1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Xantia TD of lpg ??
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 01 april 2011 05:05 PM

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een Xantia, nu heb ik een TD en en lpg op het oog.
Het gaat mij puur om betrouwbaarheid, graag jullie mening en ervaring met een Xantia op lpg!
Ik weet dat de diesels zeer betrouwbaar zijn….maar gas???

Alvast bedankt!

Bob

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 april 2011 07:25 PM
  [ # 1 ]

Hallo Bob,

Een Xantia op gas, maar wat voor Xantia? Leeftijd, km-stand en niet onbelangrijk: welk blok hangt erin?

Kijk ook even in het draadje van Dumnoz, om te beginnen. Verder zou het me niet verbazen als de zoekfunctie nog wat oplevert.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 01 april 2011 07:28 PM
  [ # 2 ]

Beide TD en lpg komen uit 1997.

De LPG is een 1.8 16v met 260.000.

Bob

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 01 april 2011 10:49 PM
  [ # 3 ]

Laat die 1.8 staan en neem die TD aub…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 april 2011 10:52 PM
  [ # 4 ]

Laughing

+1, maar daarom heb ik dus niks meer over die LPG-machine gezegd. Geen ervaring mee, en met die diesel wel - die zijn echt prima!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 01 april 2011 10:56 PM
  [ # 5 ]

diesel is betrouwbaar mits afdoende onderhouden… je kan er ook op leeglopen als je iets koopt dat te lang geen onderhoud heeft gehad.

Zodra ik een waardige vervanger heb gevonden (er is iets in zicht, maar dat duurt nog een maand 2 à 3 voor deze vrij komt), gaat de mijne (helaas!) weg, dit is wel een automaat, maar rijdt heerlijk!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 01 april 2011 11:07 PM
  [ # 6 ]

Er is maar een groot nadeel van GAS, het verkrijgen ervan. Het mag niet onbemand getankt worden en ook niet buiten openingstijden van de pomp dus..

Ik heb vroeger gas gereden, maar weet nog goed hoe ik dan midden in de nacht weer presteerd om mijn gastankt leeg te krijgen en weer verder moest op benzine…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 april 2011 05:15 AM
  [ # 7 ]

En je mag niet overal in met LPG, zoals parkeergarages in Frankrijk.

Een diesel moet je wel heel erg mishandelen wil de motor problemen geven, als de motor op tijd zijn olie-wissels en filters heeft gehad, dan heb je weinig te vrezen.

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 02 april 2011 09:57 AM
  [ # 8 ]

En tja, toch blijft LPG rijden een stuk voordeliger…
En waarom moet de TS de 1.8i 16V laten staan? Is een prima blok voor LPG.
En LPG is in Nederland vrijwel overal te verkrijgen en veel tankstations zijn 24 uur per dag open.
Ook in omringende landen stijgt het aantal LPG tankstations nog steeds erg sterk.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 april 2011 02:10 PM
  [ # 9 ]

Ik snap dat een aantal mensen anti-LPG is, maar een 1.8 16v is een XU met hydraulische klepstoters.. Niets mis mee en loopt prima op gas. Ok, de kilometerstand is niet laag, maar dat hoeft ook niet alles te zeggen.
Over de verkrijgbaarheid, hoeveel jaar geleden is dat? Ik heb bijna 2 jaar op gas gereden, 60.000 km per jaar en ik heb nog NOOIT zonder gas gestaan.. En dan moest ik het nog wel met een 50 liter tankje doen..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2011 03:10 PM
  [ # 10 ]

Helemaal mee eens! Lpg is een prima brandstof en een 1800 16v kan er prima mee overweg. Tanken een probleem? Ik heb de afgelopen 15!! jaar nooit zonder lpg gezeten, zelfs niet op het Franse platteland.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gerger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 28-07-2009

- Xantia 1.9td type2 break
Gepost: 03 april 2011 08:30 PM
  [ # 11 ]

Twee maal een auto op lpg gehad en dat was echt voor het laatst.

Veel problemen gehad wat niet door de auto kwam maar puur door de lp[g installatie.

Kijk je naar de kosten kies dan voor lpg maar wil je betrouwbaarheid net als ik dan kies je voor een diesel.

Succes met je keuze !!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 03 april 2011 09:55 PM
  [ # 12 ]

Ik kom op de terugweg van mijn werk in Noordwijk naar Alphen aan den Rijn geen enkel lpg station tegen… In de stedelijke gebieden is het lastig. Maar verder wel goedkoop natuurlijk, kun je met een diesel niet tegenop. Zeker met een v6 interessant vind ik, Citroen heeft helaas geen vergelijkbare diesel. Een 1800 benzine vind ik minder fijn rijden dan een 1900td, dus dan zou de keuze voor mij makkelijk zijn. Waarom niet kijken naar een hdi? Dat rijdt nog beter, en zuiniger! Ok, onderhoud is weer wat duurder.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 april 2011 02:20 AM
  [ # 13 ]

Als je voor een 90PK HDI kiest, dan vallen de kosten wel mee, je heb (veel) meer ruimte onder de motorkap dan bij een TD, dus minder arbeidsloon. De enige hoge kosten die je met een HDI kunt hebben zijn dat de pomp en/of verstuivers een keer kapot gaan, wat je c.a. € 1500 kan gaan kosten. Daar staat tegenover dat de HDI zuiniger is dan de TD, wat je aan brandstof bespaart, zul je een keer kwijt zijn aan een nieuwe pomp en/of verstuivers.

Een troost, gereviseerde commonrail verstuivers zijn de afgelopen jaren sterk in prijs gedaald. Het zijn inmiddels verbruiks artikelen geworden, het aanbod blijft ook stijgen, dus zal de prijs in de toekomst wel verder dalen.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 04 april 2011 09:04 AM
  [ # 14 ]
waterman schreef:

Helemaal mee eens! Lpg is een prima brandstof en een 1800 16v kan er prima mee overweg. Tanken een probleem? Ik heb de afgelopen 15!! jaar nooit zonder lpg gezeten, zelfs niet op het Franse platteland.


Inderdaad, verkrijgbaarheid is absoluut geen probleem, ik heb ook nog nooit zonder gezeten.
De 1800 16v is probleemloos op gas, alleen hebben bijna alle Xantia’s een AG DGI of DGC installatie. Beide moet je vermeiden, niets dan ellende, zijn geen onderdelen meer voor te krijgen, en LPG bedrijven kunnen/willen over het algemeen niet meer helpen.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 04 april 2011 10:29 AM
  [ # 15 ]
gerger schreef:

Twee maal een auto op lpg gehad en dat was echt voor het laatst.

Veel problemen gehad wat niet door de auto kwam maar puur door de lp[g installatie.

Kijk je naar de kosten kies dan voor lpg maar wil je betrouwbaarheid net als ik dan kies je voor een diesel.

Succes met je keuze !!

Erg kort door de bocht. Ik heb allerhande problemen gehad met mijn Citroëns, maar nooit problemen met de LPG-installatie.
Dan moet ik maar roepen geen Citroën meer…. tja, verstand en gevoel.
Ik blijf gewoon Citroën rijden op LPG. Heerlijke combinatie.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook