


Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik ben de nieuwe eigenaar van een CX 20 TRE uit 1982 op LPG. Mijn vraag: de vorige eigenaar start altijd op benzine en schakelt dan al rijdend over op gas waarbij hij de carburateur eerst ‘leeggereden’ wordt. Is dit nodig? ik kan me voorstellen dat bij het starten op gas met een koude motor de verdamper nog niet optimaal werkt.
Wie kan er wat zinnigs over zeggen?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Tsja, zinnig…
Ik start altijd op gas, en dat gaat prima. Wellicht is het verbruik de eerste kms wat hoger omdat de verdamper nog niet op temperatuur is.
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Idem hier, geen noemenswaardige problemen mee
Citroen c32 Hilton XLS





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zolang de motor niet op temperatuur is, is het gebruik op benzine ook meer….
Mijn DS startte gewoon op lpg bij -12, zonder problemen.
Een ander verhaal is dat het best goed is af en toe op benzine te rijden om uitdroging van rubberen slangen en dergelijke te voorkomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij normaal weer kan je als je gasinstallatie goed staat afgesteld gewoon direct op gas starten. Als het erg koud is gaat starten op gas vaak wat lastiger dan is het handig om voordat je de motor uitzet m even op benzine te laten draaien. Je start dan weer met benzine en kan als ie een beetje warm is handmatig naar gas schakelen. Het is overigens best prettig om zo af en toe op benzine te rijden, daardoor verklein je de kans dat als je gas onverhoopt op is en je op benzine verder moet je carburateur dienst weigert door uitdroging en vervuiling.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik start ook altijd op LPG maar dat is mij laatst duur komen te staan. Had de auto twee weken niet gebruik tussen kerst en oud en nieuw, starte toen lekker op LPG maar madame sloeg niet aan, na lekker doorstarten bleek de verdamper waarschijnlijk bevroren en was mijn startmotor naar de dupe. Dus als je de auto dagelijks gebruikt kan je zeker op LPG starten maar als je haar langer weg zet voor het wegzetten op benzine zetten en daar ook op starten. Het advies hierboven om de brandstofsysteem gangbaar te houden door regematig op benzine te rijden is een goede tip, het gaat snel achteruit.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst, foto’s zijn altijd welkom!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Foto’s komen…. moet eigenlijk een apart topic voor komen Off topic: vandaag in de auto gereden, heerlijk! Alleen kraken in de re-voorpoot. Draagarmlagers?
Franq (broer van J2K)
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
dikke kans op draagarm lagers.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Vandaag maar eens alleen op gas gereden ging prima. Komende tijd ga ik maar eens ervaren hoe het gaat. Af en toe eens op benzine lijkt me zo wie zo een goede tip. Dank voor jullie reacties.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)
Off-topic: een drietal plaatjes. Vooral van de laatste vind ik het MXL-profiel opvallend. Ik geloof dat die band sinds 1990 niet meer gemaakt wordt… Wel ‘mooier’ profiel dan die nieuwe Enery-banden.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93



Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Hey J2K!
Starten op gas is noch voor CEE-IKS als voor mij een probleem, zelfs niet in de winter. Even contact aan en uit, handeling nogmaals herhalen, choke’je uit en tikken lopen.
Voor wat betreft het tikken in de voorpoot zou dat best wel eens een draagarmlager kunnen zijn. In dat geval: broerlief lief aankijken; die weet inmiddels hoe het moet .
De auto ziet er zo op de foto’s supergezond uit; gele koplampen erin en je hebt een plaatje voor in een glossy. Maar eh: zie ik daar nu gris perlé???
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedenk je wel dat banden uit 1990 echt niet veilig meer zijn nu?



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mooie CX!
Ik heb overigens afgelopen winter altijd op LPG gestart. Een goed afgestelde installatie, en een goed onderhouden ontsteking, goede bougiekabels ed is het halve werk heb ik altijd begrepen. Ik rijd tussendoor zo af en toe een aantal kilometers op benzine om ook het benzinecircuit “gangbaar” te houden.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@MCM… tja, je kan niet allemal een Gris Squale hebben! En zo te zien op plaatje 1 zitten er al gele pitten in.
fluidphreak schreef:Bedenk je wel dat banden uit 1990 echt niet veilig meer zijn nu?
Dat zei ik ook al. Volgens mij maken ze doordat ze hard geworden zijn een zoemend geluid tijdens het rijden. ‘t Zou me verbazen als het de wiellagers zijn: de auto is vorige week door de oude eigenaar door de APK gehaald (of de keurmeester moest op de tast naar het krat Heiniken zijn gegaan).
Iig gaat J2K op zoek naar 2 Michies 195/70/14.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93