Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
edit, vergist.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het een TD is met nog een onderliggende nokkenas, met stoterstangen en tuimelaars dus, gaan er alleen maar wat stoterstangen krom. Bij een diesel gaan de kleppen nl recht naar beneden ipv schuin. Is me bij een 2.5 TD ook een keer overkomen; door wat olielekkage werd de riem heel snel gaar. De kop hoefde er dus niet eens af.
Edit: Ik was in de war met een CX 2.5TD. De diesel van een XM ken ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
waterman schreef:6 jaar is niets, pas na 10 jaar moet je je zorgen gaan maken. Of als de auto 6 jaar stilgestaan.
Hij heeft 1 tot 2 jaar stilgestaan denk ik. Dat zijn geen 6 jaar…. Dus ik neem jullie adviezen maar ter harte en wacht nog een jaar of zo tot 280.000 km
bij mijn 16v houd ik ook erg korte intervallen aan vwb de riem zelf. Eigelijk deel ik officiele interval voor de riem door 2 en houd ik voor de spanrollen enzo de gewone interval aan. Dat riempje kost niks en is zo geswapt namelijk.
Ik zou de spanrollen dan ook mee pakken persoonlijk.. Daar is 120.000 km vaak ook erg lang voor.
Daarbij krijgen je rollen extra te lijden onder het opnieuw opspannen van een nieuwe riem.
Daarbij is de riem van een 2.5td ook dusdanig meer werk dan een 2.0 16v dat ik het direct goed zou doen…
De kwaliteit van de riemen is beter geworden, maar die van de spanrollen lijkt wel minder te worden . Het begint steeds meer op goedkope meuk uit China te lijken, terwijl er op de doos SKF ofzo staat.
Heb je voor de riem van een 2.5TD, echt een brug nodig?
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Xsara Coupe schreef:Ik zou de spanrollen dan ook mee pakken persoonlijk.. Daar is 120.000 km vaak ook erg lang voor.
Daarbij krijgen je rollen extra te lijden onder het opnieuw opspannen van een nieuwe riem.
Daarbij is de riem van een 2.5td ook dusdanig meer werk dan een 2.0 16v dat ik het direct goed zou doen…
Was ik al van plan, zie de eerste post van mij, d-riem, riem van balansas, multiriem voor hd pomp, airco en dynamo en alle spanrollen en eventueel andere aan slijtage onderhevige onderdelen in deze omgeving, alleen weet ik niet welke dat allemaal zijn. Iemand hier misschien?
Waterpomp, of is dit een externe bij de 2.5TD ?
Als deze door de D-riem word aangedreven, zou ik meteen de koelvloeistof verversen en de thermostaat vervangen.
Gloeibougies zou ik ook vervangen, aangezien je ze er toch uit moet halen zodat de motor makkelijker met de hand kunt tornen.
bij een 25td idd direct de hele boel maar gelijk goed doen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
ZX1.4i schreef:Waterpomp, of is dit een externe bij de 2.5TD ?
Als deze door de D-riem word aangedreven, zou ik meteen de koelvloeistof verversen en de thermostaat vervangen.Gloeibougies zou ik ook vervangen, aangezien je ze er toch uit moet halen zodat de motor makkelijker met de hand kunt tornen.
De waterpomp zit aan de andere kant van de motor en heeft een eigen multiriem.
Gloeibougies? Dat staat wel op mijn lijstje maar wat heeft dat er mee te maken?
Als de riem er om ligt, zal de motor getornd moeten worden om te zien of alles intern vrij loopt. Normaal draai je dan de gloeibougies er uit, omdat je anders tegen de compressie moet draaien. En dat is bij een diesel vrij zwaar!
In plaats van de oude terug draaien kun je dan gelijk nieuwe er in draaien. Vandaar de opmerking van ZX1.4i
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Thnx, ik snap hem! Ik had het idee dat je hem gewoon in de 5e versnelling zette en dan maar draaien aan een wiel terwijl je het andere wiel blokkeert…. Maar je draait dus aan de krukas?
Meestal wel..
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:6 jaar is niets, pas na 10 jaar moet je je zorgen gaan maken. Of als de auto 6 jaar stilgestaan.
Ligt natuurlijk ook aan de vervangingstijd die ervoor staat.
Kan zo even niet nakijken wat dat is.
Wellicht nog ter toevoeging.. Aan het wiel draaien geeft je ook minder gevoel dan draaien aan de krukas. Je wilt niet per ongeluk een klep krom draaien.. Wanneer de gloeibougies er uit zijn en je aan de krukas draait, is de enige weerstand die je gaat voelen ook daadwerkelijk van iets wat dwars zit.. Laat je ze zitten, dan draai je tegen de compressie in. Draai je dan met je zuiger tegen een klep of tegen de compressie…