Totaal aantal Berichten: 5
- Xsara 1.9D ligne seduction
Hallo,
Ik heb een aantal vervelende problemen met mijn Xsara 2 1.9d (motorcode dw8) uit 2001:
- nieuwe autoradio: display ging flikkeren/knipperen tijdens rijden, en ook eenmaal voorgekomen dat er geen geluid meer te horen was direct na het aanzetten, opgelost door de radio te “resetten”. Sinds dat ik radiofrontje telkens verwijder na gebruik is het niet meer voorgekomen. Het lijkt erop dat de radio de weg kwijt kan raken als ik het frontje laat zitten. De radio is overigens op dezelfde manier aangesloten als die af fabriek erin zat;
- 3 dimlichten zijn binnen enkele weken na montage weer kapot gegaan, zowel links als rechts. Kwam al voor, voordat de nieuwe radio was gemonteerd. Betreft Philips H7 dimlichten. Overige lampen, zoals mistlampen, stadsverlichting etc. blijven het prima doen;
- het bekende probleem met de richtingaanwijzer: knipperlicht naar links hapert af en toe. Volgens mij kan dit aan de beruchte com2000 liggen;
- na filerijden opeens een erg zwaar motorgeluid (net een tractor). Veel minder vermogen. Contact afzetten en opnieuw starten, en het probleem is weg. Dit is 2 keer voorgekomen in ca. 40000 km. Kwam de eerste keer voor, voordat de nieuwe radio was geinstalleerd. Lijkt erop dat het motormanagement de weg kwijt is en het brandstofmengsel niet meer optimaal is.
Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen en of de problemen aan elkaar gerelateerd kunnen zijn?
Kan de com2000 leiden tot kapotte dimlichten of andere electrische problemen? Of lijkt er een algemeen probleem met de electriciteit? (dynamo/stroomregelaar?)
Zekeringen heb ik gecontroleerd en zagen er allemaal prima uit (zowel onder motorkap als links voor in het interieur).
Guilez schreef:- 3 dimlichten zijn binnen enkele weken na montage weer kapot gegaan, zowel links als rechts. Kwam al voor, voordat de nieuwe radio was gemonteerd. Betreft Philips H7 dimlichten.
Ik heb dit ook gehad met mijn Xsara (H4 lampen) en 306 (H7 lampen), beiden met DW8 motor.
Schijnt door de zware trillingen van een diesel te komen, bij mij gingen ze gemiddeld 2 maanden mee.
Nou reed ik toen ook wel heel veel, en altijd met de lampen aan.
De dealer heeft e.e.a. doorgemeten, maar nooit wat kunnen vinden, schijnt door de zware diesel trillingen te komen.
Als er één kapot gaat, vervang ze dan wel beiden als set, anders gaat de andere ook snel kapot.
Guilez schreef:-
- na filerijden opeens een erg zwaar motorgeluid (net een tractor). Veel minder vermogen. Contact afzetten en opnieuw starten, en het probleem is weg. Dit is 2 keer voorgekomen in ca. 40000 km.
Is een bekend probleem met deze motor, hier is een software update voor.
Totaal aantal Berichten: 5
- Xsara 1.9D ligne seduction
De dimlichten hebben het daarvoor wel een half jaar (20000 km) volgehouden, dat is het vreemde. Het dimlicht in de rechter-lampunit (waar je echt amper bij kan ) is 2 keer kort achterelkaar (enkele weken, 2000 km ofzo) kapot gegaan, terwijl die aan de linkerkant pas 1 keer is kapotgegaan. Zou het niet zo kunnen zijn dat de lamp te strak gemonteerd wordt en daardoor kapot trilt? Mijn vrees is echter dat het voltage te hoog is en de lamp daardoor kapot gaat. Ik zal het eens proberen met een andere type H7 (Osram). Of een longlife-type ofzo.
Die software-update, is dat een duur geintje?
Voltage enzo kun je zelf meten met een multi-meter.
Longlife lampen kunnen wat meer hebben en mogelijk een oplossing zijn, als je niets anders kunt vinden.
Je auto is al uit de garantie, dus geen zekerheid dat de dealer dit kosteloos doet.
Veel werk is het niet, stekker van de computer er in en de update word geladen, in totaal nog geen half uur arbeidsloon.