Laatst reed ik met de auto naar mijn moeder toen het alarmlichtje van de koelvloeistof rood begon te kleuren. Gelijk auto aan de kant gezet en na afkoelen naar de garage gereden. Daar gekeken zat er nog wel genoeg koelvloeistof in, dus maar langzaam aan de weg vervolgen naar mij moeder. Eenmaal daar gelijk de motorkap weer omhoog en ik zag dat de koelventilator niet draaide. Even een snoertje gelegd van de koelventilator naar de accu en toen begon die wel te draaien dus die is niet stuk. Ook de zekeringen na gekeken en die waren ook nog heel. Ik denk dus dat de thermoschakelaar die de koelventilator zou aan moeten laten gaan zijn beste tijd gehad heeft… Hij meet wel dat de koelvloeistof te heet wordt want het lichtje ging wel aan alleen die koelventilator sprong niet aan.
Nu is mijn vraag zou het de thermoschakelaar kunnen zijn en is dit makkelijk zelf te vervangen?
Alvast dank
Zou idd kunnen, maar kan ook een simpel draadbreukje zijn waardoor hij niet aanslaat. Spreek uit ervaring. Wat dat betreft is meten weten volgens mij.
Zijn de darmen aan de radiator even warm na 15 minuten rijden.
Ik verdenk eerder een defecte thermostaat (de mechanische die de radiator in bijpas zet.) Is zelf te doen in een uurtje koelvloeistof moet je wel volledig aflaten en netjes opvangen en afvoeren en nieuwe erin gieten en goed ontluchten uiteraard.
In het slechtste geval is de radiator verstropt dit kan je voelen als de motor warm is te drukken op beide darmen en voelen dat je een zelfde druk voelt.