Ik heb mijn versnellingsbak voorzien van aangepaste remklauwen om geventileerde schijven te kunnen plaatsen. Echter vraag ik me serieus af of het eigenlijk wel past. Zijn er hier mensen die ervaring hebben of dat een past tussen het subframe? De huidige klauwen zitten al redelijk krap tussen de bovenste boog van het subframe (Daarom is één van de bouten ook al verzonken in de klauw). De aangepaste komen nog een kleine cm verder naar buiten toe…
Deze meneer heeft er kennelijk ook geventileerde schijven op gezet:
(bron onderstaande foto:) http://bringatrailer.com/2009/11/16/the-right-seller-1971-citroen-gs/
ik heb het wel vaker gezien, maar ik weet niet meer waar.
Pas het standaard wel? het zou ook een beetje suf zijn als het niet past, of het net past en dat het rammelt tegen je subframe bij een draaiende motor.
Iemand nog tips of sites waar het ook is besproken/ gedaan?
Positie van geventileerde schijven t.o.v. het subframe heb ik zo geen kijk op, maar passen ze ook nog in de uitsparing in de “klok” van het koppelingshuis, oftewel zijn diameter en dikte nagenoeg gelijk aan die van de standaard schijven? Ook geen lengteproblemen van de aandrijfassen?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt bij je eigen GS toch opmeten hoeveel ruimte je nog hebt en of het past?
Dát past allemaal prima!
Uiteraard zijn de schijven een stuk dikker (er moet immers nog lucht tussen zitten ) en de diameter is gelijk.
De dikte van het aanhechtingspunt van de schijf is gelijk aaan een normale schijf dus die tripoide huizen komen ook niet verder naar buiten.
Vooralsnog zie ik alleen nog een mogelijke uitdaging bij het subframe…
Ik vond deze ook nog, die heeft ze er ook overduidelijk op zitten: http://www.youtube.com/watch?v=6wQRNzDR080&feature=player_embedded
(Overigens ook een leuk projectje waar ik wel ambities voor heb, eerst maar even oefenen op een ander blokje… )
(Vreemde volgorde in de posts)
Opmeten is lastig aangezien het nu nog in de auto zit en het enkel op gevoel te meten is aangezien ik er niet bij kan met een schuifmaat of iets dergelijks. Enkel een vingertop lijkt er tussen te passen, en die is niet zo heel dik… ik zal het nog eens met iets anders proberen te meten.
Uit de beschrijving op de Cats-site maak ik op dat aanbrengen van geventileerde schijven alleen effect heeft als je er ook in slaagt ze van voldoende koeling te voorzien. Of de sleuven aan de achterkant van het koppelingshuis daarvoor afdoende zijn? Een Super heeft voor de remkoeling een extra uitgang aan de linkerzijde van de koeltunnel, daarop past een flexibele slang naar de verdeler op de bovenkant van het koppelingshuis. Bij een GS/A zou de voorraadbol nogal in de weg zitten vrees ik.
Een geventileerde schijf zal ALTIJD beter z’n warmte kunnen afgeven tov een niet geventileerde schijf in dezelfde omgeving.
Daar komt bij dat de GS(A) ook in de koeltunnel sleufjes heeft met ‘geforceerde’ koeling vanaf de fan.
Uiteraard is meer koeling beter, maar die AMI-8 koeling zal zeker niet passen ivm het subframe.
Een GS(A) heeft geen sleuven in het koppelingshuis.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wellicht een leken vraag maar waarom wil je geventileerde schijven monteren, een GS/A is zeker vergeleken met tijdgenoten bekend om de goede remmen. Kan mij alleen voorstellen als je gaat rally rijden of racen dat extra geventileerde remmen tot zijn recht komt. Mijn opmerking is absoluut geen kritiek, maar puur interesse waarom?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Mbender, ik zou zo’n vraag niet als kritiek opvatten hoor!
En je hebt volkomen gelijk wat betreft de remmen van die periode; schijven rondom en dan ook nog bekrachtiging, daar konden veel merken nog wat van leren…
Maar waarom:
Op de eerste plaats omdat het kan (of in dit geval omdat ik denk dat het moet kunnen)!
Vervolgens omdat ik ooit van plan ben de motor te voorzien van meer vermogen, dan is het fijn als je het ook weer kunt afremmen wanneer nodig.
En verder omdat ik met een caravan op vakantie wil gaan, dan kan het ook geen kwaad om nog wat extra koeling te hebben…
PS; Elke dag race ik ermee
Melchior was zo vriendelijk om een paar foto’s te maken van de ruimte welke tussen de bouten en het subframe zit.
En dat is dus zeer beperkt en vermoedelijk niet voldoende om nog een kleine cm te kunnen plaatsen…
Dus nu even zien wat ik nog kan doen (afgezien van een GSA subframe gebruiken)
Iemand nog tips?
misschien een iets dunnere ring, dat is weer 1 mm minder! nog +- 5 te gaan!?
De foto’s zijn niet zo duidelijk. Ter orientatie: schuin omhoog vanaf het koppelingshuis naar de onderzijde van het subframe genomen. Morgen of dinsdag gaat het motortje er weer voor, dan is het vrije zicht er niet meer.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Wederom bedankt!
als ik het zo zie dan zitten er dus zelfs gaten als uitsparing voor de klauw(bouten)? ik kan me niet herinneren dat ik die voelde bij mijn GS.
is dat bij dat losse subframe ook zo?
Dat kan ik nog niet zeggen. Mijn gele staat op tien stappen van mijn luie laptopstoel in een verlichte garage met binnendoordeur. Die pica’s waren dus zo gemaakt.
Het hok met de restanten van de slopert is een ander verhaal…..
Die uitsparing lijkt echt om die bout los te kunnen draaien, maar als het blok er in zit, zie je er niks van.
O ja, nog wat: tussen bak en subframe ligt nu een houten blokje. Hoe representatief dat is voor de natuurlijke afstand weet ik nog niet. M.a.w. misschien heb je geen ruk aan al mijn plaatjes. Oeps.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Ah, dat is een luxe!
Als er toch al gaten in het subframe zitten dan is een kleine aanpassing aan het subframe ook nog wel een optie. Ik had nooit verwacht dat er zelfs gaten in zouden zitten.
Dat van het blokje had ik al in overweging genomen (ik had het gezien op “mijnalbum”) toch bedankt dat je me er nog even op wijst!
Zie hier een advertentie op marktplaats. Ook overduidelijk gaten in het subframe!
Dus bespaar je de moeite om van je slopert nog een foto te maken mocht je dat nog van plan geweest zijn!
http://link.marktplaats.nl/436698165
Backup plan mocht het toch niet netjes passen: Gaten groter maken en verstevigen met een inleg profieltje…