Onderstaande Belgische site biedt op gebied van “the flat four”, alles in het Engels, een schat aan specifieke data en tuning / conversie-gegevens. De moeite waard eens door te nemen.
Belgische site?
Volgens mij was Jeroen gewoon een Nederlander…
Hij heeft een mooi naslag werk gemaakt, echt een gemis! Al kende ik hem niet persoonlijk.
Misschien ten overvloede, maar ik ken de site, en het is inderdaad een zeer waardevolle bron van informatie.
Eigenlijk zou iedereen daar eens een kijkje moeten nemen als ze dat nog niet hebben gedaan!
bedankt in elk geval voor de tip
In de post van: 14 maart 2011 12:19 AM heb ik een foto van het subframe geplaast. Ik heb de gaten nog even nagemeten voor de liefhebber.
Ten opzichte van het bovenste 4 versnellingsbak gat zit het 5 versnellingsbak gat 14 mm lager en 15 mm verder naar achteren (afmetingen zonder garanties ).
Dus je zou je bestaande GS versnellingsbak steun makkelijk kunnen aanpassen door er een mooie carrosserie ring op te lassen aan beide kanten.
G-ikX, je geeft aan dat je de schakelstang van een GSA hebt gemonteerd, heb je daar nog iets aan moeten aanpassen of paste dat direct op je huidige pook. En heb je een type middenconsole waarbij de pook vooraan (smalle middenconsole) zit of iets verder naar achteren (de brede variant)?
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik kan me niet herinneren dat ik iets heb moeten aanpassen bij de montage van de gsa schakelstang, maar het is inmiddels wel 20 jaar geleden….........
Ik heb overigens een brede middenconsole.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
even afstoffen
Hoeveel verschillende vijfbakken zijn er voor een GSA? Op de webstek van Jeroen Cats vind ik er twee:
GSA (453) 3.818 2.294 1.50 1.133 0.912 4.125 (8/33) 29.98 (145)
GSA (456) 3.818 2.294 1.50 1.133 0.912 4.375 (8/35) 28.27 (145)
zijn dit ze allemaal? Is de 456 dan de beruchte korte X3 bak?
Michiel
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Er zijn inderdaad 2 verschillende 5-bakken, een lange en een korte.
Welke van de nummers die je noemt de korte is, weet ik niet.
Ik heb van beide soorten eentje liggen maar kan aan de buitenkant geen verschillen ontdekken.
Ook geen nummers o.i.d.
Weet je dat een 5-bak niet zomaar in te bouwen is in een GS?
De schakelpen op de bak moet worden ingekort en een deel van het schutbord moet worden verbouwd om de extra lengte van de bak te kunnen herbergen.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de 456 heeft het kroonwiel 2 tanden meer. Dat is dus de korte bak.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Bedankt voor de info.
Ik ben me aan het oriënteren. Sommigen zijn van mening dat een 5-bak überhaupt matig geschikt is voor de kleinere motoren, dus dacht misschien is zo’n korte 5 bak wel wat voor mijn tamme G12/611.
dirkvdmei schreef:... 5-bak niet zomaar in te bouwen .. in een GS…
dank voor de tip, is inderdaad wel even een werkje, heb al diverse fotoreportages bekeken
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Gauw de lange 5bak van marktplaats in huis halen http://link.marktplaats.nl/m784585229
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een lange bak in een 1220 zal alleen werken op een mooie vlakke snelweg zonder wind tegen denk ik….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En waarom wil je dat? De motor loopt prachtig bij 5500 rpm en 160 km/h!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Een lange bak in een 1220 zal alleen werken op een mooie vlakke snelweg zonder wind tegen denk ik….
En daarvan hebben we er nogal wat in NL.
bogaard77 schreef:En waarom wil je dat? De motor loopt prachtig bij 5500 rpm en 160 km/h!
LOL, zoekt alvast oordopjes op.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Boog, 160 is 6300 toeren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De bak kopen is het werk volgens mij niet!
er zijn een hoop aanpassingen hoor!
Al kan het volgens mij prima met zo’n blok, en anders kun je er ook een 1300 blok aanhangen. Dat is een peuleschil in vergelijking met de aanpassingen voor de bak.
Overigens zijn er 2 of 3 verschillende 1220 bakken, de laatste 1220 bakken zijn weer beter te gebruiken dan bijvoorbeeld een 4 bak van een GSA.
Ik snap de bewering van waterman trouwens niet, bij een lange 5 bak klopt het aantal toeren best aardig volgens Bogaard. Denk zelfs dat je al wat harder gaat.
Edit: ahha in vergelijking met de bestaande bak ja. Nou dan heb je direct antwoord op de vraag waarom je dat zou willen. Daarom dus!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Breeze schreef:...zoekt alvast oordopjes op…
waterman schreef:... lange bak in een 1220 zal alleen werken op een mooie vlakke snelweg zonder wind tegen denk ik….
als dat inderdaad zo is dan heb ik liever een korte bak, eindeloos roeren op de binnenwegen (LCP!) en toch wat rustiger op de snelweg.
iemand rij-ervaring met zowel een korte X3 bak in een GSA als een vierbak of lange vijfbak?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99