Heeft iemand een beschrijving over hoe je een tellerklok van een bx type 2/3 moet uitbouwen?
Vooral wat er allemaal los moet en of er nog verstopte schroeven zijn?
En ik heb nog een vraag mbt de achterwisser nl, kan deze ook op interval of gewoon aangezet worden? Als ik de schakelaar indruk sproeit hij en wist ie 1 keer en dat is alles wat ik er mee kan..
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/techniek/Dashboard/klokkenwerk.htm
En over die achterwisser: zo werkt die nu eenmaal. Ik heb er wel ‘s over gedacht het wisserrelais en desnoods de wissermotor van een break of van een AX over te zetten, maar verder dan erover denken is dat nooit gekomen.
Okee, das duidelijk dan, bedankt voor de link.
Ik was al bang dat de achterwisserschakelaar stuk was, dat het een soort doordrukschakelaar moest zijn als bv een alarmlichtschakelaar om die wisser aan te kunnen laten staan. Maar dat is dus niet het geval
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Echt nodig heb je hem ook niet, alleen bij de verkeerslichten en zo. Als je een beetje snelheid maakt blijft je achterruit praktisch droog
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
beerpeet schreef:
En over die achterwisser: zo werkt die nu eenmaal. Ik heb er wel ‘s over gedacht het wisserrelais en desnoods de wissermotor van een break of van een AX over te zetten, maar verder dan erover denken is dat nooit gekomen.
Mocht je alsnog met die achterwisser aan de slag willen gaan, hou dan wel in de gaten dat er tussen type 2 en 3 ook een verschil is!! Een van de weinige verschillen tussen type 2 en 3, maar wel het verschil tussen wel of geen werkende achterwisser. In tegenstelling tot de schakelaar van type 3 blijft de schakelaar van een type 2 ingeschakeld staan, net als bij de break. Zo heb ik dat in elk geval ervaren bij mijn vroegere “87er GTi. Toen ik het hele interieur van die GTi overbouwde naar mijn TZD Turbo (een type 3) moest ik speciaal op zoek naar een zwarte type 3 schakelaar, omdat die van type 2 niet werkte op de kabelboom van een type 3, en de TZD Turbo oorspronkelijk een grijze had. En jouw Deauville is hoogstwaarschijnlijk een type 3. Het valt waarschijnlijk wel aan te passen, maar je zult ook wat aan de kabelboom/stekker moeten veranderen.
Overigens lijkt het me de moeite totaal niet waard, ik gebruik mijn achterwisser echt nooit!! Dankzij de goede stroomlijn van de BX berline slaat er geen regenwater op de achterruit als je aan het rijden bent, dus je hebt alleen een natte achterruit als je stil staat.
Mijn deauville is idd een type 3. Ik ga er verder ook niet mee prutsen. Ik weet nu dat het het zo hoort en dus naar behoren werkt. Het was mee gewoon iets dat ik me afvroeg daar je de achterwisser op de meeste auto,s op een interval aan kan zetten zonder er iedere keer bij te hoeven sproeien als je de wisser gebruikt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Als je de knop heel kort indrukt (hoe kort moet je even proberen) dan sproeit ie niet (pompje draait dan gewoon te kort) maar dan maakt de ruitewisser wel een complete “slag”. Beetje houtje touwtje oplossing maar ik was niet anders gewend