Michelin banden, maar ik weiger om aan te nemen dat er geen enkele andere band geschikt is voor de DS.
Han S schreef:Dat is allemaal mooi Benjamin en ik heb al eerder gezegd dat ik het volste vertrouwen heb in Michelin banden, maar ik weiger om aan te nemen dat er geen enkele andere band geschikt is voor de DS.
Dat geeft niks hoor Han, altijd doen wat je zelf goed acht
Zijn meer dan genoeg andere banden geschikt voor de DS, maar geen enkele zo geschikt dan een Michelin XVS
Uiteraard zijn er andere (lees veel goedkopere) alternatieven, maar die worden veelal opgehemeld omdat veel DS rijders het eigenlijk financieel niet goed aankunnen om een band aan te schaffen die specifiek voor deze auto is ontworpen, en mij persoonlijk lijkt het sterk dat een merk wat zijn tijd behoorlijk ver vooruit was en is dan niet gelijk al Han Cook of andere Peppie en Kokkie banden ervoor bedacht had, denk je ook niet :
Verder moet iedereen natuurlijk gewoon onder zijn DS plakken wat hij of zij goed dunkt, als brei je een paar banden van Drenthse Patrijzenballen, mij is het om het even, ik zelf heb de keuze gemaakt om er Michelins onder te laten schoeien en de Continental Edison weg te laten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Benjamin, je posts staan vol met aannames en dat maakt het discussieëren wat moeilijk. De gemiddelde DS rijder kan prima een Michelin bandje betalen, maar de vraag is of hij het nodig vindt om zoveel geld uit te geven voor een band.
Ik ben wel benieuwd of iemand als jij blind kan aantonen of je met Michelin rijdt of met een andere band.
Han S schreef:Benjamin, je posts staan vol met aannames en dat maakt het discussieëren wat moeilijk. De gemiddelde DS rijder kan prima een Michelin bandje betalen, maar de vraag is of hij het nodig vindt om zoveel geld uit te geven voor een band.
Ik ben wel benieuwd of iemand als jij blind kan aantonen of je met Michelin rijdt of met een andere band.
Niks aannames Han, de één moet kiezen tussen goede banden of goed licht, en dat is dan volgens mij niet omdat je het allebei kunt bekostigen, en de ander zoekt alleen een goedkoper alternatief, ik heb nog niemand horen zeggen dat ze op zoek zijn naar een betere band, wel op zoek naar een goedkopere
Dat het voor jou wat moeilijk is om met mij te discusieren vind ik niet zo’n punt hoor, een discussie heeft ook alleen maar zin als je elkaar een beetje tegemoet wilt komen denk ik, maar ik zal niet van mijn standpunt afstappen dat Michelin gewoonweg de betere band is voor onder een DS en jij wil nu eenmaal niet teveel geld uitgeven, daar gaan we elkaar dus nooit vinden zal ik maar zeggen
Dit was overigens een draadje van een kleine 3 jaar geleden, de persoon die het draadje nieuw leven heeft ingeblazen heeft het over hancook banden van een paar knaken als alternatief voor Michelins, nee dat is omdat het voor iedereen makkelijk te betalen is
En ja Han, ik weet wel zeker dat ik dat blind kan aantonen of ik op Michelins rijdt of op Peppie en Kokkie banden van Han cook, al was het alleen al doordat dat soort banden een vreselijke herrie maken net als Vredesteins Han, ik heb al in een paar DSjes gezeten, van mezelf maar ook van klanten die ook zo nodig van die, zogenaamd prima alternatief voor te dure Michelins, banden onder de DS moesten proppen, dat verschil merk je als je Michelins gewend bent zeker
Kijk Han, het rijden in een DS kost natuurlijk best geld, niet zoveel als kleppen laten stellen van een E-type maar toch best geld, en wat ik vaak zie is dat met wel op zoek gaat nar die Continental Edison, of Robergel wieldoppen of een Robri strippenset maar dan wel Vredestein of hancook, kumho of andere net niet banden eronder laat knallen, dan denk ik alleen maar dat het wellicht voor sommigen net iets te hoog gegerepen is om in een DS te rijden .
Ik ben helemaal niet van de chique en origineel hoor, want ik laat net zo makkelijk 4 Bouviers in het Pallas leder plaats nemen als de hoedenplank bijkans verwijderen omdat er dan 500 watt speakers met blauw neon licht in de ‘67 geschroefd kunnen worden, maar één ding weet ik zeker en ben ik nooit van afgestapt en dat is dat Michelin onder een DS hoort, al was het alleen al om het comfort en de remweg
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Je hebt in ieder geval wel een eigen mening. Ik mag toch hopen dat er meer fabrikanten zijn die goede banden maken en een DS mag dan een aparte auto zijn, het is uiteindelijk wel een brok staal met vier wielen.
Kan iemand eigenlijk iets zinvols zeggen over de remweg van id/ds in verhouding met andere auto’s, want de kans dat een rijtje dssen op elkaar schuift bij een noodstop lijkt me vrij klein, dus belangrijker lijkt me waar staat de ds qua remweg en remgedrag in het totale segment van weggebruikers.