Wie weet hoe ik mijn remmen van de 72 er GS ontlucht?
Ik had nog wat remdruk na het vervangen van de achterremschijven en blokken
Vervolgens volgens de vraagbaak te werk gegaan betreft ontuchting.
Er leken inderdaad geen luchtbellen meer in de leiding maar hij heeft nu helemaal geen remdruk meer
en de handrem werkt ook niet, ook niet na een stuk rijden.
Wat doe ik verkeerd?
Er staat o.a. dat ik hem drukloos moet maken dat is toch de schroef bij de voorraadbol? sleutel 12?
verder kan ik nergens iets ontdekken
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Welkom hier!
Handrem heeft niets met het hydraulisch circuit te maken. Ontluchten doe je met de ontlastschroef dicht en de auto in de hoogste stand. EN BESLIST NIET ONDER DE AUTO GAAN LIGGEN TIJDENS ONTLUCHTEN!!!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt de remmen ontluchten door een stok tussen de voorstoel en rem pedaal te drukken. Zo blijft met draaiende motor het systeem op druk. Dan de ontluchtings nippels stuk voor stuk open draaien. Je kunt het beste een doorzichtig slangetje eerst op de ontluchtings schroef drukken en een potje eronder zetten. Kun je zien of er nog lucht inzit en het smeert niet.
De ontlast schroef heeft niets met het ontluchten van het remsysteem te maken. Het remsysteem is een apart systeem wat los van het veersysteem werkt.
En trouwens nog welkom hier, foto’s van je GS zijn ook erg leuk om hier te plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De voorremmen worden gevoed door de voorraadbol, de achterremmen door de druk in de achtervering.
Dit houdt dus in dat voor het ontluchten van de voorremmen er hydraulische druk moet zijn en voor de achterremmen moet er druk zijn in het achterste veercircuit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vandaar: Draaiende motor en hoogste stand…
Citroen!
Moeten achterremmen dus eigenlijk wel ontlucht worden ? Nemen ze hun druk niet van de vering, en worden ze bijgevolg niet ontlucht door de ontlastschroef ?
Dat vroeg ik mij al de hele tijd af.
Ik heb de remmen achter uit elkaar gehad om ze helemaal te reinigen , en vervolgens gewoon terug in elkaar gezet. Nergens een lek, en alles schijnt te werken. Alleen heb ik dus een “schokkend” geluid bij het remmen als de wagen niet in versnelling staat en bij lagere snelheden. Toch een ontluchtingsprobleem
dan ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het zijn dode einden he, geen circulatie daar…
Citroen!
Aha, dus de lucht blijft daar zitten als hij er zit ?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tot je de remmen daar ontlucht.
Citroen!
Het leuke aan internet is dat je voor al die “brieven” geen postzegels moet kopen he !
Ik denk dat ik eens even naar beneden ga om het één en het ander te ontluchten !
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Denk erom dat de auto plotseling kan zakken bij het ontluchten!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het is altijd wel verstandig om het systeem door te spoelen met verse LHM.
Er is een mirakel gebeurd ! De ontluchting verliep prima, zonder morsen, en het resultaat is fenomenaal !
Dat men daar op de autokeuring niets van gemerkt heeft, kan ik zelfs niet begrijpen.
Ik geloof dat ik geen achterremmen had hiervoor. De auto dook altijd helemaal naar beneden aan de achterkant bij het remmen, en wanneer ik over de vluchtheuvel reed, hoorde ik een zompig geluid, wat ik eigenaardig vond.
Nu niets meer van dat. Perfecte schokdemping, tien keer betere vering en remkracht verdubbeld.
Fantastisch echt waar. Wat er allemaal al niet kan gebeuren op een doordeweekse maandagavond . De kinderen plakten tegen de voorzetels bij de eerste remtest !
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
nu nog gordels achterin dan, zijn de kinderen ook weer veilg.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Geweldig al deze reacties.
Ik zal noghmaals een poging wagen.
Dus auto in de hoogste stand en dan alle nippels bij langs.
Toch heel anders als wat in de vraagbaak staat.
Hopelijk heb ik straks ook weer zulke goeie remmen.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En het rempedaal ook nog op een of andere manier ingedrukt houden tijdens het ontluchten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30