2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Distributieriem 2.5TD
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 maart 2011 09:38 PM
  [ # 16 ]

edit, vergist.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 maart 2011 10:46 PM
  [ # 17 ]

Als het een TD is met nog een onderliggende nokkenas, met stoterstangen en tuimelaars dus, gaan er alleen maar wat stoterstangen krom. Bij een diesel gaan de kleppen nl recht naar beneden ipv schuin. Is me bij een 2.5 TD ook een keer overkomen; door wat olielekkage werd de riem heel snel gaar. De kop hoefde er dus niet eens af.
Edit: Ik was in de war met een CX 2.5TD. De diesel van een XM ken ik niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 30 maart 2011 11:05 PM
  [ # 18 ]
waterman schreef:

6 jaar is niets, pas na 10 jaar moet je je zorgen gaan maken. Of als de auto 6 jaar stilgestaan.

Hij heeft 1 tot 2 jaar stilgestaan denk ik. Dat zijn geen 6 jaar…. Dus ik neem jullie adviezen maar ter harte en wacht nog een jaar of zo tot 280.000 km

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 maart 2011 02:22 PM
  [ # 19 ]

bij mijn 16v houd ik ook erg korte intervallen aan vwb de riem zelf. Eigelijk deel ik officiele interval voor de riem door 2 en houd ik voor de spanrollen enzo de gewone interval aan. Dat riempje kost niks en is zo geswapt namelijk.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 maart 2011 02:46 PM
  [ # 20 ]

Ik zou de spanrollen dan ook mee pakken persoonlijk.. Daar is 120.000 km vaak ook erg lang voor.
Daarbij krijgen je rollen extra te lijden onder het opnieuw opspannen van een nieuwe riem.
Daarbij is de riem van een 2.5td ook dusdanig meer werk dan een 2.0 16v dat ik het direct goed zou doen…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 maart 2011 03:45 PM
  [ # 21 ]

De kwaliteit van de riemen is beter geworden, maar die van de spanrollen lijkt wel minder te worden Sad. Het begint steeds meer op goedkope meuk uit China te lijken, terwijl er op de doos SKF ofzo staat.

Heb je voor de riem van een 2.5TD, echt een brug nodig?

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 31 maart 2011 04:29 PM
  [ # 22 ]
Xsara Coupe schreef:

Ik zou de spanrollen dan ook mee pakken persoonlijk.. Daar is 120.000 km vaak ook erg lang voor.
Daarbij krijgen je rollen extra te lijden onder het opnieuw opspannen van een nieuwe riem.
Daarbij is de riem van een 2.5td ook dusdanig meer werk dan een 2.0 16v dat ik het direct goed zou doen…

Was ik al van plan, zie de eerste post van mij, d-riem, riem van balansas, multiriem voor hd pomp, airco en dynamo en alle spanrollen en eventueel andere aan slijtage onderhevige onderdelen in deze omgeving, alleen weet ik niet welke dat allemaal zijn. Iemand hier misschien?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 maart 2011 04:58 PM
  [ # 23 ]

Waterpomp, of is dit een externe bij de 2.5TD ?
Als deze door de D-riem word aangedreven, zou ik meteen de koelvloeistof verversen en de thermostaat vervangen.

Gloeibougies zou ik ook vervangen, aangezien je ze er toch uit moet halen zodat de motor makkelijker met de hand kunt tornen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 31 maart 2011 05:02 PM
  [ # 24 ]

bij een 25td idd direct de hele boel maar gelijk goed doen.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 31 maart 2011 05:25 PM
  [ # 25 ]
ZX1.4i schreef:

Waterpomp, of is dit een externe bij de 2.5TD ?
Als deze door de D-riem word aangedreven, zou ik meteen de koelvloeistof verversen en de thermostaat vervangen.

Gloeibougies zou ik ook vervangen, aangezien je ze er toch uit moet halen zodat de motor makkelijker met de hand kunt tornen.

De waterpomp zit aan de andere kant van de motor en heeft een eigen multiriem.

Gloeibougies? Dat staat wel op mijn lijstje maar wat heeft dat er mee te maken?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 maart 2011 05:28 PM
  [ # 26 ]

Als de riem er om ligt, zal de motor getornd moeten worden om te zien of alles intern vrij loopt. Normaal draai je dan de gloeibougies er uit, omdat je anders tegen de compressie moet draaien. En dat is bij een diesel vrij zwaar!

In plaats van de oude terug draaien kun je dan gelijk nieuwe er in draaien. Vandaar de opmerking van ZX1.4i

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 31 maart 2011 05:58 PM
  [ # 27 ]

Thnx, ik snap hem! Ik had het idee dat je hem gewoon in de 5e versnelling zette en dan maar draaien aan een wiel terwijl je het andere wiel blokkeert…. Maar je draait dus aan de krukas?

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 maart 2011 06:14 PM
  [ # 28 ]
Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 31 maart 2011 06:27 PM
  [ # 29 ]
waterman schreef:

6 jaar is niets, pas na 10 jaar moet je je zorgen gaan maken. Of als de auto 6 jaar stilgestaan.

Ligt natuurlijk ook aan de vervangingstijd die ervoor staat.
Kan zo even niet nakijken wat dat is.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 31 maart 2011 06:30 PM
  [ # 30 ]

Wellicht nog ter toevoeging.. Aan het wiel draaien geeft je ook minder gevoel dan draaien aan de krukas. Je wilt niet per ongeluk een klep krom draaien.. Wanneer de gloeibougies er uit zijn en je aan de krukas draait, is de enige weerstand die je gaat voelen ook daadwerkelijk van iets wat dwars zit.. Laat je ze zitten, dan draai je tegen de compressie in. Draai je dan met je zuiger tegen een klep of tegen de compressie…

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook