3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
vering - relais blijft hangen?
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 april 2011 09:56 PM
  [ # 31 ]
MaartenH schreef:
JanSr schreef:

(vanuit de bekende VN05’s)

Een Type I heeft geen VN05, de computer schakelt rechtstreeks de klep met een aan-uit signaal, niet met pulsbreedtemudulatie, zoals een Type II.

 

Type 1 wordt ook gemoduleerd, dit is zeker geen aan/uit signaal.

Interessant Maarten, en je scope beeld is overtuigend. Ik heb ook altijd gedacht dat type 1 elektrokleppen met 12V continu worden aangestuurd.
Waarom staat er op het XM forum een sticky van Citrophile (technische commissie!) waarin relais worden aanbevolen in de aansturing tussen de VC en de elektrokleppen? Lijkt me niet echt lekker om er een relais tussen te hangen als de aansturing PWM is.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 april 2011 11:01 PM
  [ # 32 ]

Dat gaat best hoor. Die relaiscontacten hebben minder massa en hebben een snellere respons dan de solenoid. Als de pwm-aansturing bij de solenoid goed gaat, dan gaat het zeker goed via een relais.

Ik bedenk me wel dat goede relais volgens fabrieksopgave niet meer dan 1 tot 2 miljoen keer kunnen schakelen. Als wat Kees zegt waar is, dus dat ze 1000 keer per seconde worden geschakeld (1000 Hz), ze na ruim 5 uur hun beste tijd wel gehad hebben.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de schakelfrequentie 1 kHz is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 01 april 2011 11:12 PM
  [ # 33 ]

@wimb: Beste, Daarom heb ik eerder vermeld, dat het jammer is, dat de tijd basis niet te zien is op het scoop beeld.
De 1000 Hz freqentie geld voor HA2 en niet voor HA1. Ik heb in het verleden zelf met een scoop het signaal bekeken en gemeten bij HA2, zodoende weet ik, dat de pwm 50% is.
D - CHARACTERISTICS
Nominal voltage : 13.5V
Nominal intensity : 3 A when powering up for 0.5 seconds with
the maximum voltage.
0.5 A when holding by disconnecting the
supply voltage
Maximum cut-out time < 1.8 ms
Resistance : 4.8 Q
Control frequency : l000 Hz

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 02 april 2011 12:08 AM
  [ # 34 ]
par eXeMple! schreef:

Waarom staat er op het XM forum een sticky van Citrophile (technische commissie!) waarin relais worden aanbevolen in de aansturing tussen de VC en de elektrokleppen? Lijkt me niet echt lekker om er een relais tussen te hangen als de aansturing PWM is.

Dat is dan ook hetzelfde als mijn mening.

Edit: jou opmerking dus, niet de sticky @ xm-club forum.

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 02 april 2011 06:30 AM
  [ # 35 ]

Hi Puffel,

Interessante technische discussie ontsproot hier. Of je er veel aan zal hebben is enigszins twijfelachtig.  Laughing

Mijn eerste gedachte was (ook) de deur- en achterklep contacten. Er is hier mogelijk een slecht contact. Kijk eens goed naar deze schakelaars, de rubber afdichting, corrosie, etc. Remedie: schoonmaken, meten en/of vervangen. Vooral die achterklep schakelaar levert wel eens problemen op.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 02 april 2011 10:13 PM
  [ # 36 ]

Eneh…Puffel ; zijn het niet de ventilatoren van je radiator die je hoort nadraaien? Rolling Eyes
Dat hoort namelijk ook WinkZelfs als je je sleutel uit het contactslot hebt .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 april 2011 11:26 PM
  [ # 37 ]
Jan-hendrik schreef:

Hi Puffel,

Interessante technische discussie ontsproot hier. Of je er veel aan zal hebben is enigszins twijfelachtig.  Laughing

Mijn eerste gedachte was (ook) de deur- en achterklep contacten. Er is hier mogelijk een slecht contact. Kijk eens goed naar deze schakelaars, de rubber afdichting, corrosie, etc. Remedie: schoonmaken, meten en/of vervangen. Vooral die achterklep schakelaar levert wel eens problemen op.

Hi Jan Hendrik, ik denk inderdaad dat het opgelost is - die achterklep moet haast wel niet goed dicht hebben gezeten want ik hoorde vandaag niets meer Wink Wist ik veel… Laughing

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 03 april 2011 01:33 AM
  [ # 38 ]

die achterklep moet haast wel niet goed dicht hebben gezeten want ik hoorde vandaag niets meer Wink Wist ik veel… Laughing

Mooi zo!

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook